Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter: Bagsiden af medaljen!

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Bagsiden af medaljen !

Det her er en lidt anden vinkel på iværksætter livet, men jeg håber at i vil tage positivt i mod mit indlæg – og det kan måske endda kan bruges konstruktivt, hvis i står i en situation hvor der skal opkræves penge. Ellersomvendt - hvis i står i en situation, hvor det hele sejler!

Min situation. Jeg har haft en butik, med kasseapperart, hylder, varelager, og hele pivtøjet. Det gik egentlig meget godt, indtil at folk holdte op med at betale. Jeg gav alt for store kreditter, til et par store kunder, som så ikke betalte. Det var stenen der fik det til at vælte. Jeg kunne ikke betale mine leverandøre, som ikke ville sende nye vare, før de gamle blev betalt – varene skulle fremover også betales forud. Så kunne jeg ikke få de ting hjem som jeg havde brug, og kunderne kunne ikke få det de bestilte. Det betød at jeg måte lukke det hele, med en gæld på over 300.000 kr. Banken stod for 150.000, som jeg hurtigt fik lavet en afdragsordning med – de indrog dog mit VISA kort. Jeg havde to store leverandøre som havde henholdvis 75.000 og 30.000 tilgode, samt en masse små kreditore:  forsikringer, el, husleje, telefon, internet, alarm, og flere andre ting.

Jeg fik heldigvis hurtigt job igen, som gav mig en fast indtægt på 13.500 kr. Pr månede.

Da rykkerne begyndte at fylde postkassen op, funderede jeg lidt over, hvad jeg  skulle gøre. Jeg brugte en dag på biblioteket, skrev et standard brev hvor der stod noget ala:

Vedrørende min gæld til jer
-Jeg har ingen penge.
-Jeg erkender jeg skylder jer penge.
-Butikken er ophørt, men i kan kontakte mig på tlf, email, privat adresse.
-Jeg vil gerne afdrage, men der er mange andre kreditore, og min faste indtægt på 13.500
-Mit forslag til en afdragsordning. Min gæld til jer / 48, dog minimum 300 kr pr. Månede.

Min ide var; hver gang der kom en rykker sendte jeg den retur, sammen med brevet.

Alle de små kreditore, skrev tilbage og accepterede det. Jeg fik som regel en stak girokort, som jeg tastede ind i min netbank – så kørte det bare.

De to store kreditore (leverandørene) gjorde ikke, de indkaldte mig derfor til fogedretten. Så sad jeg derude og snakkede med en Advokat fra den ene leverandør, samt dommeren. Det hele foregik i et lille bitte kontor. Det virkede meget standard og noget som de havde prøvet før – egentlig husker jeg det faktisk som meget hyggeligt at snakke med dem om det hele. Da dommeren havde fået bekræftet at jeg hverken havde bil, B&O anlæg eller er et Rolex ur, gav hun mig en lille fin insolvens erklæring. Jeg fik aftalt en afdragsordning, som matchede den jeg tidligere havde foreslået pr. Brev.

Jeg ringede samme dag til den anden leverandør (de havde indkaldt mig til fogedretten, dagen efter), og forklarede dem situationen. Så der i bund og grund ikke var så meget mere at gøre, end at acceptere min afdragsløsning. Det gjorde de.

Status er den at jeg betaler af på det hele – og forhåbentlig er færdig om 2½år. Min bank – Nordea -hader mig. I bund og grund tror jeg de aller helst så mig død, så de kan hæve den livsforsikring som er tegnet på lånet J - det er på trods af jeg troligt har betalt, og i øvrigt har betalt 10.000 kr mere af end den oprindelige aftale.

Håber det kunne give et lille indblik i en anden side af iværksætter livet :-) Jeg har i hvert fald lært mange ting, som jeg kan tage med på mit næste eventyr. :-)

Btw. Så har jeg stadigvæk et kasseapperart til salg  :-).

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for dit indlæg, Det er helt klart en anden vinkel end det man er vant til at læse om. Jeg håber dog at du ikke har kastet håndkldet i ringen og med de erfaringer, nu er bedre rustet til iværksætter livet.

VH

Haydar

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det har jeg ikke, men jeg tænker mig meget mere om (end før), når konsekvensen kan være jeg  kan miste mange penge. Ja, men jeg syntes nu også det er vigtigt at denne side med, trods alt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig fint indlæg.

Jeg har tidligere arbejdet på magasinet Iværksætteren, og læserne spurgte tit om hvorfor vi ikke bragte historier som den du kommer med. Dertil måtte jeg svare at det er meget sjældent at folk vil fortælle om ting der er gået voldsomt galt. Derfor er det altid fint at nogen kommer og fortæller det, som også er en del af at være selvstændig.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Tak for din historie, som har en meget vigtig pointe om, hvor forsigtig vi som iværksættere skal være med at give kreditter. Det er fint, at du har overskud til at fortælle om dine erfaringer.

De bedste hilsner

Anette
PS: Det kasseapparat må da kunne sælges! Send specifikationer og pris.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det undrer mig heller ikke. For miv vedkommende, så er det her jo heller ikke lige "sket i går", derfor er det måske lidt nemmere for mig at fortælle og skrive om

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Super stærkt af dig. Yes

Jeg er dybt imponeret over dit indlæg og ingen tvivl om, at dette emne er en mangel varer her inde på Amino.

Jeg er sikker på, at du giver mange mennesker indsigt i værste tilfælde af konsekvensen ved at være Iværksætter og denne indsigt er guld værd for os alle.

Så her fra - En stor tak.

Glenn Kibsgaard.

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

takker for din deling :-)

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Super at du deler det med os andre Yes

Enig med Glenn....der er sgu ikke mange indlæg af denne slags. Fedt at du tør det og gør det.

Respekt herfra

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt skrevet - og ikke mindst... godt handlet. Jeg synes det er utrolig flot at du har vist vilje til at finde løsninger. Ofte trækker folk bare stikket ud, fordi det hele bliver alt for uoverskueligt. Du har klart gjort det på den rigtige måde - og jeg er sikker på at det også er den måde man kommer bedst ud af det på.

God vind fremover Smile

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)