Jeg står og har lige indsendt papirene til oprettelse af enkeltmands-virksomhed.
Så skal jeg bruge en hjemmeside, og navnet som firmaet kommer til at hedde vil jo være bedst.
Domænet er så optaget, men ingen hjememside på det. og Ns ansvarlige på domænet har lukket deres firma... Så går ud fra det slet ikke er i brug...
Jeg vil jo gerne købe dette domæne, og sender da også et brev til ejeren af det for at høre om hun vil sælge / overdrage det.
Men vil så egentlig godt høre om det er en logivning som giver en virksomhed mere ret til et navn end en privat person. eller noget andet som kan hjælpe hvis hun ikke lige vil sælge det. evt. noget brugplikt ?
har søgt lidt rundt , men kan ikke lige finde noget , så håber i kan hjælpe... takker på forhånd.
I dit tilfælde nej, for du har hverken Trademarken på navnet eller oprettet dit firma før ejeren af domænet købte rettighederne til domænet...
Så simpelt er det ikke altid. Nyheds Avisen fik tildelt nyhedsavisen.dk, selvom de startede firmaet mange år efter at domænet var registreret - den sag kan sikkert findes via Google.
Arla Foods snuppede også for nyligt et domæne fra en lile gård med samme navn som en af deres mælkeprodukter - selvom gården med samme navn havde haft domænet længe.
Så nej, det er ikke altid så enkelt.
Der gælder dog samme princip indenfor afgørelser om domæner, som almindelige retsafgørelser i Danmark: Jo flere penge du har, jo mere ret får du! (desværre!)