Hej..
Jeg står og er ved at åbne en lille hobby webshop. Det er vigtigt for mig, at prisen er lille i forhold til konkurrenterne og jeg regner ikke emd at komme til at tjene for over 50.000 kr.
Jeg er meget forvirret over hvorvidt jeg skal moms registreres eller ej. Min bekymring går på at jeg kan slippe for at ligge de 25 % oven i prisen hvis jeg ikke er registreret..
Håber i kan hjælpe!
Vh. Christine |
Så længe din omsætning er mindre end 50.000 behøves du ikke en momsregistrering.
Så du kan bare køre los, og i det øjeblik hvor årets omsætning overstiger 50.000 - lader du dig momsregistrere.
Hvis du ikke er momsreg. kan du naturligvis heller ikke trække momsen fra dine indkøb fra, og dem er der vel nogle af?
så f.eks. hvis køber mat. for 100,- incl moms og sælger igen for 200 - er din bruttovance 50% (100 kr)
hvis du er momsregistreret ser det sådan ud:
køber for 100 incl moms. og sælger for 200 incl . moms er din bruttoavance 50% (80 kr +40kr salgsmoms -20kr købsmoms= 100 kr)
Hvis den største del af dine udgifter, er på arbejdsløn (din egen)
f.eks. hvis du sælger maleri eller lign. kan jeg se en fordel i at undgå momsreg. ellers er der ikke nogen fordel, som jeg lige ser det.