Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der en ide i at få en ide?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

I en evig strøm af ideer kan det ikke undgås at få ideer man ikke selv ønsker forfølge. Dog kan de sagtens være af stor kvalitet og fuld af muligheder.

Mit spørgsmål er om sådanne er noget værd, eller om det først rigtig er holdbart hvis man startet en virksomhed op omkring det?

Eksempelvis fik jeg i nat(i forlængelse af mit speciale på ITU) en ide til et nyt computerspils-koncept, i størrelsesorden(for nu at tænke stort) med opfindelsen af en Nintendo WII. Kan med en sådan ide kontakte eksempelvis Nintendo og høre om de er interesseret? Er store virksomheder interesseret i den slags løse ideer, er man sikret med en hemmelighedsholdelsesaftale og vil det være mere sikkert at opsøge en dansk virksomhed som IO - Interactive?

Er klar over at præsentationen skal være professionel og gennemarbejdet, men ønsker som sagt ikke selv hverken at producere eller dedikere mit liv til denne ide.

Håber nogen kan sige et par kloge ord og at dette kan afklare andre iderige personers spørgsmål

Bedste  Hilsner

Anders

Fra Måløv
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 832
Skrevet kl. 13:10

I tillæg til OP kan jeg også sige at:

Min hjerne og dens gode ideer står til rådighed for den bilige pris af: 995,- pr. mdr. + moms self.

Har ihvertfald pt. én ide som der kan tjenes skajsere på.

Hvad får køber? Eksklusivitet på alle gode ideer fra mit hoved.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:21

Det er jo svært at svare på, men sådan fra hoften så JA! Gode ideer kan sagtens være penge værd, spørgsmålet er så bare om den er god nok?

Der er flere eksempler på folk der har vendvedt sig til større virksomheder (du kan google brugerdrevet innovation og så burde der komme diverse eksempler) og så fået sat en eller anden linje igang, Du skal selvfølelig bare være opmærksom på at hvis ikke du kommer med andet end en ide, og virksomheden skal udvikle, implemenere osv så for du nok ikke gengang 1% af den samlede omsætning (men hvis der var Wii behøvede du altså heller ikke arbejde forløbig)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 13:45

Ja, 1% af Wii må give godt. Synes efterhånden, at jeg har brugt en formue på det :-)

I forhold til dit spørgsmål, så skal du i hvert fald også få lavet en rigtig god begrundelse for, hvorfor du ikke selv vil bruge idéen. Ellers har den ikke så meget troværdighed. Men hvis du virkelig synes, at det er en god idé, kan du jo også arbejde med den uden at skulle dedikere dit liv til den.

Teknologisk Institut har en opfinderrådgivning, hvor du evt. kan få lidt sparring, inden du tager en beslutning. Den er ret nem at finde frem til på www.teknologisk.dk (En lille disclaimer - jeg har tidligere arbejdet for Instituttet -dog ikke opfinderrådgivningen).

På den anden side kan jeg heller ikke lade være være med at tænke på et podcast fra Hr. Thorborg, hvor en sætning har betydet mig for mig: "Gode idéer er røv og nøgler - det er udførelsen, der betyder noget".

Så jeg ville go for it, efter at du har fundet ud af, hvor meget energi, du vil lægge i den og hvorfor / hvorfor ikke.

Og pøj pøj.

Hej med dig :-)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:18

Hej folkens, tak for den hurtige respons.

Der er vel i sig selv et koncept i at viderformidle/viderudvikle alle de ideer der opstår rundt omkring. Jeg har selv arbejdet med brugergeneret innovation, ikke mindst i forbindelse med mit studie på ITU. Det er vel de færreste virksomheder der formår at udnytte det kæmpe potentiale der ligger i den bredde del af brugerne(måske lige bortset fra eksempelvis The Sims og andre online spil, hvor brugerne i høj grad selv udvikler spillet).

For mig at se er problemet ofte at ideen ikke kommer ud. Det er uoverskueligt og usikkert selv at skulle udvikle produktet og er bange for at blive taget ved næsen, hvis man offentliggøre den. Man kan selvfølgelig give den væk men for at vende tilbage til overnævnte eksempel synes jeg ikke der er nogen grund til at fodre en mega-virksomhed som Nintendo med gratis ideer.

Så holder man ideerne for sig selv og de går i glemmebogen eller dukker op mange år senere. Men det er vel ikke særlig tilfredsstillende eller produktivt for hverken idemageren eller eksempelvis Nintendo....

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)