Hej Aminoer: Da jeg til daglig arbejder med outsourcing af administrative opgaver, vil jeg gerne høre jeres mening om priser i forhold til revision, bogføring og erhvervsrådgivning. Meget ofte oplever jeg, at nye iværksættere vælger deres revisionskontor ud fra det lokale gadebillede. Dette betyder også ,at man sjældent skæver meget til priserne, men i stedet finder tryghed i det kendte mærke og den lokale beliggenhed. Man tager ofte den lokale revisor, og spørger kun sjældent efter kontraktsmæssige holdepunkter og økonomisk størrelsesorden. Med næsten alt andet laver man forskellige prissammenligninger og indhenter tilbud fra flere leverandører. Hvorfor ikke med revision og bogføring? Der kan trods alt være forskelle på titusidvis af kroner på årsbasis fra revisionsselskab til revisionsselskab...? |
Lone Østergaard:Hej Aminoer:
Da jeg til daglig arbejder med outsourcing af administrative opgaver, vil jeg gerne høre jeres mening om priser i forhold til revision, bogføring og erhvervsrådgivning.
Meget ofte oplever jeg, at nye iværksættere vælger deres revisionskontor ud fra det lokale gadebillede. Dette betyder også ,at man sjældent skæver meget til priserne, men i stedet finder tryghed i det kendte mærke og den lokale beliggenhed. Man tager ofte den lokale revisor, og spørger kun sjældent efter kontraktsmæssige holdepunkter og økonomisk størrelsesorden.
Med næsten alt andet laver man forskellige prissammenligninger og indhenter tilbud fra flere leverandører. Hvorfor ikke med revision og bogføring? Der kan trods alt være forskelle på titusidvis af kroner på årsbasis fra revisionsselskab til revisionsselskab...?
Hejsa.
Velkommen til amino.
Ja, det er et rigtig godt spørgsmål, så jeg vil et øjeblik glemme at vi er konkurrenter og give dig så godt et svar som jeg formår.
Folk er meget nervøst anlagte og tror som udgangspunkt ikke på andre normale mennesker. De vil gerne sikre sig at den person de skal lave forretning med allerede er en stor kanon indenfor området så det er usandsynligt at vedkommende skulle andet end at leve videre i bedste velgående de næste par år. Jante kommer også ind over for medmindre du er rig i forvejen og der ikke er noget de kan gøre ved det, så vil de helst ikke have at du laver en god forretning hvis de har noget at skulle have sagt.
Når jeg går ud og siger til en kioskejer at jeg vil lave hans bogføring og årsregnskab for en tiendedel af hvad han giver og har givet i mange år - så ruller han selvfølgelig med øjnene og tænker jeg må være idiot.
Hvorfor kan jeg lave arbejdet for en tiendedel? Enten er det fordi jeg ikke laver det ordentligt (deres nuværende revisors forklaring), hvilket jeg gør så vidt jeg selv ved - eller også er det fordi det er normalt at små butiksejere bliver rullet godt og grundigt af deres revisor. Jeg vil samtidig understrege at jeg endda mener at kunne rådgive en lille kiosk ligeså godt som revisoren der har papirer på sin kunnen.
Jeg kommer fra meget konkurrenceprægede brancher og har svært ved at forstå bogførings/revisionsbranchen hvor folk er ligeglade med hvad tingene koster. Det er "normalt" kun noget jeg ser i det offentlige, men der skyldes det for det meste kammerateri/korruption - her er det meget mere kompliceret og meget mere ækelt synes jeg.
Jeg er stor modstander af snylter-kapitalisme, og jeg får det skidt når jeg synes jeg ser en masse tegn på fede dovne revisorer som nærmest er på kommision hos deres kunder - de tager det, de udfra eget synspunkt, kan se kunderne har penge til - det er mit indtryk - og hvis hatten ikke engang passer dér tager de meget mere.
En virksomhed der sælger serviceydelser vil jeg helst handle med hvis jeg kan se at deres priser har bare et eller andet at gøre med hvor lang tid tingene tager at lave. Jeg bryder mig f.eks. ikke om at handle med håndværkere generelt - så sent som i dag havde jeg en håndværker på besøg som skulle have 2.500kr for under en times arbejde med at tilslutte en vaskemaskine på vores badeværelse - hvordan kan en håndværker være så meget værd? Det forlanger de for frækhed betaler sig.
Folk bliver gode venner med deres revisor - pludselig har de kendt ham i 10 år og så er han nærmest som den bedste barndomsven - det er snylterkapitalisme for han kan skrive hvad som helst på regningen uden at blive kigget skævt til - han er jo en ven og snupper kun de penge han mener butiksejeren kan undvære. Når folk siger de har haft deres revisor i 10 år plejer jeg at svare jeg har haft hæmorider i 10 år, men så fik jeg noget salve og så gik det over.
Og så er der alle svindlerne som tror deres revisor redder deres røv - det er det værste at kæmpe med som ny på markedet. Folk fatter bare ikke at deres revisor ikke hjælper dem med at dække over deres lyssky forretninger - de ænser ikke at grunden til de ikke er blevet knaldet er sjusk hos skat.
Og så er der revisoren som bilder sine kunder ind at han sparer dem mange tusinde kroner i skat ved hjælp af "kreativ bogføring" - og måske kører han virksomheden ind i virksomhedsordningen, men han gør ikke noget decideret fantastisk som han forsøger at få folk til at tro med sit skumle smil og et blink i øjet - vågn nu op folkens - jeres revisor er ikke en syg gangster selvom han kan lide at spille smart !
Jeg hiver kunder hjem ved at spille stor kanon - og folk er ligeglade med hvad det koster - og i og med at jeg ikke hiver mine kunder via amino vil jeg gerne sige at jeg tror det er fordi folk er rablende vanvittige - de er simpelthen gået i hundene.
Men der er selvfølgelig mulighed for at jeg er helt gal på den. Det er vel mere sandsynligt at jeg, ene individ, er splittertosset, end at det skulle være nærmest hele befolkningen.
Jeg vil dog mene at under alle omstændigheder er ovenstående blot eksempler på naturlove der gælder i alle mulige andre brancher.
Jeg har fået min vilje, og fået skrabet nogle kunder sammen jeg kan bogføre for - og det går meget godt - men hvorfor kan jeg ikke få lov at være mig selv? Hvorfor skal jeg spille kæmpe forretningsmand? Hvorfor skal jeg lege etableret? Hvorfor skal jeg have et kontor til 15.000kr om måneden før folk tror på jeg kan mit arbejde? Jeg elsker at bogføre og jeg er pisse dygtig til det - jeg er rigtig god til regnskaber i det hele taget. Jeg kan enten få lov at være mig selv eller få lov at lave det jeg drømmer om.
Kapitalisme er en fantastisk mulighed for et equal-opportunity-game hvis folk passer på - passer MEGET på; med at blande personlige relationer ind i spillet - og hvis folk forsøger at være mere ÅBNE for de muligheder de møder på deres vej.
Er det ikke kun gangstere/misbrugere der kun kan rumme en connection/leverandør pr. ydelse? "Skal du have god cognac? Så er det børge brækjern du skal have fat i - han har lidt af hvert til de bedste priser - stol du trygt på det !" Og du behøver slet ikke undersøge om du kan få din cognac til halv pris i bilka uden at den er stjålet fra bodegaen.
Jeg ønsker at der er nogen der iværksætter benchmarking af bogholdere og evt. revisorer så man kan finde ud af hvor meget bang for the buck man får.
Bogholdere skal testes for alm. viden omkring regnskabspraksis og de mest almindelige skatte- og momsregler samt en test i datafangst - hurtighed og præcision i forbindelse med indtastning af data og afstemning. Viden om edb og import/eksport/anden bearbejdelse af data der kan være relevant.
En benchmark kan dels bruges til prissætning og dels til blåstempling af nystartede bogholdere uden referencer som desværre sjældent får en chance for at trænge igennem alle barrikaderne.
Det største problem vil nok være at de revisorer der vil kunne tilføre dette benchmark-program den fornødne troværdighed muligvis vil grave sin egen grav med den, - og hvem har integritet nok til det?