Mit enkeltmandsfirma har købt en gulpladebil hos en privat, som tidligere til privatpersonen blev solgt inkl. moms.
Kan jeg dermed fratrække momsen fra den handel jeg har lavet med den private sælger? (Fornuften siger nej, men tænkte at der kunne være endnu en særlig regel med gulpladebilerne).
2:
Kan jeg i øvrigt bruge gulpladebilen privat nu den er købt ind i firmaet? Eller skal jeg dermed beskattes 160tkr? Der er tale om en kontant købsværdi på små 40tkr.
2,1:
Hvis jeg ikke kan bruge den privat som det står nu - hvordan kan det blive muligt?
1. Nej, når bilen har været privat, så er den momsfri nu.
2. Ja men du skal beskattes. Hvor meget kræver nok en revisors vurdering. Hvis du er selvstændig kan det gøres på flere måder, f.eks. en procendel privat og en procentdel erhverv.
2.1 Hvis du vil bruge den privat, ville du ikke kunne fratrække momsen, selvom den var købt af et firma med "plus moms"
Om det er dit enkeltmandsfirma eller dig der har købt bilen er to sider af samme sag. Med en anskaffelsessum på 40.000 kr. bør du overveje at holde bilen udenfor virksomheden og beregne fradrag efter statens takster for den erhvervsmæssige kørsel. Det giver alt andet lige mere medmindre der er meget høje reparationsudgifter på bilen, eller du stort set ikke kører erhvervsmæssigt i den.
Såfremt jeg nu køber den privat, og benytter den i virksomheden.
Er det så ikke korrekt at momsen på driftsomkostninger stadig kan fratrækkes såfremt man laver en opdeling af driftsudgifterne i procent i privat/erhverv? Opdeligen er pt. 95/5% - dvs. 5% kørsel privat.
Er det så ikke korrekt at momsen på driftsomkostninger stadig kan fratrækkes såfremt man laver en opdeling af driftsudgifterne i procent i privat/erhverv? Opdeligen er pt. 95/5% - dvs. 5% kørsel privat.
Der er 100% momsfradrag på de løbende driftsomkostninger på din gulpladebil - også selvom den bruges "blandet", dvs. både erhvervsmæssigt og privat. To krav skal være være opfyldt: Din årlige omsætning skal være større end 50.000 kr. + der skal sæføli' være angivet moms på de berørte regninger.
Fordelingsnøgle bruges ved skattefradragsberegning (til metode "faktiske udgifter").