Hej Dorthe,
Det er vigtigt, at du er klar over, hvad du vil med et eller flere netværk, hvor mange penge du vil og kan bruge på dem, hvornår på dagen der passer dig bedst, og hvor megen tid du vil bruge på det/dem, for netværk kommer ikke af sig selv.
Der findes, som du selv skriver, mange forskellige netværksgrupper og de bliver groft sagt inddelt i salgsnetværk og videns-/sparringsnetværk. Du vil ofte på deres hjemmeside kunne se, hvilken type netværk de er.
Salgsnetværk, som f.ex. BNI, Pronetwork, Evenweeks, går meget efter at generere salg til hinanden, og der er meget delte meninger om nogle af disse netværk. Nogle kræver meget af din tid ud over møderne, og det er jo tid, som går fra dit primære fokusområde - nemlig din forretning. Men mange får også øget omsætning af deres salgsnetværk, andre får mindre. Det kommer jo også an på, hvad du beskæftiger dig med.
Videns-/sparringsnetværk, som f.ex. Dansk Netværk, Kvindelige Virksomhedsejere (det kan jeg jo nævne, fordi du jo er kvinde!), går mere på at vidensdele med hinanden. Og det har intet med the-selskaber og rygklapperi at gøre (det sidste finder du hos BNI)! Man kan have nogle udfordringer, som man kan få forskellige råd til at håndtere, eller man kan selv komme med input til andre, som står i en situation, hvor du måske selv har stået tidligere, og hvor du kan komme med din erfaring. Selvom disse netværk ikke primært kører på salget, bliver der altid genereret noget salg gennem kendskabet til hinanden.
Jeg anbefaler, at du prøver dig frem ved at besøge nogle af de forskellige grupper (det kan som regel gøres gratis eller næsten) og finder ud af, hvilken type der passer til dig. Og dernæst vil jeg også anbefale, at du er med i flere netværk. Ved at deltage i netværk får du også opøvet dine 'salgstalenter'.
Hvis du vil have yderligere information omkring mine personlige erfaringer med nogle af netværkene, er du velkommen til at kontakte mig direkte på bibbi@abmano.dk.
Mvh.
Bibbi
AbMano - marketing- & websupport
www.AbMano.dk