Hvor meget eller hvor lidt skal selvfølgelig sættes i forhold til dels hvor stor avancen er på produktet, hvor lang tid skal der bruges på et salg, er det en simpelt produkt, eller er der tale om en avanceret løsning som kræver lang tids sparring med kunden osv.
Når du så vælger modellen for din provisionsordning skal du være opmærksom på at provision ikke bare handler om at få en sælger der kun får løn hvis han sælger noget. Provision er i lige så høj grad et værktøj du har til at forme sælgerne og den måde han repræsenterer din virksomhed på.
Eks. giver du kun provision for nysalg, vil sælgeren overhovedet ikke interessere sig for pleje af eksisterende kunder, hvilket må siges at være en farlig strategi med mindre det kun er én-gangs salg du lever af. Men laver du i stedet en opdeling, hvor der både gives for nysalg og gensalg, evt. med en overvægt på nysalg. Det kunne også være en ide for dig at overveje en provision eller "bonus" for længden af de aftaler der laves, så sælgeren hele tiden forsøger at lave længervarende aftaler, frem for korte. Det giver dig frihed til at disponere bedre rent budgetmæssigt og giver dig en bedre likviditet.