;o) Det styrer du selv. Det var faktisk for at hjælpe dig. Mange ser lige igennem den slags, så jeg syntes at jeg ville være behjælpelig, så du kunne undgå det i fremtiden. Anyway..... mellem påvirkning og reaktion, har man friheden til at vælge ;o) Det har du så gjort og det er helt fint. Håber at du får en masse gode oplevelser herinde. Jack |
Hej Maibritt,
Jeg tror du har ret i at ledere går længere end deres medarbejdere; men er dette så ikke et udtryk for en "vrangforestilling", forstået på den måde at realiteterne er at ledere er mennesker, og mennesker får stress, hvis de udsættes for indre eller ydre påvirkninger, som de ikke har ressourcer til at håndterer. Derforuden "smitter" deres "vrangforestilling" og stress måske til deres medarbejdere, som så også mener at de bør blive lidt længere, og så bliver de så også "udmattede" og "udbrænte", og kommer derved til at få en sygdomsperiode, som primært koster den stressramte mere smerte og ubehag, og sekundært koster virksomheden og samfundet flere ressourcer også!
Og selvfølgelig, i min virkelighed, kan en leder, som er stressramt, ikke lede optimalt, for mig er det indlysende - overskudet til at inspirere og motivere, og til at se omgivelserne, og dermed de stressede medarbejdere, dette overskud er jo fraværende!
Så ja, du har ret, hele virksomheden påvirkes på sigt af situationen!
En rigtig god pointe, stresspolitik; dog har jeg arbejdet med virksomheder og IT, og her talte vi om IT-brugerpolitikker, som aldrig blev udarbejdet; men måske med en positiv indgang til projektet, så er det måske vejen frem!!??
De bedste hilsner
Poul-Erik Juhl