Er det en god ide at investere i logodesign? Rigtigt mange virksomheder har et godt produkt. Måske er man endda ene om at have netop dette produkt. Det store spørgsmål er bare om man husker at røbe for omverdenen at dette produkt findes. I denne sammenhæng er et stærkt logo en vigtig faktor. Men hvorfor er det det? Svaret er jeg ved at skrive i en meget lang artikel (måske bog). Men svaret kan også være meget enkelt: Mennesker foretrækker at handle med virksomheder de kender. Og "kender" i denne forbindelse er også "kender logo". Summasummarum; Det handler om at have et mærke som folk kan genkende og som samtidig skaber sympati. Så enkelt kan det siges. Se logodesign for din virksomhed som en investering i dine bestræbelser på at lande kunder, og spørg så dig selv hvor mange kunder du skal lande før investeringen i et logo er tjent hjem? Jeg har designet og implementeret logo for flere end 250 virksomheder – se et udvalg af dem her: www.logodesign.dk Med venlig hilsen Christian Baun grafisk designer mDD www.logodesign.dk Tlf: 23 20 00 69
|
Hej Christian.
Jeg savner desværre i hvilken kontekst / målgruppe du skriver til? - Jeg er som inkarneret marketing mand enig med dig om det basale i at have et logo, men jeg ved ikke i hvilken hendseende du ønsker at åbne den her debat (ud over at sælge din ydelse selvf. :) )
Jeg kan godt finde på tidspunkter hvor et firma ikke nødvændigvis har brug for at investere i at få designet et logo, der har den rigtige grafiske linje, og identitet.
Nogle gange, og i nogle situationer kan det være lige så smart at ofre 500 kr på at få et -knap så unikt- logo via nogle af de logo-børser der er rundt omkring på nettet.
Logoet, som du bruger som kilden til "branding" drukner i støjen fra alle andre virksomheder, og med mindre du i forvejen har en meget loyal tilhængergruppe (som fx AMINO) ja så betyder logoet altså mindre for selve oplevelsen.
Der ville jeg hellere ofre flere penge på direkte omsætningsgivende reklame, indtil der i budgettet er luft til at tænke på branding.
Et logo er en god investering i den rigtige kontekst, på samme måde som en annonce i lokalavisen kan være det, eller et tv spot på tv2 - jeg kan finde utalige eksempler på firmaer som klarer sig ganske fortrinligt, uden måske at have haft BBDO til at lave deres grafiske identitet. Det handler om prioritering. Det synes jeg er vigtigt at tage med.
Nogle gange kan logo være en styrkelse af karakteren af firmaet, og skabe en kile til tryghed (specielt i B2B) men duer ikke som "stand alone" og derfor er prioritering vigtig...
-Karsten