jeg står og skal til at købe en gulpladebil på over 2t - købsprisen er omkring 40tkr. - den købes momsfri.
Den skal benyttes i mit eget enkeltmandsfirma.
Jeg har tænkt at omregistrere den til papegøjeplader, da den skal benyttes 95% erhverv og 5% privat. Jeg kører mange kilometer og vil derfor holde den ude for driftsregnskabet og dermed få erhvervsbefordringen (er klar over fordelingen ved 20tkm.).
Men nu har jeg netop læst at jeg skal beskattes ved fri bil når der køres på papegøjeplader - er det korrekt?
Præcis. Dvs. jeg kan omreg. den til papegøjeplader og bruge den uden problemer.
Jeg er kommet til at rode godt og grundigt rundt i de regler - bl.a. pga. miksmaks af de gamle i de nye. Det er ikke helt gennemskueligt når man står helt helt på bar bund.
Hvis du får faktureret driftsomkostningerne (brændstof, reparationer, tilbehør o.l.) til firmaet, OG har en omsætning > kr. 50.000 pr. år, så kan du faktisk få fradrag af momsen på HELE driften - udover kørselsgodtgørelsen.
Du kan stadig godt købe bilen privat, da der ikke er moms på vægtafgift og forsikringen. Forsikringen kan i nogle tilfælde være billigere ved privatregistrering.