Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man klare sig med blot en 9. Klasses eksamen?

Side 5 ud af 7 (69 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel,

Jeg synes du skal klappe hesten mht. til din egen betydning - det virker efterhånden ret krukket at du tror andre bliver "provokeret" af dig. Amy Winehouse har fået en Grammy og en Brit Awards, men det beviser næppe det er en god idé at at være alkoholiker, gør det. Ingen sammenligning i øvrigt. 

Nåja... og så en smiley :-)

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 23:16

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har aldrig være tilhænger af den der masokistiske ide, at man skal spilde sine bedste år med noget der hænger en ud af halsen, når man kunne gøre noget bedre. Jeg tror ikke det fører meget godt med sig.

Og pointen er jo den samme: Jeg og de mange andre jeg kender i samme situation, er levende beviser på at det GODT kan lade sig gøre, at klare sig rigtig fint blot med en 9. klasse - eller mindre. Og det er jo det som spørgsmålet går på i denne tråd.

Jeg synes tit det virker somom, at dem der sidder og keder sig på uddannelserne, eller som har taget en enorm lang uddannelse og alligevel ikke kan få et fedt job, bliver provokeret over os andre, der klarer os fint uden - og har det sjovt alt imens. Og derfor har de brug for undskyldinger for, hvorfor de sidder hvor de gør - i form af den evindelige prædiken om, at man da ikke kan klare sig blot med en 9. klasse. Det kan man! Like it or not :)

Du har en god pointe. Jeg kan kun udtale mig, på mine egne vejne og jeg synes HHX var laaang og meget tør, men jeg er dog sikker på nu, at jeg står meget bedre forberedt end jeg ville have gjort uden. En anden side af sagen er så at jeg nu meget stærkt overvejer om jeg skal tage den lange videregående eller om jeg skal lytte til min "lyst" og tage den hårde vej mod toppen. 

Du må endelig ikke tro jeg bliver provokeret af din succes udenom det danske skolesystem, jeg synes derimod det er super fedt og meget forfriskende at høre om. Der findes bare ikke én universel vej i livet, men selvfølgelig kan man klare sig med en 9. klasse. 

Et meget godt eksempel på det lidt forskruede danske skolesystem: På sidste år på min HHX, var vi til et foredag med en studievejleder. Hun kunne på ingen måde forstå hvorfor nogen af os, overvejede at stoppe mens legen var god og droppe en videregående uddannelse. Hun talte kontant om at sabbatår selvfølgelig kunne være en løsning, men at man derefter uden tvivl skulle i gang med bøgerne igen. Hun var selvfølgelig studievejleder og hendes job er at vejlede unge mennesker videre i systemet, men hendes tilgang til vores overvejelser var alt for smal og ensidig. 
Det var super trættende at høre på og en meget underlig indgang til et sådan foredrag. Det endte derfor også med at vi som ikke så en videregående uddannelse i vores fremtid, måtte forlade lokalet i ren protest.. 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:28

> men hendes tilgang til vores overvejelser var alt for smal og ensidig. 

Netop - det er lige præcis ensidigheden, som jeg synes er trist. Når unge i folkeskolen, gymnasiet eller andre grundskoler siger de gerne vil være iværksættere - eller cirkusartister, balletdansere eller rockmusikere for den sags skyld, så synes jeg ikke det er skolens opgave at tage drømmene fra folk. Jeg bliver sgu så sur, når jeg igen og igen hører historier om, hvordan lærere griner ad de elever, der vil en lidt anden vej end flertallet.

Det er naturligvis en god ide, at give folk nogle redskaber til at afdække deres talenter. Uanset hvor meget f.eks. gerne ville have været balletdanser, så VAR jeg altså aldrig blevet det. Det er min krop ganske enkelt ikke lavet til :)

Men der er forskel på det og så når nogle lærere ketegorisk afviser, at man f.eks. kan klare sig uden en videregående eller faglig uddannelse.

På samme måde, som det kan være en god ide for nogle unge at afprøve deres talenter på en balletskole eller fodboldskole - hvis de overhovedet er dygtige nok til at komme ind, så kan det være en god ide, at lade ret unge mennesker afprøve og forædle deres talenter som iværksætter, hvis det er det de brænder for.  

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 23:30

Yes Enig! 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15003
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:32

Mikkel deMib Svendsen:

På samme måde, som det kan være en god ide for nogle unge at afprøve deres talenter på en balletskole eller fodboldskole - hvis de overhovedet er dygtige nok til at komme ind, så kan det være en god ide, at lade ret unge mennesker afprøve og forædle deres talenter som iværksætter, hvis det er det de brænder for.  

Vi er på mange punkter enig, men børn er og bliver børn, og skal være børn så længe som muligt.

Der er ingen grund til at gøre børn til mini voksne, og tage deres barndom fra dem, fordi man mener/tror de er gode iværksættere. Og mange gavnes os af at være lidt ældre og have noget mere erfaring, inden livet bliver alvor... Derfor er en modningsproces vel det optimale, hvor det er et spil mellem leg og virkelighed...

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:32

Mikkel deMib Svendsen:

Vi er på mange punkter enig, men børn er og bliver børn, og skal være børn så længe som muligt.

Der er ingen grund til at gøre børn til mini voksne, og tage deres barndom fra dem, fordi man mener/tror de er gode iværksættere. Og mange gavnes os af at være lidt ældre og have noget mere erfaring, inden livet bliver alvor... Derfor er en modningsproces vel det optimale, hvor det er et spil mellem leg og virkelighed...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:46

Mikkel deMib Svendsen:

Fashion, du har ret med hensyn til mange børn - men ikke alle. Og det er jo det der er pointen. For hvis du siger at INGEN børn (f.eks. på 14, 15 eller 16 år) egner sig til at gå igang ed iværksætteri, og at INGEN kan klare sig med blot en 9. klasse, så er det jo ligeså forkert, som det modsatte.

Børn er forskellige, og ligeså vel som de fleste nok bare skal gøre skolen færdig og tage en uddannelse, så ER der altså også børn, som har meget større gavn af at kaste sig ud i deres passioner med det samme.  

Problemet er, hvis børn altid bliver konfronteret med en ensidig holding til hvad "man kan" og hvad man "ikke kan". Og det synes jeg desværre i alt for høj grad er tilfældet i dag ...

Mange mennesker - også børn, kan meget mere end mange andre mennesker tror de kan :)

Vi er enige, så skulle måske have skrevet de fleste børn og ik alle.

Det gælder jo blot om, at børn/unge/gamle (hva er der imellem ung og gammel?) får udfordringer, som giver mening og som de har en passion for...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:29

Simon:

Jeg har gjort det op med mig selv - Jeg vil ikke være middel, normal or what ever you call it.
Som folkeskolelære er der jo ingen fremtid. Man kan lave sit liv op i et exel ark - men det viser desværre ikke at man om 5 år kan have en fed bil - derimod skal man måske bruge det næste år på at købe COOP ting for at have råd til den fere til Italien.

Man skal bare passe på med at gøre livet op i materialistiske goder. Det er fedt at købe en stor ny fed bil, men den gør dig bare ik lykkelig og glad på den lange bane...

Ellers et godt indlæg ;D

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 19:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Mathias

Ja for pokker da!

Hvis man vil knokle, tænke, udvise empati og sælge igennem, når det er det, der skal til - så behøver man ikke papir på sine talenter.

Se i stedet de uddannelsesmuligheder vi har i Danmark som en helt fantastisk mulighed, for dem der har lyst.

Jeg har selv nydt både udfordringerne på universitetet og glæderne i gymnasietiden - men jeg er stensikker på, at hvis jeg var gået udenom bøgerne efter 9. klasse, var jeg også en glad mand i dag.

Sikkert en glad mand der lavede noget helt andet end at være skrivende og storævlende kommunikationsmand;-)

Ævle ville jeg dog stadig kunne ... sammen med mindst ti andre kompetencer, som jeg ubevidst har valgt fra ved netop at tage en uddannelse.

Hvis man er glad, når man vågner om morgenen - så behøver man ikke drysse bøger eller lærepladser over havregrynene for at kunne klare sig lykkeligt igennem livet.

Grib dagen ... og de bolde man konstant har muligheden for at få fingrene i, når man kigger sig for.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 555
Skrevet kl. 19:48

René Gade Mikkelsen / K-Partiet:

Hej Mathias

Ja for pokker da!

Hvis man vil knokle, tænke, udvise empati og sælge igennem, når det er det, der skal til - så behøver man ikke papir på sine talenter.

Se i stedet de uddannelsesmuligheder vi har i Danmark som en helt fantastisk mulighed, for dem der har lyst.

Jeg har selv nydt både udfordringerne på universitetet og glæderne i gymnasietiden - men jeg er stensikker på, at hvis jeg var gået udenom bøgerne efter 9. klasse, var jeg også en glad mand i dag.

Sikkert en glad mand der lavede noget helt andet end at være skrivende og storævlende kommunikationsmand;-)

Ævle ville jeg dog stadig kunne ... sammen med mindst ti andre kompetencer, som jeg ubevidst har valgt fra ved netop at tage en uddannelse.

Hvis man er glad, når man vågner om morgenen - så behøver man ikke drysse bøger eller lærepladser over havregrynene for at kunne klare sig lykkeligt igennem livet.

Grib dagen ... og de bolde man konstant har muligheden for at få fingrene i, når man kigger sig for.

Årh! - For fanden da!

Det motivere mig at få sådan en besked - meget endda!

- Men du HAR en uddannelse - So you can't tell, can you?

Tilbyder produkt fotos til webshop ejere, og butiks ejere - Kontakt: Via PM

Side 5 ud af 7 (69 indlæg)