Hej, Jeg skriver til jer, fordi min tidligere partner og jeg er havnet i en twist efter at vedkommende efter eget ønske, er blevet købt ud af firmaet. Vi havde et anpartsselskab sammen, hvor vi begge stod registreret som direktører. Men pga. nedgangstider og personlige årsager, valgte min partner at blive betalt ud af firmaet. Desværre er mange af vores aftaler, måden at drive firmaet på og ikke mindst afviklingen af min partners andel indgået som mundtlige aftaler, og derfor stod/står jeg uden nogen form for dokumentation -og det vil jeg ikke anbefale nogen af jer at gøre nogensinde - ligegyldigt, hvor gode venner i er!!! Vi kørte firmaet på laveste blus, og blev enige om ikke at indbetale til feriekonto og pension. Dog har vi altid afholdt ferie med løn. Nu hvor min tidligere partner er udtrådt, har modtaget sine afståelsespenge for sin andel af firmaet (-hvor vedkommende i øvrigt også endte med at få langt mere end rimeligt var), gør vedkommende nu krav på feriepenge for hele perioden vores firma har eksisteret.. Dette mente jeg ikke var rimeligt, da vi begge netop var blevet enige om ikke at indbetale til feriekonto. Men intet var jo nedskrevet. Heldigvis stod vi begge registreret som direktører, og er derfor ikke underlagt ferieloven, har jeg så erfaret. Så det eneste hun som sådan har haft krav på er ferie med løn, hvilket hun så rigeligt har afholdt. Det skal lige nævnes, at min tidligere partner meldte sig syg inden hendes udgang fra firmaet. I de beregninger over hvor meget udtrædelsesbeløbet skulle lyde på, var dagpengerefusionen inddraget, som en del der ville tilfalde firmaet, til gengæld for lønudbetaling til hende, efter hun havde stoppet sit virke i firmaet. Jeg gjorde det klart overfor min partner, at jeg ikke ville have noget som helst med en sygemelding at gøre. Det måtte vedkommende selv indberette, og kun så længe, at det ikke havde konsekvenser for mit fremtidige virke i firmaet. Men nu står jeg så i den situation, at min tidligere partners advokaten mener, at jeg skal betale feriepenge for 2009. Advokaten og min tidligere partner har frafaldet kravet for 2007 og 2008, da jeg kunne dokumentere 5 ugers afholdt ferie. I 2009 har vi ikke afholdt nogen officiel ferie, men omvendt, altid holdt fri i det omfang vi havde behov, og desuden ophørte hendes virke i firmaet 2 måneder før sidste lønudbetaling, så da mener jeg jo at hun igen har fået en god udgangsaftale. Advokaten oplyser, at da firmaet har modtaget dagpengerefusion, og min tidligere partner har sygemeldt sig, så ændres hende status pludselig til almindelig ansat og skulle så være underlagt ferieloven. Dvs. kravet om feriepenge fra 2009 gør sig gældende! Men jeg har ikke underskrevet noget dokument ang. den sygemelding, samt sygemeldingen har jo ikke været for hele 2009, men kun vedkommendes sidste 2 måneder i firmaet og jeg er meget undrende overfor at man kan ændre ”status” –altså pludselig afgå som direktør uden videre.. Er der nogle der kan vejlede, eller kender reglerne, der gælder på området i ovenstående sag? Advokaten mener, at jeg bare skal betale og få den sag ud af verden, det var hans ord, men jeg har ikke intention om at give flere penge væk. Det er hårdt nok at holde pumperne i gang i firmaet. Og jeg får altså ikke den samme fine udtrædelses aftale, hvis firmaet går ned… Vil I anbefale at jeg får en advokat? Eller vente på udspillet fra hendes advokat. Han er bekendt med at jeg ikke vil betale hende en krone mere… Skriv endelig, hvis noget bør uddybes.. Mvh. Den gråhårede! ps. vi har ingen direktør kontrakt, men stiftelsesdokument, der siger at vi begge står som direktører. |
Hvis ikke du er stævnet endnu kan du jo blot afvise kravene og vente på advokatens næste udspil.
Hvis det så er at stævne dig kan du jo finde dig en advokat selv til den tid.