Så må tankerne hellere komme ud af tænkeboksen og ned gennem tasterne.
Der er ikke mange verdensrevolutionerende tips og tricks, men nedenstående har tidligere vist deres værd:
Få lavet en pap-kalender til at hænge op på opslagstavler, kontorer og i skurvogne. Engang væltede kalendere ind af brevsprækken til nytår. Det gør det bestemt ikke mere.... Lav dem i A3 størrelse med 6 måneder på hver side. Dem har jeg haft bedre respons på en på dem, der er i A4 eller som bordkalendere. Kalenderen skal naturligvis være printet med firmaets logo, kontaktinformationer og kerne-kompetencer. Og lidt lækkert grafisk guf.
Afhængigt af, om du vil foretrækker at handle med professionelle eller private, kan du enten omdele dem til netværksmøder, messer eller lægge en stak på tømmerhandelen/hos frisøren/ i sportshallen. Eller uddele dem til kunderne i gågaden/shoppingcenteret. Det er at skyde lidt med spredehagl, og du har svært ved at måle konkret udbytte af "aktionen". Men det er god branding - lidt ligesom at sætte en annonce i lokalavisen. Udbyttet kan være ganske godt!
Vil du være mere målrettet kan du vælge at sende kalenderne ud sammen med et følge-/salgsbrev. Det giver dig mulighed for at følge op på henvendelsen. I princippet en rigtig god løsning, men bryder du dig ikke om at gribe knoglen og ringe ud til "fremmede" - ja, så er det bare ikke den rigtige løsning for dig.
Magter du til gengæld telefon-kanvas, så er alle muligheder åbne! (og hvis ikke du gør - så tag et kursus eller læs en bog!)
Send et julekort til de virksomheder, du har handlet med i tidens løb. Og til dem, du har mødt via netværk. Og til dem, du "bare" kender. Tak for året, der gik, og gør samtidigt opmærksom på, at du gerne udvider kundekredsen, og at du vil tillade dig at kontake dem for at høre, om der er basis for et samarbejde. Alternativt høre, om de eventuelt kender nogle andre virksomheder, der kan have brug for dine kompetencer. De fleste hjælper meget gerne :-)
Meld dig som sponsor i en sportsklub. Vælg klub efter hvor meget business, der bliver genereret i netværket. De gode klubber holder statistik på fremmøde og omsætning. Tag ikke sportsklubbens ord for, hvor fantastisk deres erhvervsklub er. Bed om en medlemsliste og ring til en 5 - 10 stykker og spørg dem, hvor meget konkret forretning, de har fået ud af sponsoratet. Det kan være en genvej til at komme hurtigt ud af røret.
Hvis dit netværk er et af dem med flere afdelinger, så tag endeligt på visit hos nye, friske grupper. Og - lidt ligesom med telefonkompetencer - så er netværk noget, der skal gøres med professionalisme, hvis du skal have værdi for din tid og penge. Så igen; læs en bog eller tag et kursus.
Vær i det hele taget opmærksom på, hvor du kan generere lidt ny forretning eller lidt nye relationer. Uden at blive en social vampyr, tak! Husk, at netværk kommer af mennesker, der hjælper mennesker. Er du et godt menneske, der gerne hjælper andre - ja, så får du virkeligt værdifulde ambassadører, der gerne anbefaler dig og dit firma.
Håber, der er noget brugbart imellem :-) Og vil du have noget uddybet, så bare skriv, ikke?
De bedste hilsner
LotteA