Hej kære Aminoer. Jeg har med stor interesse læst MANGE indlæg og lært meget herinde. Min kæreste og jeg står overfor en forpagtning og har ingen erfaring med skat, moms osv. Vi er begge tidligere ledere i andre virksomheder men har intet kendskab til den overordnede regnsskabsdel. Jeg stiller derfor et par meget grønne spørgsmål omkring ovenstående emner. (Det drejer sig om en enkeltmandsvirksomhed) 1: Eksempel: Virksomheden omsætter for 125.000 kr. på en måned, vi skal betale 20% i moms og har derfor en faktisk indtjening på 100.000 kr. ex moms. -Derefter skal der betales virksomhedsskat, dette betales før løn og varekøb? For hvis denne er 25% ender vi jo på 75.000 kr. til at dække løn osv. ? - eller hvordan forholder det sig? 2: Skal moms modregnes(Så det kan trækkes fra det man har betalt) når der udbetales løn som en udgift ligsom varekøb? -Hvis ja, gælder det også det man trækker ud til sig selv? Jeg har flere spørsmål der ligger og gruer og syntes bestemt at en virksomhedstart er mere vanskeligt en jeg havde regnet med.. Med håb om mange gode og snarlige svar fra en forvirret & stresset iværksætter. |
Hej!
Du betaler ikke virksomhedsskat i en personlig ejet virksomhed, men personskat.
Løn er ikke momsbelagt.
Momsen kan du betragte som et lån/gæld til fra SKAT, som du skal cleare kvartarlsvis.
Dine udtræk har ikke noget med løn at gøre. Det er resultatet(altså driften) du betaler skat af.