Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg på vej ud i duplicate content?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et hurtigt opklarende spørgsmål, så vi ikke kommer til at brænde nallerne i forhold til vores google-optimering.

Vi er ved at få integreret nyt design på Posterland.dk. I den forbindelse får vi nogle tekstbokse rundt omkring på siden, som vi ikke har haft før. Det skal være noget standardinformation til kunderne, der som sådan ikke har til formål at trække kunder ind gennem google.

Vi har to tekstbokse i bunden, der ligger fast på alle sider med den samme tekst(tag jer ikke af den tekst, der ligger der nu).

Vi har en tekstboks, der kun er der, når man klikker et produkt op i størrelse (den der hedder indramning). Den varierer efter, hvilken produkttype, det er (plakat, lærredstryk, t-shirt osv), men det er f.eks. den samme tekst til alle plakater.

Under den har vi en tekstboks om forsendelse, der også ligger fast.

Se eksemplet her (siden er endnu ikke fuldt funktionsdygtig):

Posterlands nye side

Som sagt er det sådan set ikke formålet med disse tekster, at de skal performe i søgemaskinerne, men i stedet give info til kunderne. Men kommer det, at der er tekster, der går igen, til at blokere for registreringen af de andre, varierede oplysninger, der er på vores produktsider?

Jeg går desuden ud fra, at de to nederste tekstbokse, der går igen overalt på siden sikkert bliver registreret fra vores forside, da det er den, der bliver linket til fra flest steder. Har jeg ret i det?

Okay, det blev ikke helt så hurtigt alligevel...

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Skrevet kl. 15:21
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Niels

Sålænge at der er "nok" varierende tekst er det ikke et problem at du har tekster der går igen på alle sider. De generelle tekster vil blive indekseret på alle sider som Google indekserer på dit site, ikke kun fx. forsiden.

Hvor str en andel af teksten der skal til for at det er "nok" kan jeg ikke give dig et entydigt svar på. Men hold øje med om der er sider der ikke bliver indekseret, og se hvad du kan gøre for at få dem mere unikke.

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Skrevet kl. 20:30
Fra København
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 312
Skrevet kl. 21:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har ikke meget produkt specifikt information om de forskellige produkter.
Måske du skulle overveje at indsætte den generelle tekst som billeder så din keyword density på produkterne ikke drukner helt.

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Skrevet kl. 21:07

OK - ville iFrames ikke lige netop løse dette? Har nemlig lidt brug for at kunne lægge nogle forskellige links i de bokse.

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 21:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Niels

Først den korte: Iframes ville kunne løse dit problem.

Også den lange:

Min gode ven Mogens som også er her på Amino havde faktisk den samme udfordring da han lancerede det nye www.lasttouch.dk med hans "Værd at vide" boks.

Vi diskuterede lidt frem og tilbage, og jeg syntes faktisk den løsning han har valgt er super god.

I første udkast havde han nogle div'er som ikke var synlige som indeholdt info til hans FAQ.
Ændringen var at lave FAQ spørgsmålene om til links som i deres href linker til en side som indeholder svaret på det konkrete spørgsmål. Samtidig er der en onclick som vha. Ajax loader samme indhold i en form for popup på den side man nu er på.
Resultatet er at søgemaskineren ignorere onclick og indeksere hans sider med svarene. Alle os der ikke er robotter og har javascript aktiveret (99% af os) vil få popuppen med info.

Denne strategi kan du sagtens benytte til dit data også, du kunne f.eks. loade teksten vha. ajax også i den kontainer som du smider teksten ind i havde et link til en side med disse info. På den måde vil søgemaskinerne indeksere din tekst en gang og dine brugere vil få teksten frem på alle sider. Du ville desuden også kunne lave sådan noget med at man kunne vælge teksten fra osv.

Mvh

Janus

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Skrevet kl. 21:25

Interessant - det vil jeg lige undersøge

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 312
Skrevet kl. 21:40
Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 21:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Forslaget går jo ud på at vi der laver websites kan markere visse Ajax kald som nogle der skal crawles også gør søgemaskinerne det.

Altså skal vi aktivt vælge det til, så det ændre ikke noget i forhold til mit forslag.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)