Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde frivilligt/ulønnet i ægtefælles virksomhed under barsel?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Ikast
Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Spørgsmål er der nok af, når man som kvinde i den fødedygtige alder ønsker at starte op som selvstændig.

Hvis jeg starter en webshop op på fritidsbasis ved siden af mit normale fuldtidsjob, og på et senere tidspunkt ønsker at gå på barsel, så går jeg ud fra at jeg ikke må fortsætte med selv at arbejde i min fritidsvirksomhed under min barsel.

Så langt så godt - men må min mand så, frivilligt og ulønnet, køre min webshop mens jeg barsler? Altså sende varer osv. Eller SKAL jeg ansætte ham for at gøre det lovligt? Min mand er også selvstændig - ved ikke om det kan have nogen relevans i denne sammenhæng, men så er oplysningen givet :-)

Med venlig hilsen

Helle

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 11:05

Hej Helle

Det kan jeg da overhovedet ikke se nogen problemer i. Når det er sagt, så er det altså aldrig til at vide hvordan SKAT ser på sådan noget.

Nogen gange er det bedre og nemmere, at bede om tilgivelse end tilladelse!

Held og lykke med det

Bennie

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:46

Det er meget enkelt: Kildeskattelovens § 25A: Indkomsten beskattes hos den ægtefælle der i overvejende grad driver virksomheden uanset hvem af ægtefællerne der ejer den.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Ikast
Tilmeldt 3. Jul 09
Skrevet kl. 15:41

§ 25 A. Indkomst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes ved opgørelsen af skattepligtig indkomst, personlig indkomst og kapitalindkomst, jf. personskattelovens §§ 2-4, hos den ægtefælle, der driver virksomheden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes indkomst som nævnt i 1. pkt. hos den ægtefælle, der i overvejende grad driver virksomheden, jf. dog stk. 8.

Er det virksomhedens overskud der skal opgives som skattepligtig indkomst hos ægtefællen? Hvordan opgives det?

Hvad hvis man lader overskud stå i virksomheden (til at betale betale vs´s gæld evt.)? Skal det så beskattes når man ikke trækker det ud af virksomheden?

Jeg regner nemlig ikke med, at der bliver råd til "løn" til mig selv i de(t) første års tid når jeg starter virksomheden op, så al indtjening vil gå til at betale lånet i virksomheden.

Men ret godt hvis det kan løses på den måde - på en eller anden måde. Så skal jeg ikke have bekymring om at sætte vs på stand-by mens jeg barsler.

Med venlig hilsen

Helle

Fra Ikast
Tilmeldt 3. Jul 09
Skrevet kl. 15:42

Hov ja, og gør det nogen forskel om jeg har særeje på virksomheden? Må ægtefællen stadig gerne drive den mens jeg barsler?

Med venlig hilsen

Helle

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:34

Det er uden betydning at det er dit særeje. Det kan beskattes hos manden når han har den overvejende arbejdsindsats. Her taler vi om overskuddet ja.

Overskuddet skal stadig beskattes selvom det bliver i virksomheden men det kan opspares i virksomhedsordningen med en foreløbig skat på 25%.

Det kan dog blive noget bøvl når din mand har virksomhed ved siden af da hans virksomhedsordning så også vil omfatte denne

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Ikast
Tilmeldt 3. Jul 09
Skrevet kl. 11:34

Hvad kan man så gøre hvis det ikke må ramme min ægtefælles virksomhed? - trække pengene ud til privat og blive beskattet, og dernæst betale pengene ind i virksomheden igen?

Mvh. Helle

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)