Jeg flyver selv med fjernstyrede helikoptere af den mere seriøse slags:

Jeg ved intet om biler og både, men fly og helikoptere ved jeg en hel del med i og med at jeg har haft det som hobby i mere end 25 år.
Når du flyver med modelfly eller modelhelikoptere udendørs uanset vægt, så hører du under luftfartslovens paragraf BL 9. Og det er noget man skal tage ret seriøst, i og med at hvis der sker uheld hvor ting eller personer er indblandet, så vil du faktisk som modelpilot kunne blive straffet på samme niveau som en pilot. Det er også lovpligtigt at have en forsikring - som kun kan fås ved at være medlem af Modelflyvning Danmark (det tidligere R/C Unionen). I lovgivningen er der også nogle helt specifikke rammer for f.eks. hvor der må flyves. Så jeg må f.eks. ikke tage en af mine helikoptere og flyve med hjemme på parkeringspladsen foran der hvor jeg bor.
Der er nogle forskellige steps for hvornår man skal have hvad.
F.eks. er der ikke noget direkte krav om forsikring m.m. hvis man flyver med et indendørs skum-fly. Men så snart det kommer op i vægt (jeg kan ikke lige huske hvad grænsen er, men det er et eller andet sted omkring ½ kilo), så kategoriseres det ikke som indendørs længere. Når du kommer over 7 kg, så hører det under stormodel, hvor det ikke blot er nok at have forsikring, men du skal også have certifikat for at må flyve stormodel. Det gælder så indtil 25 kg, som så er loftet for hvor stor model man umidlbart må flyve med i DK. Der er så også en specielle regner for modeller som er drevet af jetturbiner.
Men det er altsammen noget som er modelflyverens eget ansvar at overholde. Men derfor vil jeg også mene at du som forhandler bør have sat dig ind i reglerne, så du ikke sælger en 6 kilo helikopter til en 14 årig knægt, som så slår sig ihjel med den. Så snart vi er oppe over 1 kg. i startvægt, så snakker om maskiner som er farlige og potentielt kan lemleste personer og i værste fald slå dem i hjel.
Som forhandler er du dog forpligtet til at se at personen er medlem af f.eks. Modelflyvning Danmark, hvis du forhandler brændstof med methanol og nitro. I den helikopter som jeg har vist et billede af, flyver på en blanding af methanol (dragster-fuel) boostet med 30% nitro. Det er rigtig giftigt og ekstremt brandfarligt stads. Så derfor må det heller ikke sælges til folk som ikke har et eller andet form for bevis på at de ved hvad det drejer sig om.
Så en ting er hvad du er forpligtet til, noget andet er hvad du bør. Jeg syntes ihvertfald ikke det er en dårlig idé, det er tværtimod god kundeservice, at fortælle sin kunde, at den flyver vedkommende har købt, bør han melde sig ind i en klub med. Der kan han så få hjælp til justering, forsikring, flyvning m.m. således at han kommer til at få glæde af det han har købt.
/Jesper