Jeg har et ApS sammen med en partner, hvor vi ønsker at udvide den indskudte kapital til at finansiere udviklingen af et produkt indenfor software. Situationen: - Vi ejer ApS'et via hver vores holdingsselskab (ApS'er). - Jeg har stiftet selskabet (for godt 2 år siden) og har senere solgt 20% til min partner (for stiftelsesprisen) - Stiftelseskapitalen er 125000 kr fordelt på 125 stk 1000 kr. anparter. - Sidste år blev der aktiveret udviklingsomkostninger for hovedparten af de timer, som ligges i selskabet. - Produktet er licensbaseret og er solgt til flere kunder, men indtægterne kan endnu ikke dække omkostningerne ved videreudviklingen
Vi vil gerne udvide kapitalgrundlaget til at finansiere yderligere udvikling af vores produkt. Vi har brug for 300000 kr. og vil gerne selv investere dem (Via holdingsselskaberne, hvor vi har pengene) Spørgsmål: 1) Vi forestiller os at tilførslen af kapital skal ske via en udvidelse af anpartskapitalen (til kurs 100). Jeg har forstået, at det er fornuftigt, da vi så får fradrag for pengene i holdingselskaberne, hvis vi bliver nødt til at sælge selskabet med tab eller lukke det (hvis det ikke lykkedes at opnå tilstrækkelig omsætning). Lyder det rigtigt? 2) Hvis vi udvider kapitalen med 300.000 kr. til kurs 100, er det så korrekt, at der nu vil være 125 anparter af (125000 + 300000) / 125 = 3400 kr? 3) På Webreg kan jeg se, at kapitaludvidelsen kan registreres som kontant indskud. Hvis vi a) afholder ekstraordinær generalforsamling og vedtager kapitaludvidelsen, b) opdaterer vedtægterne til at reflektere den nye sitation og c) opdaterer Webreg, er det så det? Mange, mange tak for hjælpen.
|
Få 3 uforpligtende og sammenlignelige tilbud fra advokater, jurister, bogholdere og revisorer helt gratis med Ageras lige her.