Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lad os lave en iværksætterbank.

Side 4 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bennie

En iværksætter bank ville få det rigtig svært da:

Der er kun en kunde gruppe, som alle vil have penge til opstart samt drift.

Dette vil betyde at banken skal hente finansering fra andre låne udbydere, det er så til højre renter end hvis det stod som indlån fra kunder. Det vil så betyde at renten er højre her.

Der vil desuden værer en størrer konkurs rate blandt iværksætter end ved normal blanding af kunder, hvilket vil betyde at banken skal have en størrer rente for at dække tab.

Samlet vil det bestyde at banke som også tidligere nævnt vil blive røv dyr. Det vil så igen betyde at så snart ens virksomhed løber fornufdigt rundt vil man skifte til en traditionel bank hvor der kan opnås bedre renter på kreditterne og indlån.

Ideen er meget sympatisk, men ikke realiserbar som jeg ser det.

Det der måske kunne rykke noget var hvis en af de eksisterende banker lavede en afdelig der tog sig af iværksætter og satte nogle ekstra resurser af til at vudere projekterne at de kunne hente nogle flere iværksætter,men det vil stadig betyde at mange ikke kunne få den finansering de ønsker.

Du kan jo bare ved at kigge rundt på amino se hvad bank folk er oppe i mod, der er næsten hverdag en indlæg hvor en eller anden skriver:

Jeg har en super/god/epokegørende ide kan du låne mig kr. xxx.xxx jeg har ikke nogen penge selv. Ville du gerne låne ud til dem hvis du havde skillingerne til det.

Thomas

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:48

Bennie Larsen:

Er det ikke den der med "skomageren" igen????

Who?

Bankerne har bevist at de knap nok kan drive deres egen forretning uden statssikkerhed, "statstilskud" og lån til procentsatser der smadre den normale konkurrence.

Nu vil du have selvsamme firmaer til både at rådgive og tage risiko? How?

Hvorfor skal banken tage en større risiko ved dit projekt end ved mit projekt? Hvor er det lige man sikre en objektiv vurdering? For banken er jo ik selv objektiv, og så går det jo ik bare galt, det går totalt galt.

Iøvrigt ville jeg gerne vide hvorfra sådan en bank skulle tjene sine penge? Og ja I know at i højkonjukturtiderne, at det er nemt at tjene på nye projekter, men hva så med f.eks nu? Skal en eller få kunder være så stor en risiko at de smadre alle andre iværksætteres virksomheder, fordi de evt går lige til grænsen som en masse af boligspekulanterne gjorde?

Ja selv et respekteret selvskab som Essex har måtte give op, og så synes du det er fair at banken skal tabe enorme summer, måske miste livet, fordi en kunde er uagtsom?

Jeg ville aldrig joine sådan en bank, for hvorfor skulle jeg gå på røven pga andres fejl? Der findes da intet mere unfair end at lade andre betale for ens brølere!!!

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 13:53

selvpension45:

Samlet vil det bestyde at banke som også tidligere nævnt vil blive røv dyr. Det vil så igen betyde at så snart ens virksomhed løber fornufdigt rundt vil man skifte til en traditionel bank hvor der kan opnås bedre renter på kreditterne og indlån.

Thomas

Hej Thomas - og tak for dit indlæg.

Jeg er bestemt ikke enig med dig i, at en iværksætter vil skifte bank, såsnart det går ham godt. Tværtimod, er det min opfattelse, at iværksættere er meget mere loyale, end en "almindeling bankkunde" ville være.

Den almindelige kunde ved jo, at banken tjener penge på ham - og læser hver dag, hvordan banker prøver at undslå sig for skyld (senest Jyske Bank) - og lige netop derfor, er loyaliteten ikke særlig stor.

En iværksætter derimod - vil jeg tro - ville anse det, at hjælpe andre igang, som han/hus selv er blevet hjulpet igang, for en "dydsgerning".

Bennie

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:55

Bennie Larsen:

Martin E. Jensen - InvestorKapital.dk:

Hej Bennie,

Det er netop det, som www.InvestorKapital.dk gør. Der er en række andre investorfirmaer som gør netop det samme. Så din idé er allerede effektueret.  

Hej Martin.

Det er nu ikke helt det samme. I forbereder iværksætteren til at mødes med en investor, som i har skaffet, og håber der opstår enighed imellem dem.

Det jeg ville frem til, var en mere direkte vej, uden disse mellemled.

Der skal stadig laves de samme overvejelser som i laver, men beslutningsfasen udføres direkte i "banken", hvis daglige ledelse iøvrigt kunne bestå af fremtrædende iværksættere.

Bennie

InvestorKapital.dk har da også selv kapital som anvendes til "direkte" investering.

Som jeg læser det, så ønsker du kun direkte kontakt til personer, som har pengene til at løfte iværksætterens idé. I virkeligheden, så er det ikke en god idé - hverken for investor eller iværksætter.

De fleste investorer ønsker at have en screeningsproces, da det måske kun er 1-5% af alle henvendelser, som rent faktisk er interessante. Investoren spilder enormt meget af sin tid på at læse alle de uinteressante henvendelser igennem. Noget meget karakteristisk for en investor, er hans dovenskab. Han (eller hun) ønsker kun at høre om det interessante.

Iværksætteren har sjældent indsigt i, hvordan en idé skal præsenteres for en investor, og mange iværksættere vil med deres første henvendelser kunne skræmme investoren væk. Hvis der er en mellemstation, så har iværksætteren mulighed for at få hjælp til at få lavet en god forretningsplan, budget og præsentation, inden idéen præsenteres for investor.

Så en "bank", hvor investorerne selv går rundt er ikke noget du nogensinde vil få til at fungere.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 13:59

Fashion-Seller:

Bennie Larsen:

Er det ikke den der med "skomageren" igen????

Who?

Bankerne har bevist at de knap nok kan drive deres egen forretning uden statssikkerhed, "statstilskud" og lån til procentsatser der smadre den normale konkurrence.

Nu vil du have selvsamme firmaer til både at rådgive og tage risiko? How?

Hvorfor skal banken tage en større risiko ved dit projekt end ved mit projekt? Hvor er det lige man sikre en objektiv vurdering? For banken er jo ik selv objektiv, og så går det jo ik bare galt, det går totalt galt.

Iøvrigt ville jeg gerne vide hvorfra sådan en bank skulle tjene sine penge? Og ja I know at i højkonjukturtiderne, at det er nemt at tjene på nye projekter, men hva så med f.eks nu? Skal en eller få kunder være så stor en risiko at de smadre alle andre iværksætteres virksomheder, fordi de evt går lige til grænsen som en masse af boligspekulanterne gjorde?

Ja selv et respekteret selvskab som Essex har måtte give op, og så synes du det er fair at banken skal tabe enorme summer, måske miste livet, fordi en kunde er uagtsom?

Jeg ville aldrig joine sådan en bank, for hvorfor skulle jeg gå på røven pga andres fejl? Der findes da intet mere unfair end at lade andre betale for ens brølere!!!

Jeg tror du har mistet forbindelsen. Prøv at holde en god weekend og slap lidt af.

Det lyder nærmest som om, du går til angreb på mig, fordi jeg har tilladt mig et "lille sidespring".

Det var ment som oplæg til en idé - jeg har ikke allerede lejet lokaler, eller ansat folk til dette her - tro mig. Og jeg har da heller ikke bedt om tilmelding til banken - så helt rolig, du er ikke "joinet" til en sådan bank

Bennie

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:02

Bennie Larsen:

Jeg tror du har mistet forbindelsen. Prøv at holde en god weekend og slap lidt af.

Det lyder nærmest som om, du går til angreb på mig, fordi jeg har tilladt mig et "lille sidespring".

Det var ment som oplæg til en idé - jeg har ikke allerede lejet lokaler, eller ansat folk til dette her - tro mig. Og jeg har da heller ikke bedt om tilmelding til banken - så helt rolig, du er ikke "joinet" til en sådan bank

Bennie

Jeg takker for de pæne ord, og stopper med at være konstruktiv... Og hva er det for noget fis at fyre at at jeg er gået til angreb på dig? Jeg har opsat nogle problemstillinger som du ik engang gider forholde dig til!!!

Men held og lykke med dine oplæg, hvor konstruktiv kritik ik er velkommen... Bevars...

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:08

Bennie Larsen:

selvpension45:

Thomas

Hej Thomas - og tak for dit indlæg.

Jeg er bestemt ikke enig med dig i, at en iværksætter vil skifte bank, såsnart det går ham godt. Tværtimod, er det min opfattelse, at iværksættere er meget mere loyale, end en "almindeling bankkunde" ville være.

Den almindelige kunde ved jo, at banken tjener penge på ham - og læser hver dag, hvordan banker prøver at undslå sig for skyld (senest Jyske Bank) - og lige netop derfor, er loyaliteten ikke særlig stor.

En iværksætter derimod - vil jeg tro - ville anse det, at hjælpe andre igang, som han/hus selv er blevet hjulpet igang, for en "dydsgerning".

Bennie

Jeg vil tro at du så er en af de få iværksættere der ikke arbejder på at optimere dit cashflow og få det bedste ud af det.

Jeg er på nuværende tidspunkt rigtig glad for mine bankforbindelser, men skulle der komme et bedre tilbud fra anden side er jeg ikke mere loyal end at min bank får tilbudt at matche de vilkår jeg kan få andre steder og kan de ikke det så er jeg da smuttet.

Jeg er ikke kunde i en bank af "humanitære årsager", jeg er det for at få det optimale ud af mine penge.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 14:13

Puha det er fredag.

Jeg synes bølgerne går noget højt her.

Bennie

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 14:16

Så så :-)..

Det er fredag - nyd dagen! 

Der blev ønsket, at der blev tænkt lidt ud af boksen - så hvorfor gør I det ikke? ;-)...

Jeg forholder mig ikke til om ideen er god eller ej, men tænker den blot et skridt videre:

Tag fx. myC4 - https://www.myc4.com/ - som laver mikrolån til afrikanske iværksættere.. er den løsning ikke interessant i forhold til en "iværksætterbank" eller måske rettere: En formidler af mikrolån til iværksættere.

Det er da at tænke den markant anderledes end en almindelig bank... din nabo kunne blive din "investor" lige pludselig! :)

Til de MyC4 kritiske: Jæp, jeg ved godt at investeringerne ikke har givet et godt afkast for investorerne, men som jeg har læst mig til, skyldes det primært for mange led af mellemhandlere i Afrika plus nogen valutakurs-problemer, som gør at forretningen har været negativ her i begyndelsen. Ting der kan ændres. 

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:28

Hej Christian,

Det var måske netop dét, som skulle til for at få idéen til at lykkes. På den måde sidder investoren selv ved computeren og sender sine penge afsted til en konkret iværksætter.

En hæmsko kunne være, at danske iværksættere ofte har behov for mange flere penge end en afrikaner, og indskuddet eller mængden af investorer skal dermed være større.

Side 4 ud af 5 (49 indlæg)