Det glæder mig specielt at læse at der bliver taget hensyn til dyrene, ved at de trænes. Og så har flere videnskabelige undersøgelser vist at kæledyr skaber stor glæde bland mennsker der er til det.
Hvis jeg husker korrekt er der fortaget forsøg med samme koncept på nogle plejehjem - Med stor succes. Beborene oplevede en øget livsglæde og mange huskede oplevelser fra ders liv de tidligere havde glemt. Og som ekstra bonus gav det et bedre sammenhold bland beborene, fordi de havde et fælles samlingspunkt.
Jeg bliver dog stadig overrasket over japan, de er så styrrede af at holde de rette etikette - Ikke vise vrede, altid give en med højre rang ret ovs. jeg ved godt det er traditioner der er bygget op over tusinder af år - Og de har sikkert haft et formål... Engang. Alligevel kommer de på idéer som at kunne komme ind og smadre et køkken, råbe og skrige som gale menes de gør det... For at få afløb for deres vrede og frustrationer. Og nu kæledyrs café... For at stresse af .... Imponerende.
Hold da op.... Den er lidt sød. Selv om jeg prøver at følge med i udviklingen, så bliver jeg alligevel overrasket nogen gange. Det er utroligt hvor langt vi er kommet de sidste ti år.
Jeg tænker lidt på at det kan da komme til at blive et hit. Ingen oprydning, ingen allergi - Bare en opladning... Så mangler de bare at "dyret" selv opsøger bevægelse/mennesker som "ægte" kæledyr... Men det kan vel ikke tage dem mange år.
Wowh... jeg kiggede lige på robot slangen også... Det er uhyggeligt hvor realistisk de har fået den til at være... De har enda en der "svømmer" og dykker ned under vandet.
Dyr er ikke bare en vare, man kan bruge på den måde og jeg synes, det giver et meget forkert signal at lave den slags caféer!
Jeg tør slet ikke tænke på de psykiske belastninger, det vil være for en kat at skulle udsættes for at være i tvunget selskab med så mange forskellige mennesker. Dyrplageri, hvis i spørger mig!
Jeg kan godt følge dele af dit synspunkt, dog ikke at det er dyreplageri. Hvis du ser på at de bliver trænet op til at være sådan. Som jeg ser det er det ikke SÅ meget anderledes end en politihund på arbejde, en hund som følger en blind eller andre ligndene ting.
Der findes dyr der "Bare" er utroligt sociale - Det bygger meget på den måde de blive vænnet til at omgåes mennesker. JEg har været natur formidler på en gård, hvor der kom 20- 30 børn hverdag, vi havde geder, marsvin, kaniner mm. og alle børnene fik klar besked på at de IKKE måtte jagt, holde dyrene fast eller ligende.... Det hele var på dyrenes præmisser. Jeg tænker lidt på alle de børnehaver der også holder dyr? Hvad med dem?
Jeg har også indtryk af at det er på dyrenes præmisser i de nævnte caféer, der bliver nævnt at de er indrettede efter dyrenes behov... Så jeg tror ikke der bare kommer en kunde ind, som får stukket en kat i hånden der så bare skal finde sig i at blive kælet den næste time eller mere. Men mere at de kan komme ind og så render div dyr rundt i bedstemte områder, hvor de så kan sætte sig og lade dyrene blive nysgerrige og selv komme til dem.
Der er katteracer f.eks. abyssiner, orientalere m.v. som generelt sagt har det sådan - jo, mere selskab des bedre. Men igen, hver kat/hund er forskellig, så de skal selvfølgelig have en psyke som kan klare det.
I den japanske café er det forbudt at forstyrre sovende katte og kattene har absolut første prioritet, altså gæsten må sætte sig på gulvet, hvis alle siddepladser er optaget. Overholdes det ikke, bortvises kunden og kan få forbud mod at komme i x-antal måneder - om det så bliver overholdt sådan vides ikke.
Om det virkelig kan lade sig gøre i DK p.g.a. hygienje ved jeg ikke - men god idé for dem der ikke kan/har mulighed for selv at holde et husdyr - kunne evt. også være marsvin, hamster eller lignende.