Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO ekspert: "Benyt aldrig dropdown eller rullegardiner" (?)

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra St. Julians
Tilmeldt 29. Aug 09
Indlæg ialt: 56
Fra  Marketing Partners Online Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude,

Jeg har et spørgsmål til de kloge hoveder. Jeg læste et sted på nettet (husker desværre ikke hvor, har haft det stående på en huskeseddel længe) en sætning hvor følgende indgik:

"Benyt aldrig dropdown eller rullegardiner" og ytringen blev sagt i forhold til SEO. Kan det virkelig passe, at man skal undgå disse måder at arrangere sine menuer på?

På forhånd tak :-)

Nicolai

Texaspoker.dk er hele Danmarks guide til poker. Bliv en del af Danmarks hyggeligste poker fællesskab.

Fra København N
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 639
Skrevet kl. 16:07
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Nicolai

Den kommentar har du sikkert set fordi det er den måde javascript menuer virker...
Og søgemaskinernes robotter eksekverer ikke javascript.

Derfor vil det være en rigtigt dårlig ide da robotten så ingen links vil have at følge...

Gir det mening for dig?

Læs om de 3 rygestop faser på www.endeligikkeryger.dk og lær om hypnose på www.hypnose1.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 16:09
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nej det kan ikke passe.

Webcrawlers er fuldstændigt ligeglade med hvordan du præsenterer dit website, herunder også ting som menu. Så længe du bygger den op efter gængse standarder.

Lav f.eks. din menu som en liste. Om så listen vises som en dropdown-menu, tjah det er ligegyldigt, så længe det er noget du styler ved siden af din html.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:15

Hej Nicolai

Mion ikke det var "rullemenuer" og ikke "rullegardiner" de snakkede om? Har ikke hørt om rullegardiner ifm. hjemmesider ihvertfald. Bo nævnte at søgemaskinerne er ligeglade med hvordan man tilrettelægger sine menuer. Hatten af for hjælpsomheden, men det er altså ikke korrekt.

Skal søgemaskiner have nytte af links skal de være på formen <a href="..."></a>. De fleste dropdownmenuer som jeg kender er ikke tilrettelagt på denne måde og er derfor usynlige for søgemaskinerne. Der er dog muligt at lave dropdown effekter i CSS som er søgemaskinevenlige, så i praksis afhænger det af hvordan løsningen er implementeret.

Hvis dine menuer ikke linker med <a> tags er det skidt for SEO, og du vil så som minimum skulle sørge for at have de samme links tagget rigtigt op et andet sted på siden.

Mvh Jesper Jørgensen

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 19:19
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

man kunne jo også bare lave sin dropdown med Css.

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 19:33
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nej det er forkert, Jesper. CSS spiller ingen rolle iht. seo.

Dit spørgsmål: Nej, du skal endelig ikke lave det i dropdown-menuer, uha uha. Det er ikke godt for Google + det ser da rædselsfuldt ud at have en menu i en dropdow, og kunderne kan ikke finde menuen.

Brug i stedet ordnede lister:

<ol>

<li>Forside</li>

<li>2</li>

<li>3</li>

<li>osv. osv.</li>

</ol>

/ Morten

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:49

Hvad er det der er forkert Morten? Jeg skriver at det kan laves i CCS så det er søgemaskinevenligt.

"dropdown" kan være mange ting. <SELECT> tagget er blot en af dem, og den bør man holde sig fra. Laves dropdown i CSS er det OK.

Mvh Jesper

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:57

Morten Kaltoft:

Nej det er forkert, Jesper. CSS spiller ingen rolle iht. seo.

Dit spørgsmål: Nej, du skal endelig ikke lave det i dropdown-menuer, uha uha. Det er ikke godt for Google + det ser da rædselsfuldt ud at have en menu i en dropdow, og kunderne kan ikke finde menuen.

/ Morten

Morten - jeg vil anbefale du snart holder op med at spille SEO ekspert, for du bliver ved med at komme med faktuelt forkerte påstande.

Man bruger NETOP css dropdown menu, fordi der fremgår alle links i kildekoderne - modsat eks java eller Flash(selv om google snart kan indexere SWF og andet vektorgrafisk marteriale)

ALLE underpunkterne i menuen fremgår som

<ul>
<li><a href="link">Tekst</li>
</ul>

Men bliver kun synlige ved mouseover.

Det eneste man skal have i baghovedet er at holde sig fra non-standard koder, men det er en helt anden sag.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 20:21

Tråden her viser PRÆCIS hvorfor det er så svært at blive klog på SEO, på amino!Stick out tongue

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 20:47

Syntes det er nogle interesante betragtninger der kommer her, og jeg er nød til lige at kommenterer lidt på det.

Det er helt korrekt, at søgerobotterne ikke læser drop down menuer som er lavet i java-script, men det er der jo altså råd for. Når nu man ved det er sådan, så skal man jo blot have et sitemap og nogle ordentlige interne links.

Jeg benytter mig selv af drop-down lavet i java-script, nærmere bestemt Milonics menu som blandt andet laver en scrollbar inde i dropdownen hvis den ikke kan være på siden. Det syntes jeg er smart i modsætning til de CSS drop-down jeg har set indtil videre.

Mht. søgemaskinerne, så lad mig lige blive ved emnet og sige, at jeg ligger nr. 1 på en søgning på "topplacering", "topplacering på google", "topplacering i google" og mange andre - vel og mærke med drop-down menuer :-)

Så længe man er opmærksom på problemstillingen ved java-script og man løser denne problemstilling, så kan java-script menuer være ligeså godt som så meget andet.

Ovenstående er set ud fra et rent SEO mæssigt synspunkt, ting som skærmlæsere for blinde m.v. er en helt anden problemstilling.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)