For det første handler det jo ikke ret meget om Mobilt Bredbånd, men det handler om virksomheden 3 - og hvis det er fordi I har i sinde at enten sælge eller videreformidle de informationer I samler såmmen, så har I fandeme at oplyse folk om det, i stedet for at gøre det under dække af en skoleopgave.
Derudover:
Undskyld, men det var simpelthen det dårligste spørgeskema jeg i mit liv er blevet præsenteret for. Jeg kan ikke forestille mig, at I får brugbar data ud af de afgivne svar.
Hvordan kan I stille 600 spørgsmål om kvaliteten af 3 mobil's bredbånd, hvad man synes om brugen af det - og derefter hvad der kunne få én til at vælge det (Hvordan skal man kunne svare på begge ting?) og først til sidst spørge om man har 3, eller en anden udbyder?
Det kan godt være, at det værktøj I har valgt, ikke understøtter mere avancerede løsninger, men så må I fandeme vælge et andet. Start med at spørge om folk har Mobilt Bredbånd og tilpas spørgsmålene derefter.
Hvis folk ikke har det, er det relevant med spørgsmål om, hvad der kunne få dem til at vælge at få det - samt fra hvilken udbyder. Det er det jo ikke, når folk allerede har.
Hvis de svarer, at de har mobilt bredbånd, så spørg derefter hvilken udbyder de benytter sig af. Hvis det er 3, kan I stille alle de tilfredshedsspørgsmål I lyster, og hvis nej, så find ud af, hvad der kunne få dem til at skifte, samt hvor tilfredse de er med deres nuværende udbyder, så I kan sammenligne dataen.
Derudover:
Når jeg svarer at jeg ikke har set en 3-reklame, så gider jeg ikke skulle klikke "ved ikke", på en hel røvfuld spørgsmål om indholdet af reklamerne. Det samme gælder alle de mange spørgsmål til deres salgsservice og spørgsmålet om man har besøgt en af deres butikker. Der har I dog vendt dem om, så man FØRST skal svare på ca. 10 spørgsmål om ekspedienternes hjælpsomhed, før man BAGEFTER skal svare på om man har været i en butik, eller ej. Hvilket jeg ikke har. Men bagefter skal jeg så svare på spørgsmålet om hvorvidt deres butikker fremstår rene. Altså, for helvede.
Sidst, men ikke mindst - så forholder I jer slet ikke til, hvad folk bruger mobilt bredbånd til.
Vi har mobilt bredbånd fra 3. Vi har blandt andet valgt det, fordi de har en service der lader os betale, for eksempelvis en dag ad gangen. Eller en uge. Vi ville aldrig have købt det, hvis det var med fast abonnement, for vi har ikke BRUG for mobilt bredbånd til hverdag. Vi bruger det på ferier eller endagsture i Danmark. Vi har fordelt på vores hjem og fælles kontor 3 almindelige bredbåndsløsninger. Den ene med en 50GB hastighed. Mobilt bredbånd kan slet ikke komme på tale, som en seriøs konkurrent endnu.
Jeg har i mine svar givet 3 en lidt lunken anmeldelse og havde håbet, at jeg til sidst i spørgeskemaet ville få mulighed for at forklare mig - men I spørger aldrig, om man har noget at tilføje.
Vi købte det udelukkende til brug på en ferie til Bornholm, efter gentagende gange at have hørt, at 3 havde den bedste dækning. Det viste sig så, at de ikke dækkede præcis dér hvor vi opholdt os. Så bliver man lidt lunken, men vi brugte det andre steder på øen med generel tilfredshed, og anken ligger altså i et uheldigt tilfælde. Men det vil I aldrig kunne læse ud af dataen I har bedt mig om at submitte.
Jeg har også givet dem en lidt lunken anmeldelse af både deres teknik og hjemmeside, men det var fordi det viste sig at være forholdsvis besværligt at få lortet til at fungere på Mac og man blev sendt ind på deres hjemmeside for at finde svaret. Samme anmeldelse havde jeg sikkert ikke givet, hvis jeg havde været PC-bruger.
Sidst, men ikke mindst;
Drop at gentage spørgsmålene og kun bytte ordet "positvit" ud med "negativt". Hvis jeg svarer; "Meget uenig", når I spørger mig, om jeg ofte hører folk tale positivt om 3 mobilt bredbånd, så HAR jeg jo teknisk set allerede svaret på, om jeg ofte hører dem tale negativt om 3 mobilt bredbånd. Hvis I endelig vil stille begge spørgsmål, så stil dem på samme side, i stedet for at stille 25 spørgsmål om noget, sætte 10 andre spørgsmål ind om noget helt tredje og så stille de samme 25 spørgsmål igen, med omvendt ordlyd. For det første føler man, at man spilder sin tid udover alle grænser og for det andet, kan man ikke huske præcis hvor på skalaen man placerede sit svar, forrige gang I spurgte og sidder og tænker: "Når de lægger det her data sammen, kommer jeg til at fremstå som en komplet, forvirret idiot".