Jeg vil ikke gå i detaljer, men blot ridse de relevante fakta op kort. Detaljer og advarsel følger, når min sag er tilendebragt:
Jeg kontakter en (ifølge hans hjemmeside) fagperson til at reparere en af mine maskiner. Før hans ankomst fungerer maskinen 95% og er derfor brugbar i dagligdagen, men må give fortabt i enkelte tilfælde. Efter hans besøg er maskinens funktionalitet reduceret til 0% med forventede udgifter på omkring kr. 30.000,- til genetablering af maskinens stand. Jeg har på intet tidspunkt under hans besøg berørt maskinen eller vitale dele, ej heller har jeg bedt ham om at gøre noget ekstraordinært ved andet end en enkelt reservedel, som alligevel er stået af i håbet om at få den til at virke igen. Reservedelen konstateres død under forsøget, og har derfor ikke haft kontakt med maskinen efterfølgende. Manden nægter sig ansvarlig, og "vasker sine hænder" i min sag, da han mener at han ikke har råd til at genetablere maskinens stand. Hans bedste argument er, at når han ikke har sendt mig en faktura, så har han teknisk set ikke været hos mig. Jeg er ihænde af al korrospondance samt øvrigt bevismateriale og vidner på hans inkompetance.
Sagen er kørt for retten. Men giv da gerne lige et besyv med herfra :)
Vh Peter |
Som udgangspunkt har han et ansvar. Hvis han kommer som teknikker for at ordne/servicere en af dine maskiner, så har han også ansvaret for de konsekvenser hans arbejde har på udstyret. Så hvis han ødelægger det, så er det også hans ansvar at få det bragt tilbage til funktionel stand - eller, hvis han ikke selv er i stand til det, betale de udgifter der vil være forbundet med at få en 3. part til at re-etablere udstyret til funktionel stand.
Men jeg vil så også sige at der desværre i øjeblikket er en hel del "garage-teknikkere" som er begyndt at husere i den grafiske branche. Og jeg vil så også sige at det kan godt være at de koster 1/3 (eller mindre) under hvad f.eks. en autoriseret teknikker fra en større virksomhed koster - men omvendt så har jeg desværre også hørt en del historier i samme stil som din, hvor sådan en teknikker har udført et rigtig ringe stykke arbejde.
Men det kan selvfølgelig være svært at gennemskue og skilde skidt fra kanel.
Og det at han er kold nok til at sige at hvis han ikke laver en faktura, så har han heller ikke været på adressen - det viser efter min mening at han hører til i ovenstående kategori. Og i øvrigt, så holder det ikke . Tværtimod er det mere skadeligt for hans sag hvis sagen ender i retten.
/Jesper