Jeg droppede at bruge Pingdom, da den kun er anvendelig for at teste om en server er helt død, da de har en meget lang timeout.
Hvis din server f.eks. er lang tid om at svare, så er det jo næsten lige så galt som hvis den var helt nede, for ingen almindelige brugere gider vente minutter på at en forside loader, men man kan ikke selv sætte timeout'en på Pingdom og mener den er 30 sekunder. 30 sekunder er virkelig lang tid ...
Vi har kodet vores egen overvågning, som giver besked efter 5 sekunder. Hvis noget ikke svarer efter 5 sekunder, så burde man have besked. Man kan jo køre Pingdom og tror alt er okay, men ens server er 20 sekunder om at svare brugerne. Er alt så egentlig OK?
Man kan jo køre Pingdom og tror alt er okay, men ens server er 20 sekunder om at svare brugerne. Er alt så egentlig OK?
Det har du ret i, men man kan vel se svartiderne i loggen? Men du mener så at man ikke får en email eller SMS ved disse lange svartider?
Hvis det er en Exchange server, man overvåger, gør en responstid på 20 sekunder ikke alverden, så længe det ikke er fast responstid.
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
Præcis, så den lange timeout er et problem, for så skal I bruge en anden service til at tjekke for lange svartider, og den ville jo også fange nedbrud ;-)
Når det er sine egne sider man checker, burde man så ikke vide om der bliver redirected eller ej? Det er måske kun fordi jeg selv har kodet min shop, at jeg kan sige med sikkerhed at min shop ikke bliver redirected. Dit link gav da også en kode 200 da jeg testede.
Jeg er helt med på, at det er en rigtig god ide at have overblik over hvilke redirects man har på sit site. Men det kunne jo godt være, at man ikke havde tænkt på, at redirects spiller en rolle når man tester sit sites svartid. Det var bare det jeg ville oplyse/minde om.
Man bør også teste for flere ting end bare svartiden. Hvis f.eks. en partition på serveren løber tøm for ledig plads, så er svartiderne bare ekstra gode, fordi serveren så nok ikke kan lave noget, men databasen virker med garanti ikke :-)
Den svarer nu ret hurtigt af en side, som er nede. Sidder med min bærbare på 3G modem, og siden springer hurtigt frem.
Jeg har sat min pingdom.com overvågning til at benytte udvalgte europæiske servere. Ping og HTTP-tjek fra USA, Canada giver ikke et retvisende billede.
Men hvis pingdom.com giver falske "down" warnings, er det ikke brugbart. Det er ikke sket for mig endnu.
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
I mit tilfælde er svartiden nok som en start... det er i hvert fald sådan jeg oplever mit problem.. lange svartider som til sidst ender med at siden slet ikke svarer.
Jeg skal primært bruge overvågningen til at banke www.1-domain.dk oveni hovedet.. og det har jeg tænkt mig at gøre.