Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitaludvidelse, hvilken og hvordan?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS sammen med en partner, hvor vi ønsker at udvide den indskudte kapital til at finansiere udviklingen af et produkt indenfor software.

Situationen:

- Vi ejer ApS'et via hver vores holdingsselskab (ApS'er).

- Jeg har stiftet selskabet (for godt 2 år siden) og har senere solgt 20% til min partner (for stiftelsesprisen)

- Stiftelseskapitalen er 125000 kr fordelt på 125 stk 1000 kr. anparter.

- Sidste år blev der aktiveret udviklingsomkostninger for hovedparten af de timer, som ligges i selskabet.

- Produktet er licensbaseret og er solgt til flere kunder, men indtægterne kan endnu ikke dække omkostningerne ved videreudviklingen

Vi vil gerne udvide kapitalgrundlaget til at finansiere yderligere udvikling af vores produkt. Vi har brug for 300000 kr. og vil gerne selv investere dem (Via holdingsselskaberne, hvor vi har pengene)

Spørgsmål:

1) Vi forestiller os at tilførslen af kapital skal ske via en udvidelse af anpartskapitalen (til kurs 100). Jeg har forstået, at det er fornuftigt, da vi så får fradrag for pengene i holdingselskaberne, hvis vi bliver nødt til at sælge selskabet med tab eller lukke det (hvis det ikke lykkedes at opnå tilstrækkelig omsætning). Lyder det rigtigt?

2) Hvis vi udvider kapitalen med 300.000 kr. til kurs 100, er det så korrekt, at der nu vil være 125 anparter af  (125000 + 300000) / 125 = 3400 kr?

3) På Webreg kan jeg se, at kapitaludvidelsen kan registreres som kontant indskud. Hvis vi a) afholder ekstraordinær generalforsamling og vedtager kapitaludvidelsen, b) opdaterer vedtægterne til at reflektere den nye sitation og c) opdaterer Webreg, er det så det?

Mange, mange tak for hjælpen.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:39

Få 3 uforpligtende og sammenlignelige tilbud fra advokater, jurister, bogholdere og revisorer helt gratis med Ageras lige her

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:19

Der er som sådan ingen grund til at udvide kapitalen (men ellers kan det ske ved udvidelse med eks. 1000 kr. aktier til kurs 30.000. Du kan skattefrit yde selskabet et tilskud i kraft af koncernforholdet men din medpartner kan ikke. For at undgå at det er dig der ensidigt skal yde tilskuddet er de 1.000 kr. nok at foretrække

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 12:39

Tak for svaret. For lige at være helt sikker på, at jeg forstår detaljerne:

Du vil betale overkurs for de 10 nyudstedte anparter. Hvad er ideen i at betale overkurs kontra kurs 100?

Eller formuleret på en anden måde: Hvad sker der med det beløb, som der er betalt i overkurs, hvis datterselskabet lukker med underskud / går ned?

Er der så fradrag for overkursen i holdingselskaberne?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:57

Ideen i at en investor betaler en overkurs er at investoren laver et indskud i selskabet til en højere kurs end de øvrige anpartshavere (fordi denne tror på ideen og de andre kommer med deres gode hoveder). Investor som må formodes at være et selskab har ikke fradragsret for tab på aktierne.

Men i den konkrete situation opnår I øvrige ingen ejerandele ved investors indskud. Jeres ejerandele skal være på plads først.

Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 13:15

Vi er to holdingselskaber, som vil investere mere, vægtet efter vores nuværende ejerandel.

Jeg forstår ikke, at vi ikke har fradragsret for tabet. Når anparterne ejes under tre år, er der vel fradrag ved eventuelt tab?

Vil det så være bedre, at vi blot låner datterselskabet pengene? (Hvis det ikke lykkedes, så er de jo  tilsyneladende tabt alligevel)

takker

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:56

Ja der er fradragsret i anden gevinst på aktier ejet over 3 år men fra og med 2010 er der ikke fradragsret for tab længere når vi taler om selskabsdeltagere der ejer 10% eller mere.

I kan jo godt låne selskabet pengene men der vil I heller ikke have fradragsret for tabet (du vil i hvertfald ikke) og selskabet får ikke tilført yderligere kapital herved (kun likvid kapital).

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)