Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan uddannelse trækkes fra?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Bolette Obbekær - Bedre web Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med-Aminoer

Jeg er selvstændig webkonsulent (primært rådgivning om brugervenlighed og kommunikation). Jeg vil gerne videreuddanne mig med henblik på at kunne udbyde kurser og seminarer.

Et bud kunne være at tage voksenunderviseruddannelsen (VUU) på deltid over to år (svarer til et års fuldtidsuddannelse). På den måde kan jeg uddanne mig og samtidig holde liv i forretningen.

Spørgsmålet: kan jeg trække engangsudgiften på 28.000,- fra?

Venligst

Bolette

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 15:28

jeg har HØRT at man kan trække det fra så længe det har en forbindelse til virksomheden, ligesom kurser som kørekort i en transportvirksomhed og lign. men du må ikke hænge mig op på det! det kan være det også afhænger af andre ting :-)

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Fra København
Tilmeldt 11. Dec 08
Fra  Bolette Obbekær - Bedre web Skrevet kl. 15:33

Hej Omar

Håber du har ret :-)

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 15:55

Der er sikkert andre herinde der kan fortælle det mere præcist, men det står og falder med om det er vedligeholdelse af nogle eksistereden kompetencer, eller det er noget nyt.

Hvis det er noget "nyt" (præcis hvordan det så defineres er vist op til en bedømmelse) kan man ikke trække det fra, altså hvis du vil have lastbilskørekort, kan din virksomhed ikke trække det fra. Om det at begynde og undervise så er noget "nyt" eller en udvikling af noget eksisterenede kan jeg ikke helt bedømme, men det kan blive et problem. Jeg ville nok kontakte Skat og få deres mening på mail, det har jeg gjort et par gange hvor der var lidt tvivl.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:05

Svært at sige om der er fradrag eller ej uden at at kende mere til forholdene omkring din nuværende uddannelse, beskæftigelse og det udbudte kursus.

SKAT har skrevet lidt om det på:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=104090&vId=202313&i=479#i104090

Du kan eventuelt søge SKAT om en bindende forhåndsbesked på om du kan opnå fradrag for det pågældende kursus. Det koster 300 kr.

Alternativt kunne du eksempelvis bede Bent  Zimmermann om hjælp til at udarbejde forhåndsbeskeden. Så undgår du at der bruges udtryk som "videreuddanne" som er ikke-fradragsberettiget men at der vil være tale om "efteruddannelse" som er fradragsberettiget.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 11. Dec 08
Fra  Bolette Obbekær - Bedre web Skrevet kl. 16:06

Pinligt at jeg ikke lige havde tænkt på det Smile

Fra København
Tilmeldt 11. Dec 08
Fra  Bolette Obbekær - Bedre web Skrevet kl. 16:07

Hej Henrik

Tak for anbefalingen og linket :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:04

Sansir har som sådan ret i det her med vedligeholdelse af uddannelse men grænsen er ikke sort/hvid og et bindende svar kan nogle gange være en mulighed.

Den anden mulighed som Bolette og andre formentlig tænker på er det her med at en virksomhed kan betale en medarbejders uddannelse og at denne er skattefri efter nogle særlige regler i ligningsloven.  Det forudsætter dog at der er tale om et ansættelsesforhold og der holder det ikke med en personligt erhvervsdrivende. Om en hovedanpartshaver der er ansat i eget selskab kan få det er nok også tvivlsomt.

Man kan dog udmærket spørge på begge dele og i og med at der her er tale om erhvervelse af nogle "pædagogiske evner til at kunne formidle det man kan i forvejen" anser jeg det ikke for urealistisk at få medhold.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)