Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Byttehandel med anparter.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er indehaver af et Holding ApS, der ejer 33% andele i et driftselskab.

Da jeg ønsker at sælge mine anparter, men i disse tider har svært ved det, overvejer jeg om jeg kan "bytte" mig ud af det?

Dvs. bytte mine anparter til en båd, bil, lejlighed m.m.

Er det skattemæssigt/regnskabsmæssigt iorden?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:22

Enterpricer:
Er det skattemæssigt/regnskabsmæssigt iorden?

JA.

Det du bytter med repræsenterer en værdi i kroner og øre. For at kunne danne grundlag for en opgørelse af din avance ved afståelsen af dine anparter kræver det at I værdiansætter de aktiver som indgår i byttehandlen.

I skal således i en overdragelsesaftale angive hvad værdien af anparterne er i kroner og øre og at summen er blevet betalt med båd X med værdi y kr. (eller måske med båd x + z kr)...

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25

Du skal desuden lige tjekke at de er frit omsættelige. Nogen virksomheder laver klausuler i deres vedtægter.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 07
Skrevet kl. 20:50

Kan anparterne værdisættes til symbolsk kr. 100,00 og tilsvarende for f.eks. båden? Eller er det urent trav?

Hvilken konsekvens vil forholdet 900.000 for anparterne og 600.000 for båden have, for mig?

Og derefter vil båden være ejet af mit Holding selskab. Betyder det noget for brugen?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:48

Nej man kan ikke bare sætte anparterne til en lav pris ved en byttehandel. Du/I skal anvende værdien i handel og vandel.   Der vil så ikke være nogen avanceskat i holdingselskabet hvis du har ejet dem i mere end 3 år, eller salget sker i indkomståret 2010.

Det vil være vanvittigt at lade et holdingselskab erhverve en båd eller en lejlighed. Du vil blive beskattet af fri båd, eller fri bolig medmindre sidstnævnte udlejes. Båden vil du ikke kunne slippe for beskatning af.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 07
Skrevet kl. 13:47

Okay,

Tænkt eksempel:

Hvis jeg 5. januar sælger mine anparter til X for 900.000 og får en feriebolig i udlandet i bytte værdi 700.000.

Boligen kan så anvendes til udlejning.

Vil jeg så ikke blive beskattet?

Er der andre faldgruber?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:26

Hvis boligen udelukkende anvendes til udlejning vil du som udgangspunkt ikke blive beskattet. Ejendomsudlejingen er skattepligtig i pågældende udland og der sker ingen dansk beskatning af ejendomsudlejningen i DK (men det afkast som indtjeningen/den formue der oparbejdes i selskabet afkaster er skattepligtig i DK).  Spørgsmålet er bare om det er muligt at opnå en løsning hvor der bliver tale om en ren udlejningsejendom + om det er det du vil.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 07
Skrevet kl. 09:02

Tak for svaret.

Skal jeg forstå det sådan at der er tale om dobbelt beskatning. Først i eget Aps og så i Udland, og hvordan gribes det an?

Det kan vel ikke gennemskues om boligen udlejes 52 uger eller blot 40 uger og så man bruger lejligheden selv et par uger om året.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 09:24

Nej: Danske selskaber er ikke skattepligtige af indkomster fra faste driftssteder i udlandet, og udlejning af fast ejendom i udlandet. Vedr. anvendelsen af ejendommen er det dig der har bevisbyrden for at den ikke anvendes og kan anvendes privat og den bevisbyrde kan være tung at løfte

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)