Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har vi demokrati i Danmark?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har tænkt disse tanker længe nu, syntes så det var på tide at få andres mening om det.

Vi praler altid i Danmark til omverden at vi er sådan et demokratisk land! Det syntes jeg bare ikke lige at kunne få øje på, måske fordi jeg muligvis har fået ordet "demokrati" galt i halsen.

I Danmark skal der 91 mandater til en flertals regering  problemet er bare de sidste 20 år har det faktisk ikke være anden end de små "fedte partier " som bestemmer Politiken i DK, i mange år var det de radikale der styrede showet nu er det så DF.

Kunne nogle her forklare mig hvordan dette kan være demokrati ?

/allan

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Jan 08
Indlæg ialt: 324
Fra  esbjerglive.dk Skrevet kl. 11:21

Hejsa

I og med at det er blevet demokratisk besluttet via et folketingsvalg at de nuværende regeringspartier + Dansk Folkeparti sidder på magten, så er det netop et eksempel på hvordan vores repræsentative demokrati fungerer.

I min verden er denne konstellation meget demokratisk.

// Peter 

Fra København S
Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 11:23

Nu er det os som borgere i Danmark, der bestemmer hvem der skal sidde i folketinget. Og det med små partier, den kan jeg ikke rigtig få øje på..

Den nuværende regering består af Venstre og Konservativ, som har henholdvis 46 og 18 mandater. Som parlementariskgrundlag har de DF bag sig, som har 25 mandater.. Det vil altså sige at det er det største, trejde største og fjerde største parti, som i Danmark bestemmer politikken! Man kan ikke tælle Ny alliance med, da de ikke bestemmer noget som helst.

Skulle den røde blok komme til magten, så vil de med stor sandsynlighed have brug for Enhedslisten og de Radikale, som ligger med henholdvis 4 og 9 og her kan man snakke om at de små kommer til at bestemme meget mer!

Tallene er taget fra valget 2007, men der har været en del partiskift så er ikke helt sikker på hvor mange mandater hvert parti har!

Altid en ny ide!

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:25

p.lose:
I og med at det er blevet demokratisk besluttet via et folketingsvalg 

Jo ser din point så må vi da håbe alle konservative + venstres vælgere også deler mening med DF eller ?

/allan

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:26

Miloz:
Den nuværende regering består af Venstre og Konservativ, som har henholdvis 46 og 18 mandater.

Jo men husk lige de ikke kan gennemføre ret meget uden DF Smile

/allan

Fra København S
Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 11:30

Jamen du siger at det er små partier som bestemmer lovgivningen, de har altså 25 mandater DF, hvilket vil sige at cirka 14% af landets befolkning mener at de skal bestemme landets politik.. Så helt små er de da ikke!

Altid en ny ide!

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:33

Jeg blev både klogere og forvirret da jeg googlede det

demokrati

/allan

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:47

Bare fordi man ikke får sin vilje betyder det ikke, at vi ikke har demokrati. Jeg er bestemt heller ikke glad for DF's indflydelse på dansk politik, men det betyder ikke, at vores system er udemokratisk.

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 11:53

Man kan ofte få det indtryk af, at DF bestemmer det hele, men jeg kommer også til at tænke på, at de altid vælger at få indflydelse på de sager, som er meget op i medierne (og ikke andre sager). De er et 100 % pop-parti, men der foregår også en masse politik uden om poppen - heldigvis :-) 

Hej med dig :-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 11:53

Bare lige en rettelse - så skal der 90 mandater til et flertal - og ikke 91 :-)

Undskyld flueknepperiet.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)