Hej Aminoer Jeg mangler et system hvor jeg blot skal taste kunden, hvad kunden skal have lavet, og noter ind i et system således at mine ordre kommer i nummerordren. Det er ikke noget som skal styre finanserne eller økonomien- det var såmænd blot for at kunne styre ordre rækkefølgen! Har nogen et bud på hvad jeg skal gøre ? |
Tekstfil
Det mest enkle vil være en simpel tekstfil, hvor du på første linje skriver de enkelte oplysningsfelter adskilt af semikolono og på de efterfølgende linjer, de enkelte ordrer:
Eksempel:Ordrenr.;Kunde;Opgave;Bemærkning0001;Hans Jensen;500 visitkort 180g 4:0;Skal bruges til messe 10. okt.
0002;Klaverboksetræneren;1 Banner i stof 50x200 med teksten Åbningsudsalg;Åbner 1. nov
Så kan oplysningerne let indlæses i et system senere.
Et bedre overblik får man med et regneark, hvor de enkelte felter er blevet til celler. De fleste regnearksprogrammer kan indlæse tekstfiler (.txt), der er opbygget som angivet ovenfor og gemme dem således igen - det kaldes kommaseparerede eller semikolonseparerede filer (.csv).
Hvis man ikke har et regnearksprogram, kan det anbefales at hente kontorpakken OpenOffice.org, som er Open Source og ganske gratis. Her skal man så benytte regnearksprogrammet Calc. Se mere om OpenOffice.org på da.openoffice.org, hvor det også kan frit kan hentes.
Økonomisystem
Hvis man vil være helt fremtidssikret, så kan man bruge et økonomisystem til det uden at bruge resten af systemet (med det samme).
Her er det muligt at oprette de enkelte kunder (som jo gerne skulle komme igen) og de enkelte varer samt håndtere lageret af disse.
Umiddelbart kan dette virke som overkill, da de fleste systemer jo koster en hel del. Det danske Open Source økonomisystem SALDI er et eksempel på et, hvor det med hotline kan gøres for 45 om måneden og uden hotline ganske gratis, da der jo ikke posteres, når man udelukkende arbejder med ordrer og ikke fakturaer.
Fordelen ud over, at kunder og varer ikke skal indtastes igen og igen, er, at det så er nemt at gå i gang med at benytte resten af et sådant system til håndtering af de fleste andre administrative opgaver i virksomheden.