Står med tanken om at starte en enkeltmands virksomhed. Det omhandler service hos folk.
Men hvordan og hvorledes ?
Skal jeg registeres og have CVR hvis jeg nu har en omsætning på under 50.000 over 12 måneder.
Og hvordan med skat - Hvis jeg nu får en erhvers konto ved min bank og lader pengene stå. Skal jeg så betale skat hvis jeg ikke trækker pengene ud men bare lader dem stå, så det er firmaet som egentlig har pengene ?
Hvis jeg nu starter et I/S med en ven - Hvor vi har en erhverskonto, bliver firmaet beskattet og skal man så også selv betale skat hvis vi udbetaler løn ?
Spøgsmålene virker muligvis ret logiske for nogen men synes moms og skat er utrolig forvirrende?
Skal lige siges jeg kun er 19 år og fornyligt først er begyndt at læse om start af virksomhed.
Skal jeg registeres og have CVR hvis jeg nu har en omsætning på under 50.000 over 12 måneder.
Nej
Rayf:
Og hvordan med skat - Hvis jeg nu får en erhvers konto ved min bank og lader pengene stå. Skal jeg så betale skat hvis jeg ikke trækker pengene ud men bare lader dem stå, så det er firmaet som egentlig har pengene ?
Det kan du kun hvis du er CVR registreret og kører efter virksomhedsordningen. Men hvis det er så små beløb, kan du vel ligeså godt bare få dem udbetalt og blive beskatte af dem...
Rayf:
Hvis jeg nu starter et I/S med en ven - Hvor vi har en erhverskonto, bliver firmaet beskattet og skal man så også selv betale skat hvis vi udbetaler løn ?
Intet er gratis i DK, så ja du bliver beskattet. Men ved så lav en omsætning kan det slet ik svare sig at spare op i firmaet... Du skal jo betale virksomhedsskat så, og så kan du ligeså godt tage hele skraldet og få dem udbetalt og have dem til fri disposition...
Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.
Det kan du kun hvis du er CVR registreret og kører efter virksomhedsordningen. Men hvis det er så små beløb, kan du vel ligeså godt bare få dem udbetalt og blive beskatte af dem...
Selv om virksomhedskatteordningen vil dr stadigvæk skulle betales en foreløbig skat på 25 %
Fashion-Seller:
Intet er gratis i DK, så ja du bliver beskattet. Men ved så lav en omsætning kan det slet ik svare sig at spare op i firmaet... Du skal jo betale virksomhedsskat så, og så kan du ligeså godt tage hele skraldet og få dem udbetalt og have dem til fri disposition...
Et I/S bliver ikke beskattet. Det gør interesseterne derimod af deres andel af overskuddet.
Vi er enige, fik måske ik lige udtrykt det klart nok, my mistake ;D
Så hvis man har et I/S - Så betaler hver interessant kun skat af sin del af overskuddet ? Og selve firmaet bliver ikke beskattet ?
Ja det er rigtig. Men det giver det samme i sidste ende...
Rayf:
Jeg kan bare alene lave en service for folk uden at registere noget og så bare betale skat af min indkomst ? altså de procenter jeg nu skal betale (ca 40 ?)..? + arbejdsmarkedsbidrag
Ja så længe omsætningen er under 50k i 12 løbende mdr... Men husk du har så heller ik fordelene af momsrefusion eller fradrag for ting du skal bruge...
Men husk du har så heller ik fordelene af momsrefusion eller fradrag for ting du skal bruge...
Det er kun momsen som ikke kan fratrækkes. Alle andre fradrag som normalt...
Afhænger det ik lidt af omsætningen og indtægten. Det er vel en objektiv vurdering hvornår det er et firma, og hvornår det er en hobby... Dvs ved en omsætning på 5.000 kr kan man vel ik trække udgifter for f.eks 20.000 kr fra? Eller har jeg misset/glemt hvordan det er?
Tusind tak for det gode svar :p Det omhandler ikke produkter så moms er underordnet og det er mest en fritidshobby - Altså mange havde sikkert bare gjort det sort men vil hellere blive beskattet og slippe for straf :)
Du kan ikke oprette et "selskab" uden et CVR nummer du kan heller ikke udskrive en faktura men kun en regning/kvittering uden moms. Du kan ikke trække noget fra, heller ikke moms osv. Du kan egentlig ikke gøre ret meget.
Hvis du yder en vare eller service kan du skrive en Regning som kvittering men du skal altid oplyse dine indtægter til SKAT.
De 50.000 er ment som en "fritids" ordning hvor du kan sælge nogle malerrier eller hvad du nu går og pusler med og stort set kun til private.
Hvis du er seriøs, kan du lige så godt registrere dig med det samme, det er et og samme fedt.
Hvis ikke du tjener noget skal du heller ikke betale noget.
Men det er en led fælle hvis du pludselig skal have offentlig støtte - så er der altså bare lukket ved kasse 1, med mindre du bliver syg.
Pas nu på med misinformationen i denne tråd og begrebsforvirring. Art du siger, at der er tale om en hobby virksomhed er vel kun et udtryk for at det ikke er dit primære erhverv??
Hvis det afgørende formål med din virksomhed er et privat formål som
fx uddannelses- og boligformål, sports- og dyreinteresser, anser SKAT
virksomheden for hobby.
SKAT beskatter overskud i din hobbyvirksomhed, som
personlig indkomst. Når en aktivitet anses for hobby, kan du
trække udgifterne fra i hobbyindkomsten. Det betyder, at underskud ved hobbyvirksomhed hverken kan trækkes
fra i din øvrige indkomst eller i din ægtefælles indkomst.
Hobbyunderskud kan heller ikke overføres til fradrag i indkomster for
kommende indkomstår.
Da du næppe for dine blå øjnes skyld ønsker at sælge materiel til et hold rekrutter vil du formentligt være omfattet af SKAT's definition af erhvervsdrivende virksomhed, er en aktivitet hvor det afgørende er at formålet med aktiviteten at tjene penge.
Rayf: Nej der er ikke nogen krav, andet end du er skidt stillet hvis du ikke har orden i sagerne og SKAT spørger om kopier af kvitteringerne.
Det du gør er at, købe en Dags Dato kvitterings blok hos din boghandler (50kr), og der kradser du bare modtager og beløb ned på og giver kunden den originale og du beholder selv kopien, så er den skid ude af verden og du har dit på det rene.
Private opgiver jo ikke deres udgifter til SKAT, medmindre de vil trække momsen fra, men da du ikke har et CVR/MOMS nummer kan du ikke oplyse dette på din kvittering så de kan jo ikke trække det fra hvilket private ikke kan i forvejen.