Hej allesammen Jeg er i den situation at jeg har modtaget 7.441,97 kr. for meget i feriepenge, fra mit arbejde hos DHL 2005 rent faktisk er det dobbelt så meget, dvs de har overført beløbet 2 dage i træk. De har derfor rykket mig for pengene. Penge som jeg egentligt slet ikke lagde mærke til kom ind på min konto, ej heller at jeg brugte dem igen. Kan det virkeligt passe at de nu kan sende mig til inkasso på en fejl som de har lavet? og hvordan skal jeg forholde mig til det? Skal jeg betale dem, jeg har dem jo ikke mere, og har slet ikke råd til at trække knap 7500 ud af min indkomst! De truer endvidere med at smide 7% oveni som rente hvis jeg ikke betaler nu jvf rentelovens § 3, stk 2. beløbet skal indbetales SENEST DEN 8. SEPTEMBER 2006, altså på min 25 års fødselsdag! sikken en fødsesldags gave. Mvh Kim Sand |
Fået for mange ferie penge og truet med inkasso! Sikken en fødeselsdagsgave!!
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
|
Nej, for jeg har jo fået to omgange i træk, og derfor lagde jeg kun mærke til den ene omgang feriepenge jeg fik. Selvfølgeligt kan jeg se det nu når jeg ser tilbage. Det var i April måned at jeg fik dem. Og er i fuld gang med at starte firma nu, så jeg har bestemt ikke lige brug for det nu. Mvh Kim |
Hvis du nu var i situationen og du havde feks. sendt pengene til et forkert konto pga. en fejl ville du jo nok også sige at du har ret til at få dem tilbage, og du ville nok blive lidt underligt i hovedet hvis den anden part mente at det er hans penge. Måden de gør det på er selvfølgelig lige i overkanten hvis de ikke har skrevet til dig før og bedt om pengene tilbage. Hvis du ikke har pengene så ring forklar din situation og spørg dem om du kan få en afdragsordning |
Hej Kim Prøv at spørge i en juridsk brevkasse (fx denne http://www.ret-raad.dk/brevkasse), og se her et svar på et beslægtet spørgsmål: |
Hvis jeg var dig ville jeg kontakte dem, forklare dem situationen og aftal en afbetalingsmodel. At true med inkasso er direkte dumt - det er jo i bund og grund deres fejl - tror bare du er røget ind i den standard debitor procedure, der ikke lige tager højde for fejludbetalinger af feriepenge ![]() Men bortset fra det - hvis man laver en bankoverførsel er der ingen fortrydelse på fra bankens side, så tror faktisk ikke at de kan kræve pengene retur. Havde du fx store gældskrav, havde de ikke haft mulighed for at få pengene retur - bordet fanger ved bankoverførsler. Mener selvfølgelig at du bør betale pengene tilbage - men tror ikke at deres krav holder rent juridisk (100% gætværk herfra). Hiv fat i den juridiske rådgivning - er helt klart det bedste råd. |
Tilføjelse til mit sidste indlæg. Efter at have læst linket til en lignende sag (link herover) ser det ud til at pengene rent faktisk er dine nu. Mener dog stadig du bør betale dem tilbage, da det er den ''rigtige ting at gøre'' - hvad det så end er ![]() |
|
I følge det lignende oplæg der linkes til tror jeg han får utrolig svært ved at bevise sin gode tro, i og med hans feriepenge blev fordoblet. Selvom du måske var i god tro, skal du også kunne bevise det. Du siger du i forvejen kører en meget stram økonomi og ikke lige sådan kan hive 7000 ud, så må det vel også gælde den anden vej rundt, der kan ikke bare ryge 7000 ind uden det bemærkes? Held og lykke med det, og fortæl os gerne hva der sker videre i forløbet. |
Først og fremmest siger det en del om arbejdsgiveren og dennes bogføringssystem hvis de kan lave sådan en fejl og de først opdager det nu. Det næste spørgsmål er om det kun er det udbetalte beløb der er udbetalt dobbelt eller om man også da man indbetalte feriepengene har indbetalt dobbelt. I såfald er der grund til at få ændret din skatteopgørelse. I givet fald har de formentlig også indbetalt skatten dobbelt men der er en forskel på hvad de indeholder i skat (din trækprocent) og hvad du faktisk betaler (op til 60%) |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)