Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerandel til partner?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet et website som jeg selv ejer igennem et Aps. Jeg overvejer nu at tilknytte en programmør til virksomheden på vilkår, der gør han opnår en procentdel ejerskab i selskabet frem for en fast løn i første omgang.

Mit spørgsmål går på hvordan man på en fair måde for begge parter bestemmer ejerandel og udarbejder aftalen.
Jeg har selv skudt omkring 200.000 kr ind og brugt op mod 1000 timer af min egen tid og vil jo fortsat lægge mange timer i projektet. Så det er klart at en kommende partners ejerandel skal bestemmes ud fra dette i forhold til hvor mange timer han selv leverer.

Hvad gør man?

Jeg forestiller mig at man laver en kontrakt der er betinget af arbejdsindsats i første omgang, så han efter at have leveret x antal timer opnår x antal procent i virksomheden.
Men hvad så når man har overdraget disse procenter, så kan vedkommende jo reelt stoppe med at lægge timer i projektet og stadig beholde sin andel?
Der skal vel også være noget i kontrakten om hvis man senere finder ud af man ikke ønsker at fortsætte samarbejdet - hvordan man så afregner.

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der slet ingen der har erfaring med dette?

Fra København / Sjælland
Tilmeldt 18. Oct 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 02:09
Hvor mange stjerner giver du? :


Der må være massere af erfaringer...

Har på fornemmelsen af der nok er en del bristede forventninger, når det gælder om at få andre til at leverer...

Er lige med på en lytter :-)

Tilmeldt 27. Sep 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 06:31
Hvor mange stjerner giver du? :

En normal konstruktion er, at du sægler en del af anparterne til din programmør. Normalt tager man til en advokat, og får lavet en anpartshaveroverenskomst (for ApS'er). Deri skrives nogle betingelser om f.eks. arbejdsindsats osv.

Men jeg må tilstå, at jeg ikke er klar over, om det er muligt med det du skriver.

Hilsen Erik

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Dine tanker omkring din kommende partners indsats efter en given indtræden i selskabet skal afstemmes i en anpartsovenskomst, og som det foreslås, så er det en Advokat der ordner det.

Overdragelse af anparter til en anden uden betaling eller i form af betaling i arbejdskraft er mere tvivlsom. Jeg tror det nemmeste for jer er, at han betaler for anparterne, for hvis du "bare" regner i timer, så er der vel også noget skat m.m.

Der er nogen her fra en virksomhed der hedder Skat & Råd, og jeg er ganske overbevist om, at de kan være dig behjælpelig med den del af udfordringen.

Men husk ALTID selv have have majoriteten af anparterne, alle er gode venner indenm og hvis eller når det ikke går som det skal, så skal man have muligheden for ikke at ærgre sig, hvilket også tages højde for i anpartshaveroverenskomsten.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

I/S same eventuelt et SMBA...er også en mulighed.

Fordele/ulemper skal dog nøje overvejes!

/peter

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Men der er allerede et eksisterende Aps. Så hvor kommer et I/S eller SMBA ind i billedet i denne sammenhæng?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry.....havde jeg lige overset!

/peter

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Troels!

Hvad med at lave en kontrakt med trinvise overdragelser på baggrund af milestones i stedet for timer? Hvis I fx. aftaler 30%, så nedbryd det i x antal milestones, som hver udløser 1/x af 30%. På den måde er programmøren motiveret hele vejen. Set fra din side, så kunne det også være fedt, hvis en eller flere milestones var forretningsmål og ikke kun udviklingsmål.

Mht. exit, så er det normalt at skrive sådan noget i en anpartshaveroverenskomst. Jeg har set flere eksempler, der går på, at (i jeres situation) I begge har option på hinandens anparter og at værdien af disse anparter opgøres af en uvildig revisor på det tidspunkt, en af jer ønsker at forlade selskabet.

Mht. "fair", så findes der ikke en fair metode, kun den aftale som I begge kan acceptere. Du kan sagtens opgøre selskabets nuværende værdi på baggrund af din investering, timeforbrug, omsætning, mv. Men alt dette kan hurtigt være irrelevant, hvis projektet dør uden en programmør. Så er programmøren pludseligt meget værd.

Du kan også i jeres aftale betinge, at du skal have dækket din investering og timeforbrug, inden programmøren får noget.

Overordnet set skal du nok acceptere, at den vej du foreslår er et partnerskab, også selvom du ønsker at se det som et leverandørforhold med en alternativ honorering. I et partnerskab ligestilles man, med mindre du vil ud i A- og B-Anparter, og lignende.

Noget helt andet er royalty. I stedet for ejerskab kunne du tilbyde royalty af x, hvor x kunne være omsætning, dækningsbidrag, overskud eller andet.

Bedste hilsener,
Aleksander :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)