Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ting vi skal være opmærksomme på med fjernstyret legetøj?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 1. Jan 07
Indlæg ialt: 204
Fra  https://webpakkeriet.dk/ Skrevet kl. 02:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har købt nogle prøver hjem af noget R/C legetøj, både, helikopterer m.m. Men da jeg ser hvor stor den ene båd er(måler 1150mm) kom jeg til at tænke på om det overhovedet er lovligt at sejle med sådan en, den er jo kæmpestor.

Er der nogen af jer der har noget erfaring med nogle faldgrupper indenfor det område?

Fra København S
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 09:05

Jeg er ikke 110% sikker når jeg udtaler mig, men har selv kørt RC biler og her er hvad jeg ved omkring det lovlige..

Som forhandler har du faktisk ikke nogen forpligtigelse til at sælge til folk som har en licens til at kører eller sejle! Som kører ved jeg at man skal købe sig til en licens for at kører på bane, for hvis du ryger af og rammer nogen, så skal du ikke betaler for eventuelle skader.

Men som forhandler er du ikke forpligtigtet til at skulle se nogen licens eller andet!

Altid en ny ide!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:47

Jeg flyver selv med fjernstyrede helikoptere af den mere seriøse slags:

Jeg ved intet om biler og både, men fly og helikoptere ved jeg en hel del med i og med at jeg har haft det som hobby i mere end 25 år.
Når du flyver med modelfly eller modelhelikoptere udendørs uanset vægt, så hører du under luftfartslovens paragraf BL 9. Og det er noget man skal tage ret seriøst, i og med at hvis der sker uheld hvor ting eller personer er indblandet, så vil du faktisk som modelpilot kunne blive straffet på samme niveau som en pilot. Det er også lovpligtigt at have en forsikring - som kun kan fås ved at være medlem af Modelflyvning Danmark (det tidligere R/C Unionen). I lovgivningen er der også nogle helt specifikke rammer for f.eks. hvor der må flyves. Så jeg må f.eks. ikke tage en af mine helikoptere og flyve med hjemme på parkeringspladsen foran der hvor jeg bor.

Der er nogle forskellige steps for hvornår man skal have hvad.
F.eks. er der ikke noget direkte krav om forsikring m.m. hvis man flyver med et indendørs skum-fly. Men så snart det kommer op i vægt (jeg kan ikke lige huske hvad grænsen er, men det er et eller andet sted omkring ½ kilo), så kategoriseres det ikke som indendørs længere. Når du kommer over 7 kg, så hører det under stormodel, hvor det ikke blot er nok at have forsikring, men du skal også have certifikat for at må flyve stormodel. Det gælder så indtil 25 kg, som så er loftet for hvor stor model man umidlbart må flyve med i DK. Der er så også en specielle regner for modeller som er drevet af jetturbiner.

Men det er altsammen noget som er modelflyverens eget ansvar at overholde. Men derfor vil jeg også mene at du som forhandler bør have sat dig ind i reglerne, så du ikke sælger en 6 kilo helikopter til en 14 årig knægt, som så slår sig ihjel med den. Så snart vi er oppe over 1 kg. i startvægt, så snakker om maskiner som er farlige og potentielt kan lemleste personer og i værste fald slå dem i hjel.

Som forhandler er du dog forpligtet til at se at personen er medlem af f.eks. Modelflyvning Danmark, hvis du forhandler brændstof med methanol og nitro. I den helikopter som jeg har vist et billede af, flyver på en blanding af methanol (dragster-fuel) boostet med 30% nitro. Det er rigtig giftigt og ekstremt brandfarligt stads. Så derfor må det heller ikke sælges til folk som ikke har et eller andet form for bevis på at de ved hvad det drejer sig om.

Så en ting er hvad du er forpligtet til, noget andet er hvad du bør. Jeg syntes ihvertfald ikke det er en dårlig idé, det er tværtimod god kundeservice, at fortælle sin kunde, at den flyver vedkommende har købt, bør han melde sig ind i en klub med. Der kan han så få hjælp til justering, forsikring, flyvning m.m. således at han kommer til at få glæde af det han har købt.

/Jesper

Fra Vejle
Tilmeldt 1. Jan 07
Fra  https://webpakkeriet.dk/ Skrevet kl. 22:55

Hej

Tak for jeres svar.

Vi er netop ikke interesserede i at holde noget skjult og vi er bestemt ikke interesserede i at sælge noget til uansvarlige unge der ikke ved hvad de har med at gøre. Hvis der bliver valgt en anden betalingsmetode end Dankort på de store modeller skriver vi til kunden at der skal betales med et "voksen" kort. Den ene båd vi har fået hjem vejer ca 10kg og kan sejle op til 60km i timen(producentens beskrivelse) og når vi kommer op i de vægt og hastigheder skal der selvfølgelig tages nogle forholdsregler omkring det.

Vi kan evt, med helikopterne skrive at man skal kontakte Modelflyvning Danmark for at få mere info om love og regler indenfor helikopterflyvning?

er der tilsvarende foreninger for både og biler?

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 10:24

Kender intet til dine spørgsmål. Men det lyder som virkelig fedt legetøj! Hvad pokker koster sådan noget? Bliver helt nysgerrig :)

MVH
Hans

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 11:36

Jeg tror du dræber din egen forretning hvis du forlanger bevis på medlemskab af den ene eller anden form for klub.

Nitro-blandinger kan købes uden nogen form for bevis i samtlige hobbyforretninger. Jeg kører selv RC monstertruck
med 20% nitro. RC speedbåd med 16% nitro (120cm, 10kg i sejlklar vægt) alle RC-maskiner i den seriøse klasse.

Hvis jeg havde lyst til at købe et fly eller heli og blev forlangt "flyvebevis" fandt jeg simpelthen en anden butik.

Hvis disse legetøj blev solgt i en fysisk forretning er der selvfølgelig noget fornuftigt i at skelne mellem børn og voksne,
hvilket er umuligt over nettet.

Bare lige et indspark fra mig som spendere over 10K om året i RC legetøj.. (og betaler med Visa Electron på nettet..)

Fra Vejle
Tilmeldt 1. Jan 07
Fra  https://webpakkeriet.dk/ Skrevet kl. 12:39

Hej Hans

Jeg har sat båden til 1899,-, jeg er ved at finde en der ved mere om det en mig selv der kan være behjælpelig med at prisfastsætte den og det andet vi har fået hjem, så det er muligt at den bliver sat lidt op eller ned. Du kan se båden her http://www.fedepriser.dk/shop/fjernstyret-baad-1-1117p.html

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:47

Det er absolut heller ikke størstedelen af forhandlere som sælger brændstof, som beder om dokumentation i form af medlemskab eller lignende.
Men det er faktisk lovpligtigt - ikke når man blot sælger modellerne, men når man sælger brændstoffet, da det er giftigt og brandfarligt som bar pokker.

Så er det sådan set ligegyldigt om der står en kunde og siger "jeg gider ikke handle hos dig, hvis du vil se et medlemsbevis". Det ændre ikke på hvad loven siger. Men som jeg også skrev, så er det yderst sjældendt at forhandlerne husker at bede om at se det. Jeg tror jeg i al den tid jeg har fløjet, er blevet spurgt 2 eller 3 gange.

MEN - uanset hvad, så syntes jeg da, at det vil være en god kundeservice, hvis du som forhandler - også selvom det er en netbutik - har en liste liggende over klubber i Danmark. Modelflyvning Danmark har f.eks. en fuldt opdateret liste over klubber inden for fly og helikoptere (fordi de skal være godkendte). Så når en kunde bestiller f.eks. en helikopter og vedkommende ligger i Allerød, så vil det jo være ekstra kundeservice lige at lægge et A5-ark ned i kassen, hvor der står at der ligger en klub i Slangerup, hvor man kan få hjælp til at finjustere maskinen og lære at flyve med den. Og så ellers med en henvisning til Modelflyvning Danmark's hjemmeside, hvor der bl.a. er et stort debatforum hvor man også kan få hjælp.

Det vil ihvertfald være god service set med mine øjne, hvis jeg lige havde købt min første rigtige modelflyvmaskine. På den måde får du også aflastet dig selv for alle de begynderspørgsmål som ellers potentielt vil dukke på.

Jeg ved ikke om der findes tilsvarende overordnede organisationer for modelbiler og både, men en hurtig googling på nettet burde kunne opklare det.

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:00

Hans, det kommer an på hvor meget du vil ofre på det.

Du kan få en lille simpel helikopter til under 1.000 kr. Men hvis du vil have noget som flyver mere som en rigtig helikopter og teknisk set fungerer som sådan en, så er du oppe i en 4.000-5.000 kr., men så har du også noget som er rigtig godt. Hvis du vil op i de helt store scala-maskiner, så som den Bell helikopter jeg har vedhæftet et billede af (rotordiameter 170 cm.), så er du oppe på den anden side af 10.000 kr.
Jeg har ikke helt tal på hvor meget min Bell230 har kostet med diverse opgraderinger igennem årene. Men et sted omkring 15.000 kr vil være et godt gæt. Ulempen ved disse større maskiner er dog også at et crash også koster det mere. Til f.eks. min lille T-rex 450, der koster en ny hovedaksel omkring en 50'er og kan skiftes på noget der ligner en lille halv time. Et helt setup med rotorhoved, blade, swashplate, flybars m.m. ligge på omkring 500-800 kr.. Til Bell'en koster en hovedaksel omkring 450 kr. og tager det meste af en aften af skifte. Et helt rotorhoved-setup ved jeg ikke hvad koster, da jeg gudskelov (7,9,13) endnu ikke har haft brug for at skifte det endnu. Men bare de kulfiber-rotorblade jeg flyver med koster 1.300 kr. for ét sæt bestående af to rotorblade.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)