Som det er skrevet flere gange, så kommer det meget an på stillingen man søger, hvad der er for tone der er i virksomheden, hvor i landet vi befinder os, hvilken kultur der er i virksomheden og andre parametre.
I mit virke som som direktør i Officekonsulenterne der søger vi hele tiden undervisere på freelance basis og de sender ansøgninger ind ligesom til almindelige faste stillinger. Der har jeg også set lidt af hvert må jeg sige.
Det første jeg kigger på når der kommer en ansøgning er faktisk så lille en ting som en mailadresse. Grunden til det er at selvfølgelig får vores instruktører en mailadresse som de skal bruge ved kommunikationen med os - men det sker alligevel engang imellem de kommer til at sende fra deres private mailsystem. Det kan enten skyldes forglemmelse eller fordi der af forskellige årsager er lukket til vores system lige der. Hvis Instruktøren sender en mail til en af vores kunder fra privat mailsystem så synes jeg det sender et dumt signal hvis deres mailadresse er frihashtilfynboer@hotmail.com eller andre mere eller mindre underlødige mailadresser.
Derudover så skal der i ansøgningerne vises hvad der driver dem og hvorfor de netop søger hos os og ikke hos vores konkurrenter. De skal i det mindste have gjort sig tankerne bag om de er klar til at undervise for os med de krav vi åbenlyst stiller. Så skal en ansøgning være stillet op uden "dumme" word fejl. Altså de klassiske indtrykningsfejl og andre formateringsfejl. Det er klart, at når vi sender en instruktør ud for at undervise på et Word kursus, så skal der være styr på hvordan man bruger word :)
Så skal en ansøgning til os, naturligvis og være skrevet gramatisk og sprogligt korrekt. Vores Instruktøren har meget at gøre med kunderne på mailbasis og den kommunikation skal bare være iorden.
Sidst men ikke mindst, så er der faktisk noget der ikke hænger direkte sammen med den skrevne ansøgning - men nærmere deres fortid. Det er nok ingen hemlighed at, de fleste der får en ansøgning de søger personen på Google, linkedIn osv. Så sørg nu for at der er sammenhæng mellem det der står i ansøgningen og det man kan finde på nettet - og få gerne fjernet de værste billeder fra facebook :)
Jeg har fået ansøøgninger i alle afskygninger igennem tiden - alt fra fancy opstillet, til et rulle toiletpapir :)