Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

TO SLAGS TEKSTFORFATTERE

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,5 stjerner givet af 8 person

Har du nogensinde tænkt over, at der er to slags tekstforfattere? Nej, vel? Men det er der rent faktisk. Altså udover, at der er den dårlige tekstforfatter og den gode tekstforfatter. Men hvad hentyder jeg så til? Jo, der er tekstforfatteren med en journalist baggrund, og så er der tekstforfatteren med en baggrund i reklamebranchen. Hvem vil du helst have til at gøre reklame for dig?

Nu kan førstnævnte naturligvis meget vel have læst medie & marketing, men mange af dem har aldrig arbejdet med reklame-koncepter i praksis,og selvom de kan være nok så velformulerede i deres tekster, så mangler de ofte evnen til at tænke i kreative baner - de skæve vinkler på budskabet, som gør, at den potentielle kundes opmærksomhed fanges lige på stedet og afkodes positivt.

Hvorimod tekstforfatteren på et reklamebureau er ligeså meget reklamemand som art-directoren. De sidder i teams på to og to og er dagligt omgivet af andre kreative reklamefolk. Reklame er et håndværk på lige fod med så mange andre brancher, og man bliver ikke en dygtig tekstforfatter/reklamemand, fordi man har en journalist uddannelse eller lign.

At finde en dygtig tekstforfatter er noget mere kompliceret end bare at google "tekstforfatter". Hvis der ikke ligger arbejde, man kan tage stilling til, er der højst sandsynligt en grund til det. Enten "leger" vedkommende tekstforfatter, for i vores moderne internet-verden kan hvem som helst jo kalde sig hvad som helst numindre, det er decideret ulovligt, eller også har vedkommende ikke noget nævneværdigt arbejde at være stolt af. Tænk over det!

Hilsen

Thomas Thomsen     www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:13
Gennemsnit 4,4 stjerner givet af 7 person

Udover det er der også tekstforfattere der har lært AT BRUGE STORE OG SMÅ BOGSTAVER KORREKT!

Og du gør det konstant forkert, det er irriterende at se på og det for mig til at tvivle på om du i det hele taget ved hvordan man gør?

Jeg vil anbefale dig at støvsuge din egne indlæg 100% for sproglige fejl, samt overholde enhver tænkelig Netetikette. Det tror jeg du ville få mest ud af. Har du derimod overvejet at åbne en blog istedet? Det her indlæg har mere karakter af et blog indlæg og ville som sådan tjene dig bedre på en blog :o)

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 12:35
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 6 person

Mikkel, i en overskrift er det tilladt at bruge store bogstaver hele vejen igennem efter eget forgodtbefindende. Nogen gange gør man det, andre gange ikke (inkl. mig). Fejlene i den gamle, lange tråd, som du tydeligvis blev så "stødt" af, forklarede jeg: Jeg skrev diverse svar hurtigt, fordi jeg ikke har tiden til at sidde og skrive på amino hele dagen. Som man kan udlede af mit arbejde på min hjemmeside, afleverer jeg ikke noget som er grammatisk ukorrekt - dét jeg leverer til mine kunder er fejlfrit såvel sprogligt som grammatisk. Din kommentar får mig kun til at trække på smilebåndet og tænke på min gamle chefs kommentar, da han i sin tid havde set min præsentationsmappe. Søren Nøhr: "Det er helt rart at se, at der stadig er nogen, der kan finde ud af tegnsætning og grammatik." I øvrigt staves "...og det for mig til at tvivle på..." sådan her "...og det får mig til..."

Hvorfor bruger du overhovedet tid på at læse mine indlæg, som er fuldstændig irrelevante for en som dig? Jeg henvender mig til folk, som gider at tage stilling til det, jeg skriver - folk, som står og skal bruge en tekstforfatter. Og dem har der været en del af herinde på det seneste. Jeg har lige afsluttet to større opgaver og netop sat kundernes referencer ind på min hjemmeside: www.tt-tekstforfatter.dk

Mine kunders bekræftelse er dét, der betyder noget for mig, ikke din.

Hilsen

Thomas Thomsen   

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:43
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

TT Tekstforfatter:

Hvorfor bruger du overhovedet tid på at læse mine indlæg, som er fuldstændig irrelevante for en som dig?

For jeg læser alt hvad der kommer igennem de Amino tråde jeg abonnere på, og hvis jeg ser et sted jeg kan hjælpe så gør jeg det, og i det her tilfælde ser jeg dig skrive med all-uppercase i din subject linie, det ér ikke pænt og det skræmmer folk væk.

Når jeg har sagt det til dig, er jeg egentlig ligeglad med dit belæg for at gøre det forkert (eller anderledes om du vil) jeg har givet dig mit input, og så må de selv om du gider tage ved lære eller ej.

TT Tekstforfatter:

Mine kunders bekræftelse er dét, der betyder noget for mig, ikke din.

Jeg har da ved gud heller ikke tænkt mig hverken at be- eller afkræfte dig ven :) Hvis du læser hvad jeg skriver så giver jeg dig faktisk to helt konkrete råd for at forbedre din læsevenlighed. Det smarte for dig ville være enten at ignorere mig, eller tage rådene til dig.

Kan du have en fantastisk dag :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 12:51
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Du kan vel sagtens have ret i noget af det du skriver.

Skidt er det dog, at når man kommer ind på din hjemmeside kræver det, at man har medbragt en lup, for at kunne læse den tekst du har skrevet på din forside. Det mener jeg ikke er god kommunikation ;P

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 12:51
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Enhver med lidt sprogfornemmelse kan udlede den lidt nedladende tone af dine indledende sætninger, bl.a. hvis man har læst og afkodet dine gamle kommentarer til mig:

"Udover det er der også tekstforfattere der har lært AT BRUGE STORE OG SMÅ BOGSTAVER KORREKT! Og du gør det konstant forkert, det er irriterende at se på og det for mig til at tvivle på om du i det hele taget ved hvordan man gør?

Det læses ikke særlig velment, snarere lidt småfjendtligt, ikke mindst den sidste sætning.

Kan du også have en fantastisk dag :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For at vende lidt tilbage til emnet:

Kommer det ikke an på hvailken slags tekst, man skal have forfattet? Den sælgende, eller den saglige?

Hvis jeg skal have lavet en punchline, der udelukkende skal sælge produkter, ville jeg nok søge efter en forfatter med reklamebaggrund. Men hvis jeg skulle have lavet nogle længere tekster med tungere indhold, som måske ville gøre sig godt på en artikelform - ville det så ikke være smartere at finde en med journalistisk baggrund?

mvh,
Peter

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 13:59
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 4 person

Hej Peter,

Godt indlæg. Det er et eller andet sted selvfølgelig ikke helt forkert, hvis man ønsker, at ens tekst slet ikke skal bære præg af nogen form for kreativitet. Og dog. Den slags tekster skriver tekstforfattere med baggrund i reklamebranchen nu også. Man kan sagtens have en lidt kreativ overskrift efterfulgt af en saglig tekst. Mercedes Benz har bl.a. gjort det i årevis. Den kreative overskrift er bare "en appetitvækker", og det er bevist at kreative tekster sælger bedre end ikke-kreative tekster. Kreativitet findes jo også i forskellige grader. Alt efter produktet/serviceydelsen skal man naturligvis ramme en tone som passer til profilen. Den meget saglige tekst står også til at vinde meget, hvis den, som skriver teksten har en kreativ hjerne, idet det ofte vil give sproget nogle mere interessante vinkler og et mere levende sprog. En saglig tekst kan hurtigt komme til at kede læseren, og som en klog mand i branchen engang sagde: "Du kan ikke kede nogen til at købe dit produkt". Kreativitet er jo så meget mere end "sjov og ballade", dét er ofte bare en interessant vinkel på budskabet.

Hilsen

Thomas Thomsen    www.tt-tekstforfatter.dk

Fra Skanderborg
Tilmeldt 9. Sep 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Thomas,

jeg ville gå meget varsomt med den slags generaliseringer.

Du får det til at lyde, som om det kun er tekstforfattere med reklame-baggrund, der kan være kreative, mens journalister kun kan skrive saglige tekster. Hmm. Jeg kender nu journalister der er særdeles kreative - og som kan skrive både fængende overskrifter og hamrende gode salgstekster. Faktisk er jeg stødt på både journalister, cand. mag.'er, cand.comm.'er og folk med en helt anden baggrund, der er de rene ordekvilibrister. 

Kan vi ikke bare blive enige om at kreativitet er en vigtig ingrediens - sammen med sans for sproget, målgrupper, budskaber og formidling? Det er min opfattelse, at de dygtige tekstforfattere mestrer flere forskellige genrer, både salgstekster og informerende tekster, afhængig af opgaven. Og jeg er sikker på, at hvis jeg kom til dig og bad om en saglig tekst, så kunne du også klare det...

Så næste gang du skriver et indlæg, der i bund og grund handler om at fremhæve dine egne fortrinligheder (hvilket er helt i orden, jeg betvivler bestemt ikke dine kompetencer) - så husk på at det er en temmelig kyndig målgruppe du skriver til. Jeg ville nok skrue lidt ned for reklamen og lidt op for sagligheden ;o)

Hilsen
Linda

Vil du have flere kunder?
www.lt-marketing.dk

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 13:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kan kun give Linda ret. Om man er reklamemand eller journalist har ikke noget at gøre med, hvor kreativ man er.

F.eks. tror jeg, at der er langt flere journalister, der ender som skønlitterære forfattere, end der er reklamefolk.

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)