Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan angriber man butikskæderne??

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har gennem personlige relationer fået fat i en leverandør af ris og pastaprodukter. Produkterne fra ham er af yderst god kvalitet og til en meget fornuftig pris. Fragt, opbevaring, godkendelser osv. er der alt sammen styr på.

Det jeg mangler at få styr på er følgende:

Hvad er butikkernes avance på eks. ris? (så jeg kan regne baglæns og finde min salgspris)

Hvordan kommer jeg på den smarteste måde i forbindelse med butikskæderne, er der nogle der har nogle kanaler man kan bruge?

Hvad er normal praksis ved samhandel med store kæder, tager de hele containere af gangen, hvor lang kredit vil de have, skal varerne leveres til centrallager, skal man betale et "reklame" tillæg osv. osv.????? ALT info er kærkommen.

Jeg håber der sidder nogle der ude der gerne vil dele noget erfaring, da det ville kunne hjælpe mig utroligt meget. Hvis i ikke vil dele tingene her i offentligheden så send mig da gerne en personlig besked.

Jeg ser meget frem til Jeres hjælp.

Mvh Trecho

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:28

trecho:

Hvad er butikkernes avance på eks. ris? (så jeg kan regne baglæns og finde min salgspris)

Fra minus xx til 20-50%. Det afhænger af mærke og kæden

trecho:

Hvordan kommer jeg på den smarteste måde i forbindelse med butikskæderne, er der nogle der har nogle kanaler man kan bruge?

Tager fat i indkøberen, der har med det pågældende område at gøre...

trecho:

Hvad er normal praksis ved samhandel med store kæder, tager de hele containere af gangen, hvor lang kredit vil de have, skal varerne leveres til centrallager, skal man betale et "reklame" tillæg osv. osv.????? ALT info er kærkommen.

Løbende mdr + 60 dage. Varerne skal leveres til deres centrallager ofte pakket på en special måde. Reklame tillæg afhænger af meget, og må derfor være individuelt fra kunde til kunde og fra kæde til kæde...

Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 09:49

Hej,

Først og fremmest er de produkter du nævner voldsomt velintegrede i danske forbrugsvaner hvilket leder frem til at det er svært at få øje på dit konkurrenceparameter. Samtlige grossister og kæder har ud over private label program på både ris og pasta ligesom de sælger mærkevarer.

Hvis du stiller med en solid markedsføringskampagne til nogle millioner og i øvrigt gør hvad du kan for at minimere risikoen for kæderne/grossisterne så er det en åbning.

For det du lægger op til er at der ikke foreligger salgsopbakning på dine varer hvorfor en vilkårlig kæde skal tvangsdistribuere varerne til de enkelte butikker og hånden på hjertet så er du ude i en no-go situation med mindre du har varer som diffentierer sig på design, indpakning, kvalitet og anvendelighed. Det lyder mest som om du er blevet opgivet nogle priser på en række varenumre på hvilke du kender udsalgsprisen og så har tænkt: det kan gøres billigere:-)

Er det discount produkter du står med så glem det med det samme - kæder og grossister markedsfører selv disse. Differentierer du dig fra disse og ligger samtidig prismæssigt fornuftigt kan du være heldig men du skal stille med markedsundersøgelser osv. og det er der ikke kapital til hvorfor du skal vælge købmænd som må købe ind uafhængigt af kædekontoret. Det begrænser dig til en række brugser, sparkøbmænd samt superbestbutikker.

Find et kundesegment - udvælg butikker der ligger i segmentets område og giv den gas!

Vær opmærksom på at du skal løbe risikoen og at du for at få optimal pris fra leverandøren skal op i en volumen der formentlig ikke er belæg for.

I øvrigt skal du påregne avance til butikkerne på 27 - 33 % og du skal stå for logistik til den enkelte butik... Og det er dyrt.

Der er andre muligheder men pt. skal du være opmærksom på at alle kæder dramatisk skærer i leverandørantallet så du skal altså stille med noget ret specielt for at gøre dig forhåbninger. Du er velkommen til at sende en besked hvis du vil høre mere indgående om de forskellige muligheder.

Men inden du overhovedet går videre skal du vide at inden sådan et projekt kommer op og stå (afhængigt af dit produkts unikhed) kræver risikovillig kapital på omk. 500.000 samt skejser til indkøb af varer...

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 10:10

Hej Trecho .

Ris er ikke bare ris ... find ud af hvilken part af disse området du har aftaler om med din leverandør

Følg selv op på følgende,

Importtolden for uafskallet ris henhørende under KN-kode 1006 10 21 til 1006 10 98 er lig med den i den fælles toldtarif fastsatte told, med fradrag af 50 % og af et beløb på 4,34 ECU.

- Importtolden for afskallet ris henhørende under KN-kode 1006 20 er lig med den i artikel 12, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 1418/76 (10) fastsatte told, med fradrag af 50 % og af et beløb på 4,34 ECU.

- Importtolden for sleben ris henhørende under KN-kode 1006 30 er lig med den i artikel 12, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1418/76 fastsatte told, med fradrag af et beløb på 16,78 ECU, efterfulgt af et fradrag på 50 % og af et beløb på 6,52 ECU ."

Mvh.
Juul

Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 10:27

Det juul taler om er toldsatserne - han har beklageligvis sakset mængdeangivelserne - men uanset su formentlig har styr på toldsatserne så er disse uinteressante al den stund at disse betales af alle.

Og hvad værre er... Ris er netop bare ris... Desto sværre er det at markedsføre

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 10:55

Hej Tryharder

Ris er ikke bare ris sorry to say J , men jeg bevæger mig i ris, hverdag i 5 mdr. om året, så Ris er ikke bare Ris. tro mig.

Det jeg viser er, at der er forskel på hvor i verden du importer din ris, det var den oplysning han skulle finde ud af, om de Ris han vil importer er fra den "rigtige" del af verden.

Mvh
Juul

Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 11:25

Hey,

det er muligt at du synes at der er enorm forskel på ris, oprindelsesland osv. osv. men 98 % af danmarks befolkning herunder potentielle købere af produktet er direkte ligeglade med sådanne betragtninger:-)

Uden at blinke med øjnene så kan jeg godt garantere at en indkøber¨/kunde er ligeglade med om de er fra bhutan eller polen...

Men god plukning herfra :-)

Tilmeldt 17. Aug 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:28

Tak for de tilbagemeldinger der er kommet. Først vil jeg gerne lige pointere at ris ikke blot er ris, der er mange forskellige sorter.

Eks: Jasmin, Basmati osv. det samme gælder også for pasta produkter. Jeg har helt styr på told. Importerer i forvejen andre typer produkter, blot med andre typer kunder, så import delen er der styr over.

Men jeg kan sagtens følge jer i at der skal være et godt argument for at få sin vare på hylderne. Det jeg vil slå på er at jeg kan matche de andres produkter i kvalitet men mener at kunne gå væsentligt lavere i pris end det de får det til nu...

Har undersøgt konkurenterne og har fundet ud af hvor nogle af dem får deres varer fra, der kan jeg i hvertfald konkludere at de har 1-2 led mere end jeg vil få. Så det må uden lige hjælpe på sagen.

Grunden til jeg fisker efter butikkernes avance er for at dobbelttjekke om min salgspris vil være så god i forhold til de andres som jeg regnede med, og det kan jeg se at det vil.

Det problem jeg kan stå med er at jeg ikke fra starten af kan tilbyde 50 forskellige varer, så der vil højest sansynligt skulle noget overtalelse til, og et godt tilbud. Men sådan er det jo altid er meget sværere i starten.

Der bliver sagt at transport skal man selv stå for, sådan som jeg troede det ville være er følgende:

Jeg står for levering af container til deres centrallager, derfra tager de selv over, er det helt skævt?
Kan forstå at mht. betalings betingelser så er det ofte løbende måned + 60.
Er det normalt at levere fra skib til kunde eller er det uhørt?
Ellers hvis der er andre relevante ting, så skyd endelig.

Mvh Trecho

Tilmeldt 21. Feb 07
Skrevet kl. 11:50

Hej med dig,

ja, du skyder helt ved siden af... :-) Ingen kæder er interesseret i om du kan levere 50 forskellige varenumre!!! De vil vide om du kan levere 3!

Så siger du at du prismæssigt er stærkere end konkurrenterne... Men glem ikke at de lægger andet end ord bag deres varer... Salgsopbakning samt markedsføring.

Du kan ikke levere fra skib!

Du kan ikke levere en container de skal tømme!

Jeg ved ikke hvilke konkurrenter du har undersøgt... either way så er det en anelse naivt at tro at du kan trække bedre pris/volumen end nuværende leverandører... der findes udtryk som markedsføringsbidrag, back door margins osv. osv. og jeg vil gå så vidt som til at sige at du skal analysere lidt mere... Det lyder altså ikke bæredygtigt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)