Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mini vindmøller til husstande

Side 6 ud af 7 (64 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 01:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg vil anbefale dig at tale med Green Footstep en organisation under roskildefestivalen, jeg ved at der var en række DTU folk der har haft mini-vindmøller med derned måske de ved hvor du kan få dem eller det kan være de er interesserede i at sælge nogle billigt til dig.

 

Mvh

Jakob / sportnu.dk

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels.

Hvad en mølle kan producere afhænger jo såvel af hvor meget det blæser og hvor idielle vindforholdene er det sted hvor møllen sættes op.

Så leverandørerne bør være forsigtige med hvad de lover.

Men vi kender det jo alle sammen, at inden ordren er underskrevet er der ingen grænser for hvor meget deres produkt kan yde. Jeg vil være lidt skeptisk overfor deres lovede ydelser. ofte er de lavet ud fra de mest idielle forhold og så skal møllen jo nærmest stå ved Båvandshuk.

Derfor er vi meget omhyggelige med at gøre opmærksom på disse forholdd, således at vi ikke kommer i et troværdigheds problem.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Videbæk
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Mikkel deMib Svendsen:

Personligt er jeg kun interesseret i en husstandsmølle der ER typegodkendt. Jeg har på ingen måde lyst til at kaste mig ud i ombygningsprojekter som jeg ingen forstand har på.

Da vi her taler om en vindmølle, der har været stillet op, så er den typegodkendt. Du kan bruge støjmålinger samt fundamentsberegninger fra denne type mølle.

Der findes små virksomheder, der leverer de ombyggede møller komplet og fuldstændig gennemrenoveret så de næsten er som nye til priser, som sagtens kan konkurrere med nyanskaffelser. Tænk poå, ar der pt. ikke findes en husstandsmølle på marked, der leveres med en generator på 25KW, som en husstandsmølle må være.

dbh

Michael Dullweber

Fra Videbæk
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

niels_groenbaek:
En 2 KW forventer at yde mellem 4000 - 8000KWh årligt (Det er en mini vindmølle - under 5m²) en VAWT

 

2KW x 24 timer x 365 dage = 17520 KW årlig

3KW x 24 timer x 365 dage = 26280 KW årlig

Så skal den køre maks hele året, hvilket er utopisk, medmindre den står i atlantahavet.

Min mølle står i vestjylland, ca. 30 km fra kysten. Den kan max producere 262.800 KW, hvis den kører på fuld tryk hele tiden. Den står ude på landet med rimeligt adgang fopr vinden fra alle sider. Den har i gennemsnit for de sidste ti år produceret ca. 54000 KW årligt.( en udnyttelsesgrad på ca. 20%)  Dertil skal siges, at den har en navhøjde på 18 m, hvilket jeg ikke kan forstille mig en lille 2-3KW mølle har.

Så, nu kan du selv regne en ca. åresproduktion ud.

dbh

Michael Dullweber

 

Tilmeldt 1. Jan 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Effekten udregnes ved at aflæse hvad den  vil give ved ca 6 - 6,6 m/s hvilket er gennemsnitsvinden her i Danmark - der er naturligvis store udsving fra område til område.  Da vinden dæmpes af bevoksninger og landskabet.

For 2KW  (0,9 KW * 8760h) = 7884 KWh og hvis årlig ydelse er 4000KWh skal ydelsen i snit kun være 0,45 KW

For 3KW  (1,25 KW * 8760h) = 13140KWh og hvis den årlige ydelse skal være 8000KWh skal snittet være 0,9KW

Det lyder ikke til at være helt urimelig at kunne have en års ydelse på 25 - 30% af max ydelsemen man ved aldrig med naturen, hvor meget giver en solfanger på 10 m² ?

De sværeste at få overbevist er kommunen - der desværre ikke kender de ny regler og alt det der. men de nye love kunne jeg finde her på amino.

Mvh Niels

 

Fra Videbæk
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

Man kan lave en masse udregninger vedr. årlig produktion af vimndmøllestrøm. Nu har jeg selv 10 års erfaring med min egen mølle. Fra den laveste til den højeste produktion er der en spring på ca. 10.000 KW/h.

Hvis du er medlem af dansk vindmølleforeningen, så vil du kunne se i deres månedsblad de store udsvingninger, som der hersker i landet, hvad angår vindhastihederne og vindretningen.

Det er altså af stor betydning, hvor du placerer vindmøllen, samt at den kommer så højt op som muligt, idet jo højer op du kommer, jo mere stabilitet i vinden har du. De fleste hustandsvindmøller kan begynde at producere ved en vindhastighed på omkring 4 m/s.

En af mine venner er begyndt selv at importere de små 6KW møller og har selv stillet en prøvemølle op ved hans bopæl. Den står på en 8 m mast, hvilket kræver en rimelig god plads omkring møllen.(fri adgang for vinden). Et enkelt træ i nærheden kan for vidt ødelægge en hel åresproduktion. 

Af egen erfaring kan jeg fortælle dig, at teknisk forvaltning ikke aner en hundefis om, hvad de snakker om. F.eks. var jeg dengang til møde med tre damer fra teknisk forvaltning vedr. byggetilladelse, og tro det eller lad være, de tre damer gik mere op i harmonien mellem vinger og gittermasten, samt at de hvide vinger harmonerede godt med den grå gittermast end alle de tekniske specifikationer, som jeg havde med til mødet.

Der er altså mange ting, der skal tages hensyn til, hvis man vil give sig i kast med at opstille sin egen vindmølle.

Jeg ved godt, at producenterne lover en rimelig højt produktion, som jeg personlig mener er lidt i overkanten. Så mit råd er, brug din sunde fornuft og regn med et lavere produktion end den der er lovet, så kan det ikke går helt galt.

dbh

Michael Dullweber

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Dullweber:
Da vi her taler om en vindmølle, der har været stillet op, så er den typegodkendt. Du kan bruge støjmålinger samt fundamentsberegninger fra denne type mølle.

Der findes p.t. kun en vindmølle i den størrelse jeg skal bruge, som er typegodkendt som husstandsmølle. Det er Gaia's 11kw mølle - som der også er mangeårig dansk d riftserfaring med.  Alternative løsninger overlader jeg til dem der gider, orker og har tid og forstand til at rode med den slags. Det er ikke aktuelt for mig.

Fra Videbæk
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Gaia er en to-vinget bagløber, som typisk leveres på en 11 m mast.(afhængig af de enkeltes regioners restriktioner) Det kan være en udmærket løsning, hvis den dækker din strømbehov. Jeg har selv for ti år siden beskæftiget mig med Gaias 11 KW mølle, men fand ud af, at den er for lille til mit behov og væsentlig dyrer (hvis man sætter effektiviteten op mod hinanden) i forhold til hvad der kunne skaffes en mere effektiv Vestas mølle til, som der jo også er mangeårig dansk driftserfaring med.(samt typegodkendelser)

Omkostningerne og forarbejde er den samme for begge mølletyper, mern rentabiliteten er betydelig større ved at gå op til max. effekt. og max. navhøjde.

Gaia experimenterede på daværende tidspunkt med en 20 KW mølle, men jeg har ikke hørt mere til det.

 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael Dullweber:
Vestas mølle til, som der jo også er mangeårig dansk driftserfaring med.(samt typegodkendelser)

Jvf. mit tidligere link - du har ikke ret i at Vestas har en typegodkendt husstandsmølle. Ikke ifølge myndighederne. Og dem må jeg altså forholde mig til - ikke hvad forskellige mennesker har af meninger i en debat som denne. Det er det sgu for stor en investering til.

Michael Dullweber:
Gaia er en to-vinget bagløber, som typisk leveres på en 11 m mast.(afhængig af de enkeltes regioners restriktioner)

Det er ikke korrekt - navhøjden er 18,25 meter (http://gaia-wind.dk/?page_id=8) og der kan IKKE lovligt sættes restriktioner for husstandmøller der ligger under lovgivningens rammer for husstandsmøller. Det er netop en af pointerne i den lovgivning.

Fra Videbæk
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jvf. mit tidligere link - du har ikke ret i at Vestas har en typegodkendt husstandsmølle. Ikke ifølge myndighederne. Og dem må jeg altså forholde mig til - ikke hvad forskellige mennesker har af meninger i en debat som denne. Det er det sgu for stor en investering til.

 

Nu ved jeg ikke om vi taler forbi hinanden, men min mølle er en ombyget vestas mølle og jeg har fået den godkendt. Desuden har jeg konkret kendskab til 8 vindmøller af samme type, som er blevet godkendt og er foprtsat i drift.

Mikkel deMib Svendsen:

Det er ikke korrekt - navhøjden er 18,25 meter (http://gaia-wind.dk/?page_id=8) og der kan IKKE lovligt sættes restriktioner for husstandmøller der ligger under lovgivningens rammer for husstandsmøller. Det er netop en af pointerne i den lovgivning.

 

Til min "undskyldning" skal det siges, at min mølle blev opstillet før kommunesammenlægning, og på daværende tidspunkt har der bl. a. været i Viborg kommune en begrænsning på 11 m, som dengang var den max. navhøjde. Dengang jeg fik tilbuddet fra Gaia var det netop med en 11m mast som standard. En højere mast kunne fås ved merepris.

Jeg har ikke specifik sat mig ind i de nye regler, da det for mig er lidt uinterressant, idet jeg ikke har i sinde at skifte min mølle ud.

Jeg er heller ikke ude på at gøre reklame for netop Vestas, men derimod at dele ud fra egne erfaringer og vise mølleinteressered folk, at der rent faktisk findes andre alternativer end det, der står først for.

Som du selv nævner, så er en husstandsvinmølle i prislaget af en pæn mercedes og derfor er det vigtig at få så meget valute for pengene som muligt, idet man skifter jo ikke sådanne møller som man gør med f.eks. biler

Det skal og bør være en veloverlagt beslutning man træffer.

Side 6 ud af 7 (64 indlæg)