Hvis man er den heldige ejer af et holdingselskab og man overvejer at sælge sit hus og købe et andet, kan man så med fordel lade holdingsselskabet købe det nye hus og så leje det ud til mig selv? Og hvad er fordelen?
Du skal være meget opmærksom hvis du påtænker at bo i ejendommen selv.
Du vil blive beskattet af fri bolig, med 6% af enten anskaffelsessummen - eller den offentlige ejendomsvurdering (og det er den højeste af disse 2)
+ du skal betale skat af avancen ved et senere salg - imod at denne er skattefri hvis du ejer ejendommen privat.
Konklusionen er derfor, at det kommer meget an på den enkelte ejendom - især vurderingen og anskaffelsessummen.
Er helt enig med Jesper, tingene skal undersøges grundigt ved fri bolig. Man skal også lige tænke en gang til inden man stopper en ejendom ind i en holding.
Ergo, vil det være en god handel, hvis man køber et håndværker tilbud, eller slet og ret en nedrivningsklar rønne og får bygget et nyt hus med fuldt fradrag ?
Som boligstituationen ser ud nu, og som jeg regner med den ser ud de næste 10-15 år, så bliver avancen ved salg ikke i nærheden af det beløb man kan spare ved ovenstående scenario
SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,- per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.
Ergo, vil det være en god handel, hvis man køber et håndværker tilbud, eller slet og ret en nedrivningsklar rønne og får bygget et nyt hus med fuldt fradrag ?
Som boligstituationen ser ud nu, og som jeg regner med den ser ud de næste 10-15 år, så bliver avancen ved salg ikke i nærheden af det beløb man kan spare ved ovenstående scenario
Nix, der er ikke fradrag for forbedring, kun vedligeholdelse. Vel og mærket fra den stand, man købte ejendommen i. Resten er gamling.