Nu vil Post Danmark gerne lige have en bankgaranti på to måneders omdeling af pakker - til trods for at vi ikke har een eneste betalingsanmærkning i deres system. Flere jeg har snakket med har fået samme melding... uanset regnskab, selskabsform mv.
Jo, begrundelsen var at vi har en negativ egenkapital i år 2008 og det er det regnskab som foreligger nu. Når det nye kommer, skulle der ikke være problemer. Men det som slog mig, er at de andre jeg kender som har fået samme opringning, ikke har er et aps og derfor ikke har et regnskab liggende tilgængeligt. Derfor tænkte jeg at de måske er i gang med en større rundringning til netshops i al almindelig. Måske de som afregner over et vist beløb.
Tja... PostDanmark gør vel klar til enten liberalisering af postmarkedet, øget konkurrence eller blot generel strømlining af virksomheden inden frasalg / børsnotering.
Men generelt må dette vel kunne undgås, såfremt økonomien er i orden fra dag et. Overvej eventuelt om et uofficielt 2/3-kvartals regnskab underskrevet af revisor, vil kunne afværge bankgarantien, som normalt er en bekostelig affære - Hvis banken overhovedet vil give en sådanne, når egenkapitalen er negativ.
Jamen, banken vil gerne give bankgarantien - mod et par tusinde i gebyr samt yderligere garanti provision. Jeg kan også bare forudbetale 200.000 kr. til Post Danmark, som de så kan få renterne på. Jeg er bare generelt modstander af at betale ekstra.
Denne post er ikke et forsøg på at løse et problem der ikke eksisterer. Jeg beder ikke om hjælp til noget. Der er ingen krise. Der er ikke noget problem. Vi er tilfredse med vores omdeling - om end priserne er for høje.
Det eneste jeg gerne vil vide er: Er der andre som er blevet kontaktet på samme måde? Og det er ren og skær nysgerrighed efter om det måske er den nye stil fra Post Danmarks side.
Man kan sagtens forestille sig det er en ny stil fra PD. Det skyldes at det er bedre at være på forkant med udviklingen end bagud. PD har uden tvivl taget nogle kraftige tab, som de kunne have været foruden ved at agere som de gør nu. Proceduren er ikke ualmindelig når selskabet har tabt egenkapitalen, da der jo i princippet derfor ikke er penge i selskabet. Såfremt der er lavet en kapitaltilførsel, så kan dette jo dokumenteres da det skal registreres. Og er genopretningen af kapitalen sket ved øget indtjening i virksomhedens almindelige indtjening, så er der kun vejen over revisoren og et delregnskab.
Jamen, banken vil gerne give bankgarantien - mod et par tusinde i gebyr samt yderligere garanti provision. Jeg kan også bare forudbetale 200.000 kr. til Post Danmark, som de så kan få renterne på. Jeg er bare generelt modstander af at betale ekstra.
Rigtig, det giver ingen mening at betale forud med en bankgaranti, med mindre man ikke betaler sine regninger til tiden hver gang.