Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af computer med studierabat gennem en ven - Må jeg det?

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Therkildsen:

Jamen umildbart har det jo ikke noget med moms at gøre, det er jo ikke ulovligt at videre sælge sit hardwear, og skat vil ikke kunne se at det er købt med studierabat.

Kan du uddybe torskegilde og momskarusseller, og hvordan det vil have betydning for mit firma?

Jo der er moms med, da i handler sammen. Og større beløb indenfor Mobiltlf og hardware overvåges i alle lande. Det er ik ulovligt, at videre sælge det, men hvem køber varer for mange penge og sælger det videre uden fortjeneste? Så er man jo ik et firma, men nærmere en ven. Siger bare i skal passe på, da i leger med en sovende bjørn af uanede størrelser!!!

Torskegilde = regnskab revideres og du indkaldes til gennemgang. Det værste man kan udsætte sig selv for!!!

Momskaruseller = momssvindel og lukning. Takseres på ligefod med selskabstømning!!! Og det er sjovt nok i den branche med hardware det er meget udbredt, sammen med mobiltlf branchen!!!

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:42

Anders Therkildsen:

Jamen umildbart har det jo ikke noget med moms at gøre, det er jo ikke ulovligt at videre sælge sit hardwear, og skat vil ikke kunne se at det er købt med studierabat.

Kan du uddybe torskegilde og momskarusseller, og hvordan det vil have betydning for mit firma?

Jo der er moms med, da i handler sammen. Og større beløb indenfor Mobiltlf og hardware overvåges i alle lande. Det er ik ulovligt, at videre sælge det, men hvem køber varer for mange penge og sælger det videre uden fortjeneste? Så er man jo ik et firma, men nærmere en ven. Siger bare i skal passe på, da i leger med en sovende bjørn af uanede størrelser!!!

Torskegilde = regnskab revideres og du indkaldes til gennemgang. Det værste man kan udsætte sig selv for!!!

Momskaruseller = momssvindel og lukning. Takseres på ligefod med selskabstømning!!! Og det er sjovt nok i den branche med hardware det er meget udbredt, sammen med mobiltlf branchen!!!

Fra Odense
Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 13:48

Ja okay, jeg kan godt se at det begynder at se sort ud. Hvis min kammerat nu arbejdede i et større firma, ville det så gøre nogen forskel?

Hvad vil du mene, er det helt hen i vejret at prøve, og spare de 12%? Hvad har jeg ellers af muligheder?

Tak for de gode svar forresten, i har fået lidt stjerne med på vejen :)

Fra Odense
Tilmeldt 18. Apr 09
Skrevet kl. 13:49

Niels:

Der er ikke noget forbudt i at købe hardware og sælge det billigere. Men du slipper ikke for at skulle betale momsen, for din ven skal lave en faktura til dig MED moms lige som han selv skal betale momsen.

Som et eksempel kan jeg tage min side tigernet.dk hvor jeg sælger sms'er til 10 øre... dem taber jeg på, men tjener pengene ind en anden vej.

Hvorfor slipper jeg ikke for momsen siger du, er det ikke som at købe noget fra hvilken som helst anden virksomhed?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:52

Anders Therkildsen:
Hvorfor slipper jeg ikke for momsen siger du, er det ikke som at købe noget fra hvilken som helst anden virksomhed?

Hvis du som virksomhed køber af en anden virksomhed, så skal du betale momsen, men den kan du modregne i dit regnskab.

Hvis du som privatperson køber af en anden virksomhed, så skal du betale momsen og få ikke noget refunderet.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 18. Apr 09
Skrevet kl. 13:55

Nårh på dem måde :) Jamen jeg ville jo også købe det igennem mit firma, og så få dem igen når der bliver udbetalt moms penge? Så kan det vel ikke betyde noget eller hvad. Jeg kan efterhånden godt se, at jeg har gjort klogt i at lade nogen andre end mig selv tage sig af vores regnskab! :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:01

Anders Therkildsen:

Ja okay, jeg kan godt se at det begynder at se sort ud. Hvis min kammerat nu arbejdede i et større firma, ville det så gøre nogen forskel?

Hvad vil du mene, er det helt hen i vejret at prøve, og spare de 12%? Hvad har jeg ellers af muligheder?

Tak for de gode svar forresten, i har fået lidt stjerne med på vejen :)

Jo større firma des bedre. Så ser det nemlig ik så suspekt ud. Hvis din ven normalt omsætter for f.eks 500.000 om året, og han pludselig køber og sælger hardware for f.eks 50k uden fortjeneste, så ser det bare lidt underligt ud. Det er 10% af den normale omsætning, der blot generes, som tom meningsløs omsætning. Og der er ingen grund til at få klokkerne til at ringe hos SKAT.

Omsætter firmaet derimod for 10 mio kr, så er det pludselig en lille del, og mindre opsigtsvækkende.

Du kan prøve at få din ven til at oprette ordren i dit firma navn, og betale den vej. Evt foregive den er til ham og hans "arbejde" hos dig.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Apr 09
Skrevet kl. 14:06

Det er muligt vi kan tage den igennem hans fars firma han plejer at være rimelig large hvad det angår du omsætter vist for nogle hundrede millioner, så der ville det være en meget lille del! :)

Jamen det skal da helt sikkert undersøges!

Tusind tusind tak for den super gode hjælp, det er derfor jeg bliver ved med at bruge amino, når jeg har problemer og spørgsmål jeg skal have svar på!

Særligt tak til fashion-seller, du har været en meget stor hjælp, og jeg vil gerne belønne dig ved at rate alle dine indlæg med 5 stjerner!

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:10

Anders Therkildsen:

Det er muligt vi kan tage den igennem hans fars firma han plejer at være rimelig large hvad det angår du omsætter vist for nogle hundrede millioner, så der ville det være en meget lille del! :)

Jamen det skal da helt sikkert undersøges!

Tusind tusind tak for den super gode hjælp, det er derfor jeg bliver ved med at bruge amino, når jeg har problemer og spørgsmål jeg skal have svar på!

Særligt tak til fashion-seller, du har været en meget stor hjælp, og jeg vil gerne belønne dig ved at rate alle dine indlæg med 5 stjerner!

Det var så lidt, det er vel derfor vi alle sidder herinde. Enten for at få eller give hjælp Big Smile

Bare husk på at alt handel med Mobiltlf og hardware, er meget overvåget. Så ved du i fremtiden, at du skal lige tænke det hele igennem 2 gange, da det er mega dumt at udsætte sige selv for kontrol, når man gør alt legalt...

Fra Odense
Tilmeldt 18. Apr 09
Skrevet kl. 14:18

Ja, og det er da også første gang vi prøver at sno os igennem en gråzone, men det er bare mange penge ud af lommen, når man ved at man kan spare dem ved at lave lidt fiksfakseri! ;-)

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)