Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inkasso og gæld indrivelse

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har et familie medlem som spurgte mig om jeg vise noget og reglerne her for men det kunne jeg ikke hjælpe med, men blev selv nysgerrig for disse regler. Det drejer sig om at han for over 13 år siden ikke kunne betale en mobil regning den havnet i fogederetten hvor han ind gik en aftale om at han ikke måtter eje eller starte firma i de næste 10 år og herefter ville han ikke skulle betale noget. lidt over 3 år efter de 10 år er gået indkræves gælde igen af selskabet han skyldt penge kan dette være tilladt når tidsfristen på de 10 år er overskredet og hvad danner grundlag for dette.

Et andet spørgsmål når firmaet er overtaget at et andet selskab og der er skiftede navn kan man så kræve gælde ind med det gamle navn.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12890
Skrevet kl. 09:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umidelbart er der ikke noget til hindre for at firmaet forsøger at opkræve pengene selv efter 13 år. De har jo en fogedretsdom på at han skylder dem penge.  Er der i tiderne  morgen lavet en eller anden aftale i fogedretten må det jo fremgå af dommen som han har fået udleveret. 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:54

Du får ikke udleveret noget i fogedretten.

Alt jeg har fået med de gange jeg har været der er bare en insolventerklæring.

Men er det ikk max 10 år de kan kræve gælden ? og hvis folk er forsvundet bliver de erklæret død efter 5 r ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12890
Skrevet kl. 10:16
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

OpretGratis.dk:

Du får ikke udleveret noget i fogedretten.

Det er nu ikke korrekt, de gange jeg har haft sager i fogedretten har vi da fået dommet udleveret eller en indsolvens erklæring.

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 10:23

okay så er det nok fordi jeg hver gang har sagt jeg var insolvent, har nemlig aldrig modtaget noget

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 10:28

Det må godt nok være en seriøs mobil regning. 

Så vidt jeg ved (men jeg er altså ikke sikker) så gælder forældelsesfristen kun, når der er tale om evt kriminelle eller der på anden måde er uenighed om hvem der skylder hvem hvad. Hvis dit familliemedlem har købt en vare, og så ikke kan/vil betale mener jeg ikke der automatisk er forældelsesfrist. (Gældssanering er et kapitel for sig).

At kreditoren så gider rykke for pengene for en telefon regning efter 13 år lyder lidt mærkeligt, men jeg tror altså nok de har rette på deres side. 

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 10:37

Han blev erklæret insolvent den gang i 1992 eller 1993 og mobil regningen lød på mellem 5000 og 6000 kr med div andre ting. Jeg var næsten også sikker på at når der ikke er krævet noget ind på de 13 år der er gået så kan man ikke gør det nu. Men jeg er ikke ekspert på det området og har selv en tidligere kunde som erklæret sig insolvent for 3 år siden så jeg ikke kan få mine penge så det er jo værd at vide hvad jeg kan gør om 7 år Big Smile

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 11:03

jeg fatter ingenting, man er kun insolvent i et halvt år af gangen, jeg skal møde i retten hver halve år..

Ved selvf ikke med virksomheder..

men de regner hver halve år med at jeg har købt hus eller ny stor bil

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 11:17

Den gang var det 10 år har selv være med et par stykker derinde og det endt alle med 10 år

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 12:21

Brian Thaulov:

Det drejer sig om at han for over 13 år siden ikke kunne betale en mobil regning den havnet i fogederetten hvor han ind gik en aftale om at han ikke måtter eje eller starte firma i de næste 10 år og herefter ville han ikke skulle betale noget. lidt over 3 år efter de 10 år er gået indkræves gælde igen af selskabet han skyldt penge kan dette være tilladt når tidsfristen på de 10 år er overskredet og hvad danner grundlag for dette.

Der kom nye regler om forældelse i 2008. I en overgangsperiode på tre år gælder de gamle frister (5-årig og 20-årig forældelse) for gamle fordringer (dvs. for fordringer stiftet før de nye regler trådte i kraft), mens de nye frister (dem med 3-årig og 10-årig forældelse kun gælder for fordringer, der er stiftet d. 1.1.2008 og senere. Fra og med 1.1.2011 gælder de nye frister for alle fordringer.

Forældelseslovens §30: "Loven finder anvendelse også på tidligere stiftede fordringer, som ikke inden ikrafttrædelsesdagen (min kommentar: d. 1.1.2008) er forældet efter de hidtil gældende regler, jf. dog stk. 2 og 4. Forældelse indtræder dog tidligst den 1. januar 2011, medmindre fordringen inden dette tidspunkt ville være forældet såvel efter denne lovs bestemmelser som efter de hidtil gældende bestemmelser. I det sidstnævnte tilfælde anvendes det seneste tidspunkt for forældelsens indtræden.

Brian Thaulov:

Et andet spørgsmål når firmaet er overtaget at et andet selskab og der er skiftede navn kan man så kræve gælde ind med det gamle navn.

D oprindelige kreditor har formentligt solgt fordringen til det andet selskab. Før dit familiemedlem betaler, bør han bede om dokumentation for, at det andet selskab ejer fordringen.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)