Ifølge Rentelovens § 9b, stk. 2 kan der kun kræves rykkergebyr for 3 betalingspåmindelser, der er sendt med min. 10 dages mellemrum, medmindre I har aftalt noget andet, eller det følger af almindelig sædvane i jeres branche at sende rykkere med mindre mellemrum.
Jeg kender ikke din branche, men kan ikke forestille mig, at det er anderledes der.
Vi har stadigvæk sagen kørende. Vi har nu skrevet til hende og appellere til hendes samvittighed - hvilket sikkert ikke fører til noget, men så har vi vist os fra den gode og åbne side - endnu engang...
Hvis ikke der sker noget, kan jeg så sende al e-mail korrespondance og dokumentation til dig til vurdering af sagen? Og kan det det i det hele taget betale sig for lidt over 4000 + moms?
Hvis ikke hun reagerer på jeres brev er du meget velkommen til at sende alt hvad du har på sagen til ev@volfinglauritsen.dk så skal jeg kigge på hvordan sagen ser ud.
Det er altid en vurderingssag om man mener at det kan "betale" sig at sende en sag i retten. Der kan være mange faktorer ud over lige pengene der kan gøre sig gældende, f.eks. at man ikke er interesseret i at kunden gør det igen. Desuden skal man huske, at hvis man vælger at sende sagen i retten og får en dom over skyldneren, så bortfalder kravet ikke! Kunden vil altså blive vd med at skylde pengene, og hvis hun har pengene bliver hun muligvis træt af det og af at der blive tillagt renter hele tiden. (kravet forældes dog efter 10 år, hvis ikke forældelsesfristen aktivt afbrydes)
Og så skal det endelig bemærkes, at hvis hun ender med at betale (hvilket selvfølgelig er håbet), er det hende der skal betale dine omkostninger ved sagen, og i så fald har du ingen udgifter haft!
Jeg kan oplyse dig om udgifterne/omkostningerne, og så kan du vurdere om du er interesseret i at tage sagen videre.
jeg ville hurtigst muligt sørge for at sende kunden en rykker med den lovpligtigte tekst vedr. inkasso. Og hvis der så ingen reaktion er, så køre betalingspåkrav på hende. Det er direkte inkasso, som man selv kan køre http://da.wikipedia.org/wiki/Betalingsp%C3%A5krav
Betalingspåkrav kan kun anvendes hvis der ikke er indsigelser til kravet. Så vidt jeg har forstået på Thomas, vedkender kunden sig ikke kravet, og så er det altså byretten man skal have fat i.
Der er kommet nye regler, og indført et system om småsagsproces, hvilket er indført for at folk selv skal kunne møde i retten og føre sagen, men i praksis er der ikke særlig mange der føler sig trygge ved det, eller har tid til det, hvis de har en virksomhed de bruger tid på. Det er derfor vi har specialiseret os i småsagsproces.
Men jeg er enig i at når man har besluttet sig for at sende sagen i retten, skal man sende et inkassovarsel med teksten: "Denne rykker er et varsel i henhold til inkassolovens § 10. Det skyldige beløb skal betales senest 10 dage fra dato. Hvis dette ikke sker, vil det kunne medføre yderligere omkostninger for Dem, idet sagen uden yderligere varsel vil blive overgivet til inkasso."
Betalingspåkrav kan kun anvendes hvis der ikke er indsigelser til kravet. Så vidt jeg har forstået på Thomas, vedkender kunden sig ikke kravet, og så er det altså byretten man skal have fat i.
Der er kommet nye regler, og indført et system om småsagsproces, hvilket er indført for at folk selv skal kunne møde i retten og føre sagen, men i praksis er der ikke særlig mange der føler sig trygge ved det, eller har tid til det, hvis de har en virksomhed de bruger tid på. Det er derfor vi har specialiseret os i småsagsproces.
Men jeg er enig i at når man har besluttet sig for at sende sagen i retten, skal man sende et inkassovarsel med teksten: "Denne rykker er et varsel i henhold til inkassolovens § 10. Det skyldige beløb skal betales senest 10 dage fra dato. Hvis dette ikke sker, vil det kunne medføre yderligere omkostninger for Dem, idet sagen uden yderligere varsel vil blive overgivet til inkasso."
De har fået 2 rykkere - og jeg har fulgt den procedure man skal gøre, med den tekst og retorik man bruger i den slags breve.
Men hun er blevet tavs som graven - selvom hun har en butik på en gågade - når man ringer til hende, er det altid hendes kollegaer der tager telefonen, og selvom vi kan høre hende i baggrunden, og de lover at hun nok skal ringe tilbage - sker der intet. Det er trist at nogen kan have samvittighed til at drive virksomhed på den måde.
Men nu giver vi hende endnu et par dage til at få mulighed for at svare - og sker det ikke, så går vi videre.
Men som jeg har hørt et andet sted - selvom vi vinder en retssag og hun bliver pålagt at betale - og hun stadigvæk ikke gør det, hvor står vi så henne? Kan man så politianmelde hende fordi hun nægter at følge dommen?
De har fået 2 rykkere - og jeg har fulgt den procedure man skal gøre, med den tekst og retorik man bruger i den slags breve.
Men hun er blevet tavs som graven - selvom hun har en butik på en gågade - når man ringer til hende, er det altid hendes kollegaer der tager telefonen, og selvom vi kan høre hende i baggrunden, og de lover at hun nok skal ringe tilbage - sker der intet. Det er trist at nogen kan have samvittighed til at drive virksomhed på den måde.
Men nu giver vi hende endnu et par dage til at få mulighed for at svare - og sker det ikke, så går vi videre.
Men som jeg har hørt et andet sted - selvom vi vinder en retssag og hun bliver pålagt at betale - og hun stadigvæk ikke gør det, hvor står vi så henne? Kan man så politianmelde hende fordi hun nægter at følge dommen?
Du skal nok regne med at hun ikke har pengene, men du kan jo altid være frisk og tage ned til butikken, det kan jo være du kan få en aftale i stand, der sikre i får penge i mindre portioner og at hun ikke bliver presset ud i noget der kan vælte et i forvejen meget ustabilt læs af problemer. Jeg ved godt at problemerne ikke er dine, men at vælte hende gør bare risikoen for at i får pengene mindre...