Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udeblevende betaling.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle amino'er,

Jeg har igennem et lille års tid ganske stille og roligt startet min egen oversættervirksomhed op og er så uheldig, at jeg nu står med en sag på hånden, hvor kunden nægter at betale. Oversættelsen er leveret, og så vidt jeg kan se, at der intet jeg rent juridisk kan gøre i en sådan situation for at få min betaling.

Har nogen af jer oplevet noget lignende? Er alternativet for at undgå, at det gentager sig at få sammensat en kontrakt, der underskrives før et projekt påbegyndes?

Jeg håber, I kan komme med noget feedback - man føler sig virkelig på herrens mark.

Mvh.

Julie 

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 21:21

Hej Julie,

Har du ingen mailkorrespondance, ordrebekræftelse eller lign, der kan dokumentere, at kunden har bestilt arbejdet?

Og fremadrettet er løsningen formentlig som du siger, at få indgået en kontrakt før du går i gang. (eller i hvert fald i det mindste få en ordrebekræftelse på mail).

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:28

Hej Frank,

Tak for dit svar. Jo, jeg har ordrebekræftelse og en del korrespondance frem og tilbage om produktet, men efter leveringen af oversættelsen er kommunikationen gået i hårdknude. I starten blev den manglende betaling begrundet med utilfredshed omkring produktet, men han har nægtet at komme ind på, hvori manglerne lå, og det har ikke været muligt at komme videre derfra. 

I en situation som denne står man lidt i klemme som selvstændig - man vil jo nødig skulle gribe til en advokat hver gang, man støder på genstridige kunder.

Mvh.

Julie

Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 46
Fra  Media Function Skrevet kl. 21:43

Hej Julie,

Den situation du står i er desværre alt for kendt for mange iværksættere.

Jeg selv  bruger et inkassofirma til at varetage mine sager, men det er desværre ingen garanti for at du ser dine penge.
Derimod er det en garanti for at sagen bliver behandlet - kunden modtager inkassavarsel og derefter inkssokrav. Betaler kunden ikke registreres kunden i RKI osv.

Der er efterhånden flere virksomheder som tilbyder at køre denne inkassoservice.

En af de største pludser ved at outsource denne proces er at et brev fra et inkassofirma respektere langt de fleste.
Mails og telefonopklad virker ganske enkelt ikke...

Kontakt evt. Thomas fra Green Business House og hils fra mig www.greenbusinesshouse.dk

Jeg håber du ser dine penge!

/ Jakob Hofman

Tilmeldt 30. Apr 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:49

Hej Julie

Jeg bruger også selv et inkassofirma af den simple årsag, som nævnt ovenover, at de fleste folk har respekt for de breve de sender ud. Det firma jeg benytter mig af arbejder efter "no cure, no pay" princippet. Så hvis der er gevinst får de 10 % af beløbet.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 21:52

JF:

Hej Julie

Jeg bruger også selv et inkassofirma af den simple årsag, som nævnt ovenover, at de fleste folk har respekt for de breve de sender ud. Det firma jeg benytter mig af arbejder efter "no cure, no pay" princippet. Så hvis der er gevinst får de 10 % af beløbet.

Må jeg ikke spørge hvilket firma du benytter dig af? Det lyder nemlig som en god løsning..

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:54

Hej Julie

Jeg har oplevet noget lignende nogle 4 gange på 12 år.

Det er rigtig surt og belastende; men hvis beløbet er under 5 -10.000,- så ville jeg skyde en hvid pil efter de penge - det kan ikke betale sig at bruge energi på det - desværre

Jeg har efterhånden fået "næse" for, hvor de dårlige betalere holder til og så går vi en stor bue uden om dem.

Jeg oplever, at det er meget branchebestemt - som en generel regel er alle mine antenner ude hvis kunderne kommer fra erhverv, der historisk ikke har stillet de store faglige krav. Så vælger jeg hellere at bede om halvdelen før vi går i gang end at risikere spilde en masse tid og penge på ham.

Det medfører i praksis, at vi ikke får kunden, hvilket jeg har det helt fint med.

Så er det nogle andre, der må slikke sårene i stedet.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 21:55

Problemet med inkasso er vel, at man ikke må sende et udestående som Julies til inkasso, fordi der ikke er enighed om gælden?

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:57

Frank Hellerup Madsen:

Problemet med inkasso er vel, at man ikke må sende et udestående som Julies til inkasso, fordi der ikke er enighed om gælden?

Det er helt korrekt

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 00:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Frank Hellerup Madsen:

Jeg er ikke sikker, men hvis kunden ikke har gjort ordentlig indsigelse, herunder begrundet hvorfor kunde er utilfreds, så er indsigelsen vist ikke gyldigt.
Det vil et inkasso bureau i hvert fald kunne svare på... den er værd at prøve.

Man kan jo ikke bare gøre indsigelse ved at sige "jeg vil ikke betale alligevel" :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)