Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan ser den bedste jobansøgning ud?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminobrugere

På ErhvervsBladet.dk arbejder vi med en artikel om, hvordan effektive jobansøgninger ser ud - og herunder de mest mærkværdige, skøre og skæve måder at søge et job på.

Vi vil meget gerne have jeres input til, hvad der virker og hvad der ikke virker.

Hvad er for eksempel det første, man kigger på i en ansøgning, og hvordan vurderer man personen bag?

Vi vil meget gerne høre om jeres erfaringer på området og håber, at i vil dele dem med os.

Enten herinde, eller i en mail direkte til mig på mpp@erhvervsbladet.dk

Med venlig hilsen

Martin Poul Pedersen, journalist

ErhvervsBladet.dk 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:30

Vi fik en forleden, som var sat op nærmest som en side i en avis, med små "reklame"bokse i siden, hvor der stod fakts om ansøgeren.
Overskriften var "Jakodan kommer stærke gennem krisen"

Ansøgningen startede med at hun forklarede hvorfor hun lige havde valgt Jakodan ud, fordi hun mente, at vi havde fat i den helt rigtige virksomhedside og så var der en masse fakts om os, som virkelig viste, at det var ikke bare lige noget hun slyngede ud - ansøgningen var lavet specifikt til os!

Sproget og stilen var lige os - høflig og rar person, men også personlig og udadvendt.

Desværre søgte personen et kontorjob, hvilket vi ikek kan tilbyde i øjeblikket., men den blev i hvertfald helt sikkert gemt!

Personlighed og lidt fedteri virker hver gang :-)

Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 22:09

Søgte en bogholder på et tidspunkt. Fik denne på mail:

"Hvis jeg siger 300 kroner i timen og start  December, hvad siger du så?"

Mere stod der ikke, intet CV eller andet.

Nok den mærkeligste ansøgning jeg har set Cool

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 11:58

Da jeg havde ansvar for et supermarkede og ansatte folk.

Der er dem man ansætter 16-20 år normalt, så det er man tilfreds med ansøgning at den er pænt stillet op og uden stavefejl.
Så det kommer an på aldersgruppen og stillingen.
Tilgengæld fik jeg ansøgninger fra folk som var 21+ steg mine krav til ansøgningen samtidig.

De værste jeg fik var en som have brugt forskellige fonter i forskellige farver.
Fik også en ansøgning på et tidspunkt, det var et afrevet stykke fra A4 papir hvor der stod navn og telefon nr.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 511
Fra  Jacob Leander ApS Skrevet kl. 16:56

Det kommer jo helt an på hvilken branche og hvilket type job det er. Der skulle helst gerne være forskel på ansøgningen og opstillingen, om jobbet er fejedreng, direktør eller grafiker. Smile

Google optimering (SEO og Google Ads)

Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 21:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ingen faste regler for hvad der er en god ansøgning, for det kommer helt an på den der læser den, og hvad han/hun forventer og ikke mindst tænder på.

Men når det så er sagt, så er der selvfølgelig nogle ting, der altid er godt at tænke på.

• Firmanavn og stavning skal være i orden: er firmanavnet ikke stavet korrekt, så skal man nok ikke forvente at komme til samtale.
  • Ansøgningen skal være fremadrettet: hvad kan du tilbyde virksomheden nu og i fremtiden. Det du har lavet (fortiden) kan man læse udfra CV’et.
  • Vis at du er produktiv: at du får tingene til at ske, at du selv kan tage initiativ og tænke selv – der er ikke andre, der behøver at gøre det for dig. Fortæl om dine resultater.
  • Ovenstående skulle gerne samtidig give et godt indblik i noget personlighed også.
  • Længde: som hovedregel én side, men undtagelser kan selvfølgelig fremkomme.
  • Og så skal den helst signalere at du kender lidt til virksomheden og jobbet - altså ikke alt for meget standardansøgning over det.

Smarte, farverige, meget kreative og meget anderledes – er min erfaring – at de kun virker i den kreative branche. Andre steder vil de sende et signal om, at der forsøges at gennem noget indhold i pæn indpakning.

Men som sagt er der ingenting der er 100 % det helt rigtige at gøre, så som jobsøgende er det utrolig vigtigt, at man gør det, som man selv føler for. Det vil aldrig blive rigtig godt, hvis man kun gør, hvad andre siger, man skal.

Fra Odense
Tilmeldt 30. Dec 05
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 23:10

Som det er skrevet flere gange, så kommer det meget an på stillingen man søger, hvad der er for tone der er i virksomheden, hvor i landet vi befinder os, hvilken kultur der er i virksomheden og andre parametre.

I mit virke som som direktør i Officekonsulenterne der søger vi hele tiden undervisere på freelance basis og de sender ansøgninger ind ligesom til almindelige faste stillinger. Der har jeg også set lidt af hvert må jeg sige.

Det første jeg kigger på når der kommer en ansøgning er faktisk så lille en ting som en mailadresse. Grunden til det er at selvfølgelig får vores instruktører en mailadresse som de skal bruge ved kommunikationen med os - men det sker alligevel engang imellem de kommer til at sende fra deres private mailsystem. Det kan enten skyldes forglemmelse eller fordi der af forskellige årsager er lukket til vores system lige der. Hvis Instruktøren sender en mail til en af vores kunder fra privat mailsystem så synes jeg det sender et dumt signal hvis deres mailadresse er frihashtilfynboer@hotmail.com eller andre mere eller mindre underlødige mailadresser.

Derudover så skal der i ansøgningerne vises hvad der driver dem og hvorfor de netop søger hos os og ikke hos vores konkurrenter. De skal i det mindste have gjort sig tankerne bag om de er klar til at undervise for os med de krav vi åbenlyst stiller. Så skal en ansøgning være stillet op uden "dumme" word fejl. Altså de klassiske indtrykningsfejl og andre formateringsfejl. Det er klart, at når vi sender en instruktør ud for at undervise på et Word kursus, så skal der være styr på hvordan man bruger word :)

Så skal en ansøgning til os, naturligvis og være skrevet gramatisk og sprogligt korrekt. Vores Instruktøren har meget at gøre med kunderne på mailbasis og den kommunikation skal bare være iorden.

Sidst men ikke mindst, så er der faktisk noget der ikke hænger direkte sammen med den skrevne ansøgning - men nærmere deres fortid. Det er nok ingen hemlighed at, de fleste der får en ansøgning de søger personen på Google, linkedIn osv. Så sørg nu for at der er sammenhæng mellem det der står i ansøgningen og det man kan finde på nettet - og få gerne fjernet de værste billeder fra facebook :)

Jeg har fået ansøøgninger i alle afskygninger igennem tiden - alt fra fancy opstillet, til et rulle toiletpapir :)

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 838
Skrevet kl. 21:37

Det afhænger vel meget at jobbet. Der stilles nok en del højere forventninger til en stilling som grafikker end en stilling til H&M.

For at "chamere" mig  lidt ind på ham/hende som skal læse ansøgningen, så ville jeg nok søge på hans/hendes navn på Google eller andre steder for at finde ud af hvordan personen skriver. Skriver personen friskt eller er personen til det tøre. Hvilke vendinger osv bruger personen.

Men selve udseendet bør jo udstråle det som passer til erhveret .

Held og lykke med artiklen!

Med venlig hilsen
Nikolaj

Automatiser din marketing rapportering med Unvault.io.

Fra Randers
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 04:18

Jeg synes man finder mange gode råd idenne tråd.

Men jeg vil gerne stille spørgsmålet: hvad nu hvis man er ordblind og ikke er den skapeste med ord på skrift, men har mere end de fleste i det talte sporg.... hvorden kommer man så igennem til den virksomhed man gerne vil arbejde hos?

Jeg mener at internettet er jo meget for de mennesker der kan formulere sig på skrift! Men kan man fx lave en youtube ansøgning der falder i god jord hos jer der søger medarbejdere?

Jeg ser frem til at høre fra jer

Daniel Delaney

Venlig hilsen

Daniel Delaney

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)