Hvis jeg ønsker at leje film/spil ud, betaler jeg så en "codan" afgift og selv skaffer filmene, eller skal man købe specielle film der er beregnet til udlejning?
Codan er et forsikringsselskab - jeg går ud fra, du mener Koda. De varetager musikernes/komponisternes/tekstforfatternes rettigheder, og jeg tror ikke umiddelbart, det er dem, du skal have fat i, men derimod de danske filmdistributører, f.eks. Nordisk Film, SF Film mm.
Jeg synes altså det er fint at ringe til Codan deres forsikring går ikke så godt for tiden
Det er foreningen af danske videogram distrubutører der står for den slags, og de kan oplyse om reglerne generelt, men ellers afhænger det af hvad du kan forhandle dig frem til hos distributøerne.
Jeg kender lidt til branchen og du skal bare vide at du skal have temmelig mange penge med dig for at åbne den slags forretning.
Nu skriver du også spil, jeg ved i hvert fald at det er f.eks. er Nordisk Film der står for distributionen af Playstation 3 spil i Danmark. Hvis du eksempelvis gerne vil leje playstation 3 spil, så er spillene markant dyrere for dig i indkøb end hvad du f.eks. er vant til fra butikkerne, da du netop vil kunne tjene penge på udlejningen og at Nordisk Film også skal have noget ud af det.
Så du skal have kapitalen i orden, hvis du gerne vil igang med sådan et projekt.
Hvis jeg ønsker at leje film/spil ud, betaler jeg så en "codan" afgift og selv skaffer filmene, eller skal man købe specielle film der er beregnet til udlejning?
Jeg kan ikke finde noget om det på nettet????
Håber der er en der kan hjælpe...
Har du ik en stor kapital, så er det et marked du skal holde dig fra. Især hvis Appel får succes med deres nye homesystem, hvor man kan leje sine film direkte hjemme via deres box. Så uddør alt der hedder udlejningsfirmaer ret hurtigt!!!
Vær iøvrigt opmærksom på, at konkurrencen er ekstremt hård, og du har nogle meget store og billige konkurrenter...
Jeg snakkede for mange år siden med en videoudlejer... (ja det var dengang ;-)
han sagde noget med at han gav 500 kr. pr. film......
Det kan jeg bekræfte.
Jeg har tidligere arbejdet i en BlockBuster. Godt nok nogle år siden, men der kostede lejedvd'er cirka omkring 500 pr stk.
Derfor fik kunderne tit noget af et chok når de havde ødelagt en dvd og skulle erstatte den.
Hvor mange år siden er det? For mener da bestemt, at de koster omkring 750 kr idag, men hæng mig ik op på tallet...
Hmm ja det var jo VHS
så en 11-13 år siden vil jeg gætte på..... så 750 kr. skal nok passe.
om alle omstændigheder er det ikke adgangen til billige film der giver markedsfordel ved udlejning, så skal de nok bare sælges, det er nok nemmere at tjene på... omendt det nok ikke er det nemmeste marked at komme ind på..