Hej Linda, Tak for dit indlæg. Lad mig starte med at sige: Jeg vil bestemt give dig ret i, at jeg generaliserer, ingen tvivl om dét. Ikke desto mindre er jeg af den overbevisning, at overdrivelse fremmer forståelsen, og at min påstand grundlæggende er berettiget :) Der er naturligvis også journalister og lign., som behersker dét at skrive en stærk reklameoverskrift, men jeg har efterhånden set "uhyggeligt" meget skidt fra ikke-reklamefolk, som måske (måske ikke) kan leve af at være tekstforfattere, fordi de har en hjemmeside på nettet. Jeg har set alt lige fra dødkedelige overskrifter (zzzzz) til overskrifter, der kommunikerer direkte misvisende (Av av! Eksempel følger), og det kan sikkert være svært for mange at se i forbifarten, fordi de har travlt og automatisk tænker, at hvis man kalder sig tekstforfatter og har en hjememside på nettet, jamen, så må vedkommende da også have den nødvendige baggrund, ekspertise og forståelse for kommunikation. Eksempel: En kunde kontakter en tekstforfatter (som har en anden baggrund end reklamebranchen) for at få lavet noget tekst til hans hjemmeside, som skal sælge følgende produkt: et lille, mobilt askebæger. Altså et lille, let og handy askebæger, man kan have i lommen, så man som ryger ikke bare går og smider cigaretskod på gaden og i naturen. Et godt produkt, som ovenikøbet er meget aktuelt, idet det - ikke mindst i København - er et stadigt stigende problem med cigaretskod i gadebilledet. Tekstforfatteren laver så en overskrift til et billede af produktet på kundens hjemmeside, en overskrift, der lyder således: Slut med skoddage! Øøh??? Bøøh!!! Sjovt? For nogen måske, men hvis man lige stopper op, så er der faktisk ikke nogen som helst nævneværdig substans i overskriften. Vi har her et stærkt budskab og en ubegribeligt svag overskrift. Og endnu værre: Den kommunikerer forkert. Jeg har selv som grøn, autodidakt tekstforfatter (altså før jeg kom på bureau) lavet lignende fejl, men en reklametekstforfatter ved, at når man laver dobbeltydige overskrifter, så skal begge betydninger kommunikere positivt/korrekt. Tekstforfatteren har i det pågældende tilfælde tænkt: "Ok, lad mig nu se, cigaretskod, hvordan kan jeg bruge ordet "skod" - aaah, skoddage! Okay, så det er slut med at gå og smide cigaretskod hver dag. Men hvad er det så lige den anden betydning er: Jo, man indikerer (lover) bogstaveligt talt, at det så også er slut med skoddage i den egentlige forstand, altså dårlige dage i al almindelighed. Hvis dét rent faktisk var tilfældet, ville det ikke være et problem, men eftersom det selvfølgelig ikke har nogen som helst sammenhæng til produktet og dets budskab er det altså direkte misvisende. Og det er ret problematisk, ikke fordi folk er så dumme at tro, at hvis man bare medbringer et mobilt askebæger, så får man aldrig mere en dårlig dag, men det er problematisk, fordi det er svært at tage et produkt med så dårlig "reklame" alvorligt. Hvorfor skulle den potentielle kunde få føling med produktet, hvis dem bag produktet ikke engang selv har det? :) Puha, det var et længere indlæg og bare et enkelt eksempel, men jo, jeg har som nævnt efterhånden set lignende eksempler igen og igen. Jeg skrev mit indlæg, fordi jeg tror fuldt og fast på, at det er en saglig og konstruktiv observation :) Hilsen Thomas |
Hej Niels,
Nu taler jeg ikke om kreativitet generelt. Jeg taler om kommunikation i form af reklame. Kreativitet indenfor skønlitteratur er langt fra det samme som kreativitet indenfor reklame. Det er to forskellige håndværk. En god reklametekstforfatter betyder heller ikke, at vedkommende ville være en god bogforfatter, hvis du forstår, hvad jeg mener? Det er netop dét, der er hele pointen. Læs evt. mit svar til Linda.
Hilsen
Thomas