Jeg har en virksomhed med en separat bank-konto, så jeg kan holde privat-økonomi og virksomhedens økonomi adskilt.
Jeg er i en situation, hvor jeg har købt noget udstyr, som virksomheden ikke havde råd til. Jeg har derfor købt det for mine "egne" penge (fra privat-kontoen). Må jeg trække momsen af dette udstyr, og, når jeg engang får flere penge i virksomheden, betale beløbet tilbage til mig selv privat, uden at betale skat af beløbet? Man kan vel se det som et lån jeg har ydet virksomheden, som blot skal betales tilbage.
Hvis det er et enkeltmandsfirma er der frit slag på alle hylder, økonomien er alligevel blandet sammen, uanset om det står på forskellige konti eller ej.
Hvis det er et ApS er det lidt mere tricky, og der bør nok laves en note til regnskabet, særligt hvis det er et beløb over de almindelige små anskaffelser. (Få en af revisorne herinde til at hjælpe)
Tusind tak for svarende. Det lyder jo umiddelbart postivt. Der er nemlig tale om en enkeltmands-virksomhed :-)
Peter: Hvad er en "normal mellemregning" ? Faktisk er de fleste af de ting jeg køber, udstedt til mig selv personligt. Jeg har nemlig ikke noget kreditkort tilknyttet min firmakonto, så derfor køber jeg dem til mig selv, og overfører pengene fra firma-kontoen til min private konto. Samtidig figurerer købet i mit regnskab, såvel som mit netbank, så der kan ikke være tvivl om, at firmaet ejer tingene.