Jeg har en virksomhed, som har udviklet en webservice, der vil være til stor nytte for stort set alle på Internettet (½ milliard?). Med lidt held kan det blive en mega-succes. Webservicen er udviklet i en version 1.0 og der er indleveret en lovende patentansøgning. Der er en investor, som har udvist seriøs interesse for os, og jeg er interesseret i et godt råd om hvordan man værdisætter en sådan virksomhed, som endnu ikke har nogen dokumenteret indtjening, men et særdeles stort potentiale.
Bedste måde er via en DCF (discounted cash flow) analyse. Populært sagt kigger den på det potentielle resultat over den næste periode (f.eks. 5 år) og deler det med en discount rate, som er et udtryk for hvor usikker man objektivt kan vurdere de forecasts virksomheden præsenterer. Det bliver hurtigt lidt langhåret med DCF, vil du hente venture penge, og har du ikke rigtigt gode personlige relationer kommer du nok ikke uden om.
Jeg solgte for nogle år siden en mindre virksomhed til SUN, og de sagde 5 års overskud divideret med risikoen på en skala fra 1-5, min virksomhed var vurderet til en "usikkerhedsgrad" på 2.3