Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hæftelse på Mastercard Platin

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål til advokater eller andre dygtige jurafolk.

Jeg fik for mange år siden et business Mastercard platin, da jeg brugte det i firma øjemed. Kortet var udstedt til firmaet med mig som bruger.

Når man ansøger om kortet skriver man under på at man hæfter solidarisk, i tilfælde af at firmaet ikke kan betale. Samtidig underskriver man på, at det ikke må bruges til privat brug.

Firmaet gik konkurs i 2008, og der var en gæld på kortet der ikke var nået at blive betalt. Det udestående var udelukket firmarelateret og 8 mdr efter konkursen, blev jeg pludseligt opsøgt af firmaet der nu ville have beløbet af mig.

De bruger årsagen, ikke at jeg har skrevet under på ansøgningen, men at jeg var medlem af bestyrelsen og derfor vidste at firmaet ville gå konkurs. Jeg vil ikke gå ind i en længere forklaring omkring den sag, men blot sige at jeg IKKE vidste at firmaet ville gå konkurs før 24 timer inden at det var en realitet. Så ingen af de mastercard der var i firmaet, er på nogen måde blevet misbrugt velvidende at vi ikke ville kunne betale forbruget.

Nu har jeg fået en masse at vide omkring min situation ift sagen, nogle mener at den kommer jeg ikke uden om, mens andre mener at jeg ikke hæfter, da kortet udelukkende er brugt i business og at den risiko må de selv bære, de kan ikke gå efter mig personligt, men at de er kendt for st prøve.

Kan nogen af jer vejlede mig i denne sag

Hilsen Anne 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anne!

Er godt nok ikke jurist, men vil da mene, at når kortet er udsted til firmaet med dig som bruger, så hæfter

firmaet.

Derfor kan kortselskabet kun kan få kravet via konkursboet.......som simpelt massekrav!

Såfremt der ingen dækning er i konkursboet, må pengene være tabt for kortselskabet

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 03:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter jeg er uenig. Svaret på det hele må ligge i dette afsnit...

Anne:

Når man ansøger om kortet skriver man under på at man hæfter solidarisk, i tilfælde af at firmaet ikke kan betale. Samtidig underskriver man på, at det ikke må bruges til privat brug.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Fashion - hvis Anne har skrevet under på at hun hæfter solidarisk med firmaet for kortets brug så kan kortselskabet vælge at  gå til Anne for at få sine penge. Anne må så anmelde det som krav i boet.

Det må være både logisk og forventeligt at kortudsteder går efter Anne i det tilfælde, da der formentligt vil være større mulighed for at få pengene hjem end hos det konkursramte selskab.

Lektien pas på med soldiarisk hæftelse!

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Ja....selvfølgelig.

Den solidariske hæftelse havde jeg lige overset, så desværre...Anne! 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Enig med Fashion - hvis Anne har skrevet under på at hun hæfter solidarisk med firmaet for kortets brug så kan kortselskabet vælge at  gå til Anne for at få sine penge. Anne må så anmelde det som krav i boet.

Det må være både logisk og forventeligt at kortudsteder går efter Anne i det tilfælde, da der formentligt vil være større mulighed for at få pengene hjem end hos det konkursramte selskab.

Lektien pas på med soldiarisk hæftelse!

Henrik

Hej Henrik og Fashion

Jeg er ening i Jeres betragtning, men i glemmer jo lige hvad Deres argumentet var for at Anne hæftede for det købte. 

"De bruger årsagen, ikke at jeg har skrevet under på ansøgningen, men at jeg var medlem af bestyrelsen og derfor vidste at firmaet ville gå konkurs"

Anne

Det virker lidt som tomme trusler. Så længe du laver en skriftlig indsigelse kan de jo ikke gøre dig noget (du kan ikke blive reg i RKI) Så må man jo se om de vil anlægge et civil søgsmål mod dig.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Jeg er ening i Jeres betragtning, men i glemmer jo lige hvad Deres argumentet var for at Anne hæftede for det købte. 

"De bruger årsagen, ikke at jeg har skrevet under på ansøgningen, men at jeg var medlem af bestyrelsen og derfor vidste at firmaet ville gå konkurs"

Kan det ik være en fejl, at de evt opgiver det. Altså hun hæfter vel stadig solidarisk selvom de oplyser en forkert grund?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Det må være både logisk og forventeligt at kortudsteder går efter Anne i det tilfælde, da der formentligt vil være større mulighed for at få pengene hjem end hos det konkursramte selskab.

Hej Ravn,

Jeg bemærkede godt linien i Anne's tråd - men lagde vægt på argumentet om den solidariske hæftelse, da det er den jeg ville lægge vægt på, hvis der blev tale om et søgsmål.

Omstændighederne omkring bruget på det pågældende kreditkort, hvad er det blevet benyttet til ved vi af gode grunde ikke. Men jeg ville ikke som Anne bruge argumentet at jeg som bestyrelsesmedlem var uvidende om en forestående konkurs indtil dagen før (men det er en helt anden sag)....

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
Men jeg ville ikke som Anne bruge argumentet at jeg som bestyrelsesmedlem var uvidende om en forestående konkurs indtil dagen før (men det er en helt anden sag)....

Jeg tror nu også bare Anne skal foretage sig så lidt som muligt i den forbindelse, og så se hvad kortudsteder foretager sig efterfølgende. Der er jo ikke så meget Anne kan gøre alligevel "på forskud" - så indtil et evt. retsskridt synes jeg at Anne blot skal gøre opmærksom på at hun bestrider kravet, uden nærmere at redegøre hvorfor. Dén del vil jeg så, såfremt der kommer et retsskridt, overlade til en advokat at føre ordet omkring, subsidiært at lade advokaten træffe beslutning om betaling af kravet, evt. ved akkord.

/Michael 

 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det sådan at gælden slet ikke er så stor, at jeg  vil til at betale en advokat for at bruge tid på det. Han kan dårligt nok åbne sagen før han er dyrere.

Men siden sidst jeg skrev herinde, har jeg tilbudt dem, imod min gode vilje, et forlig på 60 % af hovedstolen, inden en tons renter. Efter to dages tavshed meldte de tilbage og accepterede forliget, hvilket er lidt overraskende for mig, da de åbenbart samtidig har stævnet mig i Næstved Byret.

Jeg vælger nu at betale, ikke fordi jeg føler mig forpligtet til det, men for at få lukket sagen, det er sure penge, men ikke en herregård.

Tak for råd og meninger

Anne

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)