Hold da op, så har jeg vist mange penge ude af svømme, for selvom jeg selvfølgelig har taget ansvar for returforsendelse, har jeg heller aldrig bedt om at få forsendelsen tilbage. På den anden side, synes jeg heller ikke det skal gå ud over en online shop, at jeg ikke kan bruge varen alligevel. Med mindre de har begået en fejl med produktet.
Bare for at gøre det helt klart: Kunden har ret til at få sit fulde køb inklusiv porto refunderet. Kunden skal selv bekoste at få varen returneret til dig. Så hvis du også betaler returportoen for kunden, har du ydet en ekstra service ud over købeloven.
Du glemte MEN... For hvis kunden returnere 50% af en ordre, så er kunden ik forpligtet til at få refunderet portoen. Det gælder kun ved returnering af den fulde ordre. At de fleste så alligevel vælger enten at returnere hele portoen eller den %-mæssige del, som hver vare står for, er en anden snak...
Hold da op, så har jeg vist mange penge ude af svømme, for selvom jeg selvfølgelig har taget ansvar for returforsendelse, har jeg heller aldrig bedt om at få forsendelsen tilbage. På den anden side, synes jeg heller ikke det skal gå ud over en online shop, at jeg ikke kan bruge varen alligevel. Med mindre de har begået en fejl med produktet.
Sådan er lovgivningen ved fjernsalg... Du er nærmest mere beskyttet end hvis du handler i en fysisk butik!
Kunden skal ved fortrydelse (af den samlede ordre) have refunderet sit fulde fakturabeløb (dvs. inkl. evt. porto). Kunden skal selv afholde omkostninger til returforsendelsen.
Man kan så, som jeg gør og Mira planlægger at gøre, betale for kundens returforsendelse - enten via en refusion eller ved at fremsende/vedlægge en returpakkelabel. Det er selvfølgelig en ekstra service overfor kunden.