FDHI er på dupperne, men har en begrænset magt..
se herunder
Pressemeddelelse 30. september 2009
”Portoforhøjelserne fra Post Danmark er endnu et benspænd for e-handel, der for anden gang i løbet af et halvt år får besked om, at portoen snart stiger på netop de små og store pakker, som nethandlen sender så mange af. Det rammer mange netvirksomheder meget hårdt,” konstaterer direktør Morten Kamper fra FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.
En af dem, der har mærket og nu igen mærker Post Danmarks portoforhøjelser er netbutikken DVDOO, der sælger cdere og dvdfilm.
”Siden juli 2007 og frem til nu er prisen på maxi- og storbreve steget mellem 17 og 30 pct. Det er helt ved siden af den almindelige prisudvikling, og alene den seneste portostigning i år på maxi- og storbreve koster os omkring 250.000 kr. om året. Nu kommer der endnu en stigning. Det er helt hen i vejret,” siger indehaver af DVDOO, Niels Raalund.
Han deltog i ”E-handelskonferencen”, der onsdag blev afholdt på IT-Universitetet med over 350 deltagere. Her svarede mere end halvdelen (52%) af e-handelsvirksomhederne, at distribution er den største udfordring for e-handlen.
”Det er tredje år, at FDIH og Dansk Erhverv spørger deltagerne, og det er et kraftigt stigende antal virksomheder, der ser distribution som den største udfordring. Var Post Danmarks meddelelse om portoforhøjelserne kommet ud tidligere, var vi røget endnu højere op,” lyder Morten Kampers vurdering.
”Postmarkedet i Danmark bør liberaliseres nu, så Post Danmark tvinges til at arbejde på markedsvilkår og ikke mindst til markedspriser i stedet for som nu, hvor vi flere gange om året bliver præsenteret for ekstraregninger på porto, som vi ikke har mulighed for undgå, endsige budgettere med,” konstaterer Niels Raalund fra DVDOO.
mvh