Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af elregning, elafgift m.m. -

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Du kan få 58,6 øre pr. KwH refunderet.(såfremt du ikke arbejder indenfor liberale erhverv mv,)

Dog ikke Co2-afgift, som primært gælder for tung industri.

MvH

Peter

Hej Peter   du skriver (såfremt du IKKE arbejder indenfor liberale erhverv  M.V)  

Er  der  sådan  en  negativ  eller  positiv liste  for hvillke   der   kan få  elafgift refunderet???

og  er  det  en  sats  der  ændres  pr. kvartal/pr. kalenderår /  eller  med  en anden parameter????

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 15:18

Hvis man er berettiget til fradrag for elafgiften kan man fradrage hele elafgiften pånær 1,6 øre/kWh. Dog som Peter skriver ikke CO2-afgift, og ligeledes heller ikke el der bruges til rumopvarmning. Derimod kan der også fratrækkes 75% af el-distributionsafgiften.

Ja, der er en negativ liste specifikt nævnt i el-afgiftsloven, der bl.a. omfatter liberale erhverv.

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:24
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 17:35

Hej Peter

Du har ikke svaret på mine spm lidt længe op?? ;(

De mange hilsner
Aku

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Aku....Nej du skal ikke tage moms af el-afgiften.

El-afgiften er således excl. moms.

MvH

Peter

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:54

Michael V. Kristensen:

Hvis man er berettiget til fradrag for elafgiften kan man fradrage hele elafgiften pånær 1,6 øre/kWh. Dog som Peter skriver ikke CO2-afgift, og ligeledes heller ikke el der bruges til rumopvarmning. Derimod kan der også fratrækkes 75% af el-distributionsafgiften.

Hej Michael

Er vi ikke enige om, at de 75% af EL-distributionsafgiften er inkluderet i de 1,6 øre/kWh (således: EL-distr. 0,04 x 0,75 + 0,6 øre i EL-afgifter)?

Michael

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 18:59

Hvordan man er kommet frem til 1,6 øre skal jeg lade være usagt.

Jeg har for en sikkerheds skyld lige slået emnet op i "Moms Manual 2010/11" af Søren Engers m.fl. Ifølge den må der ikke løftes el-afgift svarende til 1,6 øre pr. kWh mens der må løftes 75% af 4 øre = 3 øre pr. kWh i el-distributionsbidrag.

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:46

Nettogodtgørelsen er den samlede afgift - 2,6 øre pr. kWh - ganske som flere skriver.

At jeg så lige blander mig er for at sige, at det er vigtigt at nærlæse elregningerne. Der er meget stor variation i, hvordan elforsyningsselskaberne specificerer afgifterne.

Sammensætningen er:

• Elafgift og elsparebidrag: 63,0 øre pr. kWh (100% godtgørelse)
  • Eldistributionsafgift 4 øre pr kWh (75% godtgørelse)
  • Tillægsafgift 6 øre pr. kWh (4,4 øre godtgøres)

Fra og med 2012 sættes godtgørelsen yderligere 4,4 øre ned - der fjernes godtgørelsen af resten af tillægsafgiften.

Anyway - det jeg vil påpege er, at elregningen skal nærlæses. Jeg har mere end en gang siddet med en virksomhed som ikke havde fået den berettigede godtgørelse fordi, man havde overset delelementer af den samlede elafgift.

Vh
Lars

PS. Peter, tak for linket :-). I får lige et mere her: http://www.skatteekstrakten.dk/lex/showlex.asp?Id=883

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 20:55

Lars Gosvig:

Anyway - det jeg vil påpege er, at elregningen skal nærlæses.

Fuldstændig enig med Lars. Sad så sent som i mandags med en specifikation der skulle læses mere end en gang for at finde ud af, hvad der var hvad. Ikke alle el-selskaber er lige gode til at lave en fornuftig opsætning.

mvh
Michael

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)