Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Styr på kontoret

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer:

Da jeg til daglig arbejder med outsourcing af administrative opgaver, vil jeg gerne høre jeres mening om priser i forhold til revision, bogføring og erhvervsrådgivning.

Meget ofte oplever jeg, at nye iværksættere vælger deres revisionskontor ud fra det lokale gadebillede. Dette betyder også ,at man sjældent skæver meget til priserne, men i stedet finder tryghed i det kendte mærke og den lokale beliggenhed. Man tager ofte den lokale revisor, og spørger kun sjældent efter kontraktsmæssige holdepunkter og økonomisk størrelsesorden.

Med næsten alt andet laver man forskellige prissammenligninger og indhenter tilbud fra flere leverandører. Hvorfor ikke med revision og bogføring? Der kan trods alt være forskelle på titusidvis af kroner på årsbasis fra revisionsselskab til revisionsselskab...?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 17:05

Lone Østergaard:

Hej Aminoer:

Da jeg til daglig arbejder med outsourcing af administrative opgaver, vil jeg gerne høre jeres mening om priser i forhold til revision, bogføring og erhvervsrådgivning.

Meget ofte oplever jeg, at nye iværksættere vælger deres revisionskontor ud fra det lokale gadebillede. Dette betyder også ,at man sjældent skæver meget til priserne, men i stedet finder tryghed i det kendte mærke og den lokale beliggenhed. Man tager ofte den lokale revisor, og spørger kun sjældent efter kontraktsmæssige holdepunkter og økonomisk størrelsesorden.

Med næsten alt andet laver man forskellige prissammenligninger og indhenter tilbud fra flere leverandører. Hvorfor ikke med revision og bogføring? Der kan trods alt være forskelle på titusidvis af kroner på årsbasis fra revisionsselskab til revisionsselskab...?

Hejsa.

Velkommen til amino.

Ja, det er et rigtig godt spørgsmål, så jeg vil et øjeblik glemme at vi er konkurrenter og give dig så godt et svar som jeg formår.

Folk er meget nervøst anlagte og tror som udgangspunkt ikke på andre normale mennesker. De vil gerne sikre sig at den person de skal lave forretning med allerede er en stor kanon indenfor området så det er usandsynligt at vedkommende skulle andet end at leve videre i bedste velgående de næste par år. Jante kommer også ind over for medmindre du er rig i forvejen og der ikke er noget de kan gøre ved det, så vil de helst ikke have at du laver en god forretning hvis de har noget at skulle have sagt.

Når jeg går ud og siger til en kioskejer at jeg vil lave hans bogføring og årsregnskab for en tiendedel af hvad han giver og har givet i mange år - så ruller han selvfølgelig med øjnene og tænker jeg må være idiot.

Hvorfor kan jeg lave arbejdet for en tiendedel? Enten er det fordi jeg ikke laver det ordentligt (deres nuværende revisors forklaring), hvilket jeg gør så vidt jeg selv ved - eller også er det fordi det er normalt at små butiksejere bliver rullet godt og grundigt af deres revisor. Jeg vil samtidig understrege at jeg endda mener at kunne rådgive en lille kiosk ligeså godt som revisoren der har papirer på sin kunnen.

Jeg kommer fra meget konkurrenceprægede brancher og har svært ved at forstå bogførings/revisionsbranchen hvor folk er ligeglade med hvad tingene koster. Det er "normalt" kun noget jeg ser i det offentlige, men der skyldes det for det meste kammerateri/korruption - her er det meget mere kompliceret og meget mere ækelt synes jeg.

Jeg er stor modstander af snylter-kapitalisme, og jeg får det skidt når jeg synes jeg ser en masse tegn på fede dovne revisorer som nærmest er på kommision hos deres kunder - de tager det, de udfra eget synspunkt, kan se kunderne har penge til - det er mit indtryk - og hvis hatten ikke engang passer dér tager de meget mere.

En virksomhed der sælger serviceydelser vil jeg helst handle med hvis jeg kan se at deres priser har bare et eller andet at gøre med hvor lang tid tingene tager at lave. Jeg bryder mig f.eks. ikke om at handle med håndværkere generelt - så sent som i dag havde jeg en håndværker på besøg som skulle have 2.500kr for under en times arbejde med at tilslutte en vaskemaskine på vores badeværelse - hvordan kan en håndværker være så meget værd? Det forlanger de for frækhed betaler sig.

Folk bliver gode venner med deres revisor - pludselig har de kendt ham i 10 år og så er han nærmest som den bedste barndomsven - det er snylterkapitalisme for han kan skrive hvad som helst på regningen uden at blive kigget skævt til - han er jo en ven og snupper kun de penge han mener butiksejeren kan undvære. Når folk siger de har haft deres revisor i 10 år plejer jeg at svare jeg har haft hæmorider i 10 år, men så fik jeg noget salve og så gik det over.

Og så er der alle svindlerne som tror deres revisor redder deres røv - det er det værste at kæmpe med som ny på markedet. Folk fatter bare ikke at deres revisor ikke hjælper dem med at dække over deres lyssky forretninger - de ænser ikke at grunden til de ikke er blevet knaldet er sjusk hos skat.

Og så er der revisoren som bilder sine kunder ind at han sparer dem mange tusinde kroner i skat ved hjælp af "kreativ bogføring" - og måske kører han virksomheden ind i virksomhedsordningen, men han gør ikke noget decideret fantastisk som han forsøger at få folk til at tro med sit skumle smil og et blink i øjet - vågn nu op folkens - jeres revisor er ikke en syg gangster selvom han kan lide at spille smart !

Jeg hiver kunder hjem ved at spille stor kanon - og folk er ligeglade med hvad det koster - og i og med at jeg ikke hiver mine kunder via amino vil jeg gerne sige at jeg tror det er fordi folk er rablende vanvittige - de er simpelthen gået i hundene.

Men der er selvfølgelig mulighed for at jeg er helt gal på den. Det er vel mere sandsynligt at jeg, ene individ, er splittertosset, end at det skulle være nærmest hele befolkningen.

Jeg vil dog mene at under alle omstændigheder er ovenstående blot eksempler på naturlove der gælder i alle mulige andre brancher.

Jeg har fået min vilje, og fået skrabet nogle kunder sammen jeg kan bogføre for - og det går meget godt - men hvorfor kan jeg ikke få lov at være mig selv? Hvorfor skal jeg spille kæmpe forretningsmand? Hvorfor skal jeg lege etableret? Hvorfor skal jeg have et kontor til 15.000kr om måneden før folk tror på jeg kan mit arbejde? Jeg elsker at bogføre og jeg er pisse dygtig til det - jeg er rigtig god til regnskaber i det hele taget. Jeg kan enten få lov at være mig selv eller få lov at lave det jeg drømmer om.

Kapitalisme er en fantastisk mulighed for et equal-opportunity-game hvis folk passer på - passer MEGET på; med at blande personlige relationer ind i spillet - og hvis folk forsøger at være mere ÅBNE for de muligheder de møder på deres vej.

Er det ikke kun gangstere/misbrugere der kun kan rumme en connection/leverandør pr. ydelse? "Skal du have god cognac? Så er det børge brækjern du skal have fat i - han har lidt af hvert til de bedste priser - stol du trygt på det !" Og du behøver slet ikke undersøge om du kan få din cognac til halv pris i bilka uden at den er stjålet fra bodegaen.

Jeg ønsker at der er nogen der iværksætter benchmarking af bogholdere og evt. revisorer så man kan finde ud af hvor meget bang for the buck man får.

Bogholdere skal testes for alm. viden omkring regnskabspraksis og de mest almindelige skatte- og momsregler samt en test i datafangst - hurtighed og præcision i forbindelse med indtastning af data og afstemning. Viden om edb og import/eksport/anden bearbejdelse af data der kan være relevant.

En benchmark kan dels bruges til prissætning og dels til blåstempling af nystartede bogholdere uden referencer som desværre sjældent får en chance for at trænge igennem alle barrikaderne.

Det største problem vil nok være at de revisorer der vil kunne tilføre dette benchmark-program den fornødne troværdighed muligvis vil grave sin egen grav med den, - og hvem har integritet nok til det?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 19:56

"Med næsten alt andet laver man forskellige prissammenligninger og indhenter tilbud fra flere leverandører. Hvorfor ikke med revision og bogføring? Der kan trods alt være forskelle på titusidvis af kroner på årsbasis fra revisionsselskab til revisionsselskab...?"

Jeg vil tro at det skyldes at man ikke kan få et klart svar. Prisen vil afhænge af variabler, og så er man som kunde lige vidt. Jeg kan jo ikke vide den 1.ste januar om jeg vil have 356½ bilag, eller om jeg må anskaffe en bil i løbet af året  -hvor skulle jeg vide det fra?

Når jeg så ved det, efter at have haft flere regnskabsår, så er jeg vant til revisorens måde at gøre tingene på, det fungerer fint og der er ikke noget at klage over. Så kører det bare, og sådan tror jeg de fleste kunder foretrækker det.

Så en dag undersøger jeg lige om det kan blive billigere, men det bliver jeg ikke klogere af, for jeg kan ikke få et klart svar. Jeg kan få de 356½  bilag jeg havde sidste år til xx kr. - men hvis der kommer mere så kommer det til at koste. Præcis hvor meget er jo ikke til at sige, det afhænger jo af variabler. Så er jeg som kunde lige vidt.

Mere kompliceret tror jeg ikke det er.

/Michael

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 20:04

Dyrebilen.dk:
Mere kompliceret tror jeg ikke det er.

Det er alligevel så kompliceret at jeg bliver helt rundt på gulvet over din tekst og har svært ved at finde ud af om det er "rigtig meningsfyldt tekst" eller om det er en omgang vrøvl.

Hvis folk lavede nogle reality-checks i ny og næ og tjekkede op på om sidste års pris var rimelig, - ja det ville da være rigtig værdifuldt.

Hvis du kunne få oplyst hos en leverandør at et regnskab med 356 bilag kun hoster halvdelen af hvad det koster hos din nuværende revisor - er det så stadig for avanceret/uhåndgribeligt for dig? Lad os nu antage at det forholder sig så simpelt at når du har foregående år som målestok og der så (uhadada) kommer mere materiale næste år: så kommer det til at koste (mere). ENIG SÅ LANGT -  Præcis hvor meget er ikke til at sige, men lad os antage at det kommer til at koste FORHOLDSMÆSSIGT flere kroner hos den nye leverandør. Det kræver stadig ikke en doktorgrad at regne ud hvor man skal lægge sine penge henne.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 20:26

Jeg tror "dyrebilen" har fat i noget af det rigtige. Det virker måske nok helt hen i skoven - men ikke desto mindre tror jeg det er det der sker i hovederne på mange mennesker. Nemlig at det går jo meget godt, revisoren kender til min forretning og der behøves ikke de store forklaringer osv. Lidt på samme måde som jeg tror mange har det med deres bank. Ja ok - vi kan måske nok få kassekreditten 1 % billigere henne på hjørnet, men nu har vi jo været kunde her i 10 år og har (i hvert fald indtil sidste efterår...) kunnet få det som vi ville. Blot ringe ned til vores faste bankmand/kvinde og bede om et billån, forhøjelse af kreditten, en omlægning osv. Hvad nu hvis vi skifter - går det så lige så let???

Er det besværet værd - lidt det samme som med revisoren... er det besværet værd at skifte. Hvor meget er til syvende og sidst sparet?

Jeg ved det ikke - men ved nærmere eftertanke tror jeg at det langt hen af vejen er sådan jeg selv fungerer. Og mon jeg er den eneste...???

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 20:48

Hej Jørgen

Jeg kan måske udtrykke mig anderledes.

Jeg har fået tilbudt en kaskoforsikring der er 5.000 kr. billigere årligt. Der er dog en kilometerbegrænsning  på 10.000 km. årligt. Hvis denne overskrides nedsættes erstatningssummen forholdsmæssigt.

Der betyder på dansk, at hvis jeg kører 11.000 km. nedsættes forsikringssummen med 10%. Ved en totalskade/tyveri er det så 10.000 kr. for hver 100.000 kr. Men præcis hvad det vil koste mig at køre de ekstra 1000 km. kan ikke oplyses, fordi det afhænger af hvor dyr skaden er, eller hvad bilen vurderes til at være værd på markedet ved totalskade/tyveri på tidspunktet for anmeldelsen.

Hvordan regner jeg så ud om det er et godt tilbud?  

Hvis ikke jeg får en skade/tyveri har jeg vel sparet 5.000 kr. - men hvis jeg ikke regner med at få en skade kunne jeg vel lige så godt have skiftet til en ansvarsforsikring som er væsentligt billigere?

Nu ved jeg godt at du mener at du med en timepris på xx mindre end min revisor, altid -uanset omfanget af mine bilag vil vedblive med at være billigst- men det er set ud fra din optik.  Det var måske bare en idé at prøve at forstå kundernes/andres reaktionsmønstre, fremfor bare at afvise det som vrøvl.

/Michael

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:06

Hej alle.

Og tusind tak for de mange og forskelligtartede indlæg.

Jeg kan dog se, at der mange steder er splittede følelser overfor både gamle og nye revisorordninger.

Jeg vil her gøre opmærksom på, at der rent faktisk er mulighed for at få 'fast pris' på revisionen, hvor der snarere bliver betalt 'på akkord' end på revisorens skyhøje timeløn.

Ved vores firma benytter vi os fx af bilagsberegning, hvor man - hvis vi både sidder med forretningens bogføring  og revision - har mulighed for at få en 'fast pris' på forretningens bogføring og revision. Det eneste, der kan ændre det tal er, hvis antallet af bilag ændrer sig radikalt. Der stiger den selvfølgelig med en faktor. Det betyder på dansk, at man ikke kommer til at betale for den tid, revisoren bruger på at rette egne/andres fejl eller de kaffepauser, han måtte føle sig entitled to, men derimod kun betaler for den reelle ydelse.

Man kan altså garantere en forretning, der fast har ligget på fx 1000 bilag årligt en fast pris på under 30.000 årligt for bogføring, revision, selvangivelse, årsregnskab, moms, månedsbalancer osv.

Det vil ihvertfald give en sikkerhed på økonomien, og idet, man har kontrakt med sit revisionsselskab, er de 'bundet op' på den aftale. Der er altså ikke mulighed for at sende en masse efterregninger, som de små selvstændige kan risikere at kløjs i. For som Jørgen siger, er din revisor som regel kun din ven, så længe du betaler de regninger, han stiller dig.

Men jeg ved ikke engang, om den økonomiske sikkerhed er noget værd, eller om den 'lokale revisor' bliver set som en sikkerhedsstillelse i sig selv?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 02:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan - beklager ventetiden:

Dyrebilen.dk:
Nu ved jeg godt at du mener at du med en timepris på xx mindre end min revisor, altid -uanset omfanget af mine bilag vil vedblive med at være billigst- men det er set ud fra din optik.  Det var måske bare en idé at prøve at forstå kundernes/andres reaktionsmønstre, fremfor bare at afvise det som vrøvl.

Jeg har fremhævet kommentarer i nedenstående respons der nok vil blive tolket som:

Påståeligt / flabet (fed)”

Disse afsnit kan læseren med tendens til stress og/eller forhøjet blodtryk med sindsro springe over.

Simpelthen bare langt ude – er du på narkotika Jørgen ? (kursiv)”

Er du en rigtig square kan du springe alt dette usammenhængende vrøvl over.

Jeg mener rent faktisk at selv ved samme timepris eller mere er jeg billigere end din revisor - hvis opgaven vel og mærke indeholder en masse "datafangst". Hvad værre er, -så "mener" jeg ikke bare - jeg er faktisk ret sikker i min sag. Bogføring med større mængder indtastning er jeg rigtig god til og mit (hermed erkendt lidt begrænsede) revisornetværk gennem tiden har aldrig budt mig at møde en revisor eller bogholder med bedre forudsætninger for at lave den type bogføring end jeg selv.

Din revisor og jeg er to typer virksomheder, og laver han det han er bedst til er jeg sikker på jeg ikke kan være med. Har man brug for det JørgenOlsen er bedst til, vil det være dumt at gå til en revisor for der er han håbløst bagud. Jeg er sikker på at din lille nok forholdsvis simple biks slet ikke kan stimulere din revisor – for da revisorer i en eller anden forstand er en slags videnskabsmænd stimuleres de bedst når man udfordrer deres faglighed. Det er her man får det bedste udbytte. Jeg derimod er ikke videnskabsmand og jeg stimuleres ved at få lov at stille regnskaber op og taste bilag ind på en computer – jeg er af en meget primitiv/simpel natur og drømmer egentlig ikke om meget mere – jeg vil hellere bruge min tankevirksomhed på mine egne projekter end mine kunders, så hvis jeg kan spise dem af med et simpelt regnskab og en masse bogføring, så er jeg rigtig glad. Lidt sparring og rådgivning kan man selvfølgelig aldrig komme uden om :) Jeg vil altid sætte stor pris på rutinearbejde.

Du er nu ikke i min primære målgruppe og den repræsenteres faktisk slet ikke på amino. Min primære målgruppe er kiosker og pizzariaer der bruger revisorer – de tror selv de har brug for en, men jeg ved at de har brug for en “kiosk-og-pizzaria-regnskabs-maskine” - en JørgenOlsen :)

I og med at amino ikke længere er min salgskanal finder jeg det meget naturligt at jeg kan udfolde mig 100% frit herinde uden at skulle bekymre mig om hvordan det påvirker mit salg. I stedet kan jeg bruge debat som et af mine mange andre værktøjer til personlig udvikling.

Jeg har anerkendt sagens natur og er for længst stoppet med aktivt forsøge at ændre ved forholdene gennem debat, så det er ikke motivet bag denne smøre.

Jeg er godt tilfreds med at jeg får lov at spille med på de eksisterende præmisser - ikke uhyre tilfreds, men sådan midt i mellem, middelmådigt mellemfornøjet.

Men:

Jeg går selvfølgelig ikke glip af en enestående chance for at fortælle min historie - og samtidig bryde 60% af Janteloven (Jantelovens § 1, 3, 4, 5, 7, 10).

Selvfølgelig er alt ovenstående (og nu nedenstående for jeg besluttede mig for at skrive endnu mere) set ud fra min optik. Når jeg læser dine indlæg forsøger jeg at læse det ud fra din optik (farlig påstand, for tror du eller nogen på det? Jeg selv tror sjældent på folk der hævder at forsøge at sætte sig i andre folks sted).

Jeg vil forresten indimellem gerne kommunikere ud at jeg ikke er nogen vred og indelukket person - jeg er faktisk en meget glad person der nyder verden, min familie og mit forretningsliv – og som nyder at skrive og læse på amino. Uanset hvad jeg skriver herinde er det enten på baggrund af dyb eftertænksomhed og/eller et smil på læben.

For lige at vende tilbage til det med optik, så kan jeg udemærket godt forstå du er utilfreds med din nuværende løsning, for:

Du har måske kendt din revisor i mange år og i svinger godt sammen - du glæder dig rent faktisk til at snakke med ham når du skal ind og aflevere dine ting.

og/eller

Du ved godt du kan få en regning på mindre antal kr et andet sted (mange steder, for udbudet er enormt - og man kan altid kommer længere ned i hierakiet), men kan se for dig hvordan det hele ramler sammen fordi den nye revisor/bogholder ubevidst snyder dig for diverse fradrag eller kommer til at miste dit materiale eller går under jorden.

Og så tog jeg lige mig selv i at skrive et helt indlæg uden at have nærlæst HELE dit - jeg havde simpelthen bare skimtet det og taget de vigtigste ting der i min optik forekom mindst klicheagtige.

Hvad din forsikring angår forstår jeg godt dit eksempel og kan godt se det er meget svært og jeg ser ikke rigtig nogen anden mulighed end at prøve sig frem. Jeg vil gemme indlægget til en dag hvor jeg er i en anden sindstilstand og se om jeg der kan koble eksemplet sammen med spørgsmålet i tråden mere eller mindre direkte - for det er meget svært for mig nu. (Nu har jeg ventet en uges tid og jeg kan ikke rigtig se det endnu, så i stedet for at udskyde mit indlæg på ubestemt tid igen bliver det bare posted)

Jeg er altid glad for at få råd af folk, men endnu gladere for at få råd når jeg selv har bedt om rådgivningen. Der er så mange mennesker der udnytter enhver lejlighed til at rådgive folk om større eller mindre spørgsmål her i livet. Det er altid bedst (både for modtager og afsender) at udveksle råd når begge mennesker er parate og det er når modtageren har lavet en forespørgsel. Der er dog mennesker der er så langt nede at de ikke engang kan skabe kontakten selvom de har behovet, - hvorfor det kan være en god ide at afsenderen tager initiativet. Er det mig? Er I nu helt sikre på at jeg har behov for hjælp?

*Modtageren er i denne forbindelse den der modtager gode råd.

Jeg ser ofte at folk forsøger at give mig en håndsrækning i den forbindelse; folk der vil give mig gode råd til hvordan jeg driver min virksomhed, - næsten altid i kommunikationsøjemed herinde, - når jeg får sådanne håndsrækninger er det fra folk der har taget den fejlagtige antagelse på baggrund af de ord jeg skriver - at jeg ikke har success. Intet kan være mere forkert for jeg er et meget successfuldt menneske.

A´hva for en fisk?:

Dyrebilen Tak for dit råd, som blev givet diskret (“det kunne måske være en ide”) og dermed modtaget uden tab af værdighed – og helt sikkert i god mening (sådan noget er jeg god til at fornemme og jeg har aldrig set andet fra dig end hvad alle hurtigt vil genkende som skrevet i god mening).

Når jeg er parat til at omlægge min kommunikation spørger jeg selv. Jeg spurgte f.eks. en meget fantastisk mand på amino-standen (ivækst 09) hvad han kunne - han var fra salgstrænerne og det vidste jeg godt – jeg var selv nysgerrig - hvorefter han nærmest hypnotiserede mig - havde han henvendt sig til mig havde jeg garanteret bedt ham rende og hoppe. Modtageren skal helst være initiativtageren !!! Det sjove er at det han kan lære mig er det stik omvendte.

Ingen nysgerrighed hos modtager = ingen successfuld rådgivning ! Hvor dobbeltmoralsk af mig når min egen kommunikation indeholder meget mere end lige respons på konkrete spørgsmål – hvor selvisk når jeg i min kommunikation lader tankerne vandre i stedet for at blive hos modtageren ! Vi gør det nok alle sammen !

Mine budskaber som I nok støder på i mange eller næsten alle sammenhængener herinde, - det er min mærkesag:

Man får ikke hvad man betaler for (man får mere eller man får mindre)

Hvis noget virker for godt til at være sandt – er det måske sandt alligevel, og måske er det fup – hvem ved? Du “ved” det, men jeg ved det ikke !

Pris, kvalitet og hastighed – vælg 2? Nej – du kan stille dig op i tombolaen og trække tallet 0-3.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)